הפלת מטוס הקרב: אירוע שלא נראה כמותו 34 שנה
המטוס של רון ארד שבתחילה סברו כי הופל, אך התברר כי התרסק עקב תמרון שגוי, המכה הקטלנית ביום כיפור והפלת מטוסי הקרב במלחמת לבנון הראשונה. ה-F-16 שהתרסק בצפון הוא מטוס הקרב הראשון שהופל מאז 1983. סקירה היסטורית
הפלת מטוס קרב של חיל האוויר הישראלי, כפי שקרה אתמול (שבת) לפנות בוקר בעת שירי נ"מ הפיל מטוס F-16I ("סופה") בגבול בצפון, היא אירוע חריג גם בהסתכלות על ההיסטוריה של חיל. הפעם הקודמת שבה הופל מטוס קרב ישראלי התרחשה לפני 34 שנה, במהלך מלחמת מלחמת לבנון הראשונה.
ב-6 ביוני 1982, יום פתיחת מבצע "שלום הגליל", ביצעו מטוסי חיל האוויר פעולות ריכוך לקראת חדירת כוחות צה"ל ללבנון. מטוס הסקייהוק ("עיט") של סרן אהרון אחיעז הופל כשעה לפני סיום הפעולה, ואחיעז נפל בשבי אש"ף. הוא שוחרר כעבור חודשיים וחצי במסגרת חילופי שבויים, עם פינוי המחבלים מביירות.
כחודש וחצי לאחר מכן הופל מטוס אחר של חיל האוויר. במהלך תקיפת סוללות טילי SA-8 סוריות שהוצבו בבקעת הלבנון, נפגע מטיל SA-6 אחד ממטוסי הפנטום שתקפו את היעד. שני אנשי הצוות נטשו. הנווט, רס"ן אהרון כץ, פגע בקרקע במהירות גבוהה עקב בעיה במצנח, וכנראה נהרג במקום. הטייס, סרן גיל פוגל, נפל בשבי הסורי, נכלא בדמשק וחזר לישראל רק כעבור שנתיים, במסגרת הסכמי חילופי שבויים.
"בניגוד לכל הסיפורים, לא שמעתי רעש וגם לא קול של פיצוץ", סיפר פוגל עשרות שנים אחר כך. "זה היה כאילו מישהו פשוט תפס את המטוס מאחור והעמיד אותו עם האף כלפי מטה. הטיל פגע לנו בזנב, והמטוס התחיל בסחרור אימתני כלפי האדמה, ב-90 מעלות, כמו בסופת טורנדו. כ"ץ הנווט, צעק לי: 'נפגענו, תנטוש', אבל אני עוד היססתי. אחר כך אמרתי לכץ שיתכונן לנטוש, אבל הוא לא ענה לי. משכתי בידית ההפלטה העליונה, ומעוצמת המכה נהיה לי חושך בעיניים".
שנה לאחר מכן, ב-20 בנובמבר 1983, אירעה ההפלה האחרונה של מטוס קרב ישראלי, עד אתמול. במהלך תקיפת מטרות מחבלים באזור ביירות שבלבנון, הופל אחד ממטוסי הכפיר באש נ"מ. הטייס, אל"מ (מיל') מיקי לב, אז סא"ל, נטש ונשבה על ידי צבא לבנון. עוד באותו ערב הוא הוחזר לישראל.
"תוך כדי פנייה הרגשתי מעין פגיעה מתכתית במטוס", סיפר לב. "בתוך התא לא היה שום סימן שיעיד על כך שנפגעתי. לרגע התפתיתי להאמין שדבר לא קרה, אבל בתוך תוכי החלה להתבשל תחושה מזופתת של כעס, אכזבה וחרדה. זהו זה. זה קרה לי. נפגעתי".
מבחינת מערך המסוקים, לחיל האוויר יש היסטוריה קרובה יותר של הפלות בידי כוחות האויב. לקראת סיום מלחמת לבנון השנייה (2006) התרסק מסוק יסעור לאחר שהופל על ידי טיל שנורה בידי חיזבאללה. המסוק השתתף במבצע מסיבי של הנחתת כוחות בעומק שטח לבנון, ונפגע לאחר שהמריא.
באירוע נהרגו רב סרן סמי בן נעים (39) מרחובות, רב סרן (במיל') ניסן שלו (36) מקיבוץ עברון, סרן דניאל גומז (25) מנחלים, רב סמל מתקדם רון משיח (33) מגדרה, ורב סמל (במיל') קרן טנדלר (26) מרחובות. שני אירועי התרסקות מסוקים אחרים במלחמה התרחשו, האחד בעקבות תאונה והשני בשל תקלה.
התרסקות מטוס קרב ישראלי בעת פעילות מבצעית התרחשה גם ב-1986, אולם לא בעקבות פעולה של כוחות אויב. ב-16 באוקטובר 1986 נטשו הטייס ישי אבירם והנווט רון ארד את מטוס הפנטום שלהם במהלך גיחת תקיפת מטרות מחבלים באזור צידון שבלבנון.
הנטישה התרחשה מעל שטח אויב ובתחילה סברו כי המטוס הופל, אולם בהמשך התברר כי המטוס התרסק בעקבות תמרון השלכת חימוש שגוי שגרם לפיצוץ תחמושת בקרבת המטוס. הטייס חולץ על ידי מסוק קוברה ישראלי, ואילו רון ארד נפל בשבי ארגון "אמל" השיעי. במאי 1988 נעלמו עקבותיו וגורלו אינו ברור עד היום.
מכה קטלנית במיוחד ספג חיל האוויר הישראלי במהלך מלחמת יום כיפור (1973). יותר מרבע מכוחו המוטס של החיל נפגע במלחמה. כ-102 מטוסים מתוך 383 מטוסי הקרב של החיל אבדו, בהם 32 פנטומים, 53 סקייהוקים ו-11 מטוסי מיראז'/נשר. אבדו עוד שישה מסוקים ושני מטוסים קלים. 53 טייסים נהרגו בקרבות במלחמה ההיא, 44 נפלו בשבי ו-53 חולצו.
המכה הקשה במלחמת יום כיפור נבעה מכך שמצרים וסוריה הפיקו את לקחיהן ממלחמת ההתשה, והסיקו שהדרך לנטרול חיל האוויר הישראלי היא על ידי ריכוז גדול וצפוף של מערך טילים, שזור בסוגים שונים של סוללות, ובהם תותחי נ"מ מוכווני מכ"ם.
במשך שלוש שנים רכשו המצרים יותר מ-160 סוללות טילים שהוצבו באתרים אסטרטגיים לשמירה על קהיר, סכר אסואן, אלכסנדריה ועוד, וריכזו בתעלה 62 סוללות, פרוסות בחצי עיגול ממערב לתעלה. כמה שבועות לפני מלחמת יום הכיפורים, נרכשו סוללות חדישות ואיכותיות יותר מסוג SA-6 בעלות ניידות גבוהה – ולצה"ל לא היו נתונים מודיעיניים לגביהן.
סוריה הציבה על גבולה ברמת הגולן מערך כמעט זהה באיכותו לזה של המצרים, צפוף ואיכותי שכלל 25 סוללות, מתוכן 15 סוללות SA-6 בנוסף לסוללות שהגנו על מרחב אגן דמשק ושדות התעופה באזור.
בקרבות אוויר מול מטוסי קרב של כוחות האויב, שמר חיל האוויר הישראלי את עליונותו לאורך השנים. מאז קום המדינה הופלו 687 מטוסי אויב, לעומת רק 25 מטוסים ישראליים שהופלו.
במלחמת העצמאות הופלו בקרבות אוויר 18 מטוסי אויב. ייתכן שמטוס ישראלי אחד הופל בקרב אוויר מעל הגליל, אך הנסיבות המדויקות של נפילתו לא התבררו מעולם.
במבצע קדש הופלו בקרבות אוויר שבעה מטוסי אויב, ומטוס ישראלי אחד הופל. במלחמת ששת הימים הופלו בקרבות אוויר 60 מטוסי אויב ו-12 מטוסים ישראליים.
במלחמת ההתשה הופלו בקרבות אוויר 111 מטוסי אויב וארבעה מטוסים ישראליים. במלחמת יום הכיפורים הופלו 277 מטוסי אויב, יותר משליש מסך ההפלות של חיל האוויר בקרבות אוויר. במלחמה זו איבד חיל האוויר בקרבות אוויר חמישה מטוסים בלבד.
במלחמת שלום הגליל הופלו בקרבות אוויר 88 מטוסי אויב, ואף לא מטוס ישראלי אחד. במלחמת לבנון השנייה הפילו מטוסי קרב ישראליים שני כלי טיס בלתי מאוישים של חיזבאללה.
בין המלחמות הופלו בקרבות אוויר 126 מטוסי אויב, רובם בשנות השבעים. חיל האוויר איבד בקרבות אוויר בין המלחמות שלושה מטוסים בלבד.