למרות התפוררות צבאו: אסד התעצם בנ"מ חדיש
על אף שאיבד נכסים רבים, הנשיא הסורי מחזיק בטילי נ"מ מתקדמים הודות לרוסיה, שמגיעים לטווחים של 150 ק"מ ואף ל-300 ק"מ. קצין בכיר בחיל האוויר ל-ynet: "הסורים התקרבו לסגור פער בעליונות האווירית, אך עוצמות החיל נמצאות במדרגה אחרת". נבדקת אפשרות שהטיל פגע בקרבת המטוס וכתוצאה הטייסים נפגעו מרסיסים ונטשו
בזמן שהצבא הסורי התפורר ונפגע קשות ב-7 שנות מלחמה, מערך אחד שלו התחמש, התעצם והפך לקטלני: בחיל האוויר מתחקרים את התרסקות מטוס ה-F-16 "סופה" בשמי הגליל, שנגרם כתוצאה משיגור טילי נ"מ סורים לכיוונו בזמן שטס בגליל התחתון במהלך תקיפת קרון שיגור המל"ט האיראני באזור תדמור שבסוריה, שחדר לישראל בשבת לפנות בוקר ע"י מסוק אפאצ'י בעמק בית שאן.
ההסלמה בצפון - כתבות נוספות:
צה"ל חושף את הבסיס האיראני בסוריה ואת שברי המל"ט
כדי למנוע הסלמה: ישראל צריכה להוריד פרופיל/פרשנותנתניהו לפוטין: "נפעל נגד כל ניסיון איראני להתבסס בסוריה נגדנו"
חלק מטיל סורי נפל במושב: "חפץ גדול נפל מהשמיים"
הטייסים לא הספיקו לדווח על הנטישה ברשת הקשר, עדות למהירות הנעילה של טילי הנ"מ הסורים, ששרידיהם נמצאו בקרבת מטוס. כמות הטילים שירו הסורים הייתה גדולה, כ-20, משתי סוללות: SA-5 ו-SA-17 שהושמדו בגל התקיפות השני שביצע חיל האוויר.
SA-17 נחשב לאחד הטילים המתקדמים שיש למערך הנ"מ הסורי, והוא היה אמור אף להגיע כגדוד הגנה אווירית לחיזבאללה, אך פעולה זו סוכלה לפני כמה שנים בתקיפה שיוחסה לחיל האוויר הישראלי. מדובר ביכולת נ"מ ניידת שיעילה לטווחים של עד 150 ק"מ ומותאמת לפגוע במטוסי קרב עם יכולת תמרון טובה, דוגמת ה-F-16. ה-SA-5 הוא טיל גדול יותר, לטווחים של כ-300 ק"מ ונבנה במקור להתמודד עם מטוסי ביון מערביים גדולים יחסית בעלי קושי לתמרן.
מערך ההגנה הסורי נחשב לאחד הצפופים בעולם ביחס שבין סוללות שיגור לתאי שטח. המערך ירה טילים כבר עשרות פעמים בשנים האחרונות לעבר מטוסי חיל האוויר הישראלי כשאלה פעלו נגד התעצמות חיזבאללה, כך לפי פרסומים ערביים, אך ברובם של המקרים לא איימו על המטוסים.
"הצבא הסורי נפגע כמעט בכל מערכיו, ספג אבידות ועריקים, אבל הקפיד לצייד ולחדש כל העת את מערך הנ"מ שלו, גם בשיא הלחימה. המערך התעצם בטילי נ"מ קיימים", אמר קצין בכיר בחיל האוויר ל-ynet בשבועות האחרונים. "רמת הדריכות והמיומנות שלנו מול הזירה הצפונית הולכת ועולה. הצד השני עמל לסגור את הפער של העליונות האווירית מולנו ולפעמים הרגשנו שהוא מתקרב לסגור את הפער, אבל כיום העוצמות והיכולות של חיל האוויר נמצאות במדרגה אחרת לגמרי, מאמצעי הלחימה ועד לתורת הלחימה דרך שילוב הכוחות שחיל האוויר יכול לשים על המגרש".
"הסורים ידעו שאין תועלת במטוסי יירוט"
כעת למערך ההגנה הסורי יש אפוא מגוון של יכולות נ"מ חדישות, שבהן הצטייד בשנים האחרונות, עדות לכך שעל אף שהמורדים למינהם כמעט הפילו את אסד, עדיין הוא ראה בצה"ל כאויב המרכזי - העתידי והנוכחי. מערכות נ"מ שוברות שוויון דוגמת S-300 עדיין לא הגיעו לצבא הסורי למרות עסקה שנמצאת באוויר ולא יוצאת לפועל זה שנים, גם בסיוע לחץ ישראלי.
"כל משימה שלנו היא תוך שילוב בין מודיעין, יכולות והערכת מפקד. לא היו לנו מקרים (בתקריות נ"מ, י"ז) שבהם נאלצנו לחשוף יכולות שאנו שומרים לעידנים אחרים", הוסיף הקצין ברמיזה לכך שהתקריות עד היום היו בבחינת פרומו למלחמת הצפון הבאה. בתשובה לשאלה מדוע הסורים לא משלבים בתקיפות הנ"מ שלנו גם מטוסי יירוט, כחלק מתפיסת ההגנה האווירית שאימצו מהסובייטים, אמר הקצין כי "הם משתמשים במה שהם יכולים להשתמש".
על שגרת ההקפצות שהתעצמה בשל זיהויים של כלים אוויריים חשודים המתקרבים לגבול בגולן, כמעט מדי יום, אמר הקצין: "כמעט כל יום יש הקפצה לזיהוי חשוד. ברמת דוד אנחנו מחזיקים גם גף כוננות של מסוקי אפאצ'י. הכוננות היא מול מל"טים, אך גם מול מטוסי קרב ומסוקים שחגים בגולן הסורי. המערכת תמיד דרוכה ואם כלי הטיס הזר שמתקרב יסכן מטרה ישראלית אז נפילו עוד לפני חציית הגבול".
מרבית טילי הנ"מ, כטילי קרקע אוויר, לא מיועדים לפגיעה ביעדים על האדמה, דוגמת בסיסים או יישובים, ולכן גם היום, רובם ככולם התפוצצו באוויר וברדיוס נרחב: שבריהם ונפליהם התגלו מאצבע הגליל ועד עמק יזרעאל והאזעקות שהתריעו מנפלי הטילים נשמעו כמעט בכל הצפון: בגליל המערבי והעליון ובעמק הירדן.
"גם הפעם הם לא הפעילו מטוסי יירוט כי ידעו שאין בכך תועלת מול חיל האוויר הישראלי", העריך תת אלוף במילואים, אסף אוריון, המכהן כחוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון. "יש למערך הנ"מ הסורי מגוון טילים, מדגמים משנות השישים והשבעים ועד לחדשים".
תחקיר נפילת המטוס יימשך בימים הקרובים במקביל לאיסוף ושחזור רכיבי מטוס הקרב. אחת האפשרויות המרכזיות שנבחנת היא שטיל נ"מ סורי התפוצץ בקרבת המטוס ולא פגע בו ישירות, מה שגרם לטייסים להיפגע מרסיסים ולנטוש ובכך מטוסם התרסק לקרקע. "ההתמודדות מול הנ"מ היא של כל המערכת ולא של הטייס בלבד", הסביר ל-ynet אלוף משנה במיל', טייס ה-F-16 נרי ירקוני. "יש מגוון אמצעים נגד הנ"מ. יש מולנו אופוזיציה מנוסה ואינטיליגנטית. אתה לא תוקף שם מורדים או דאעש. יש מולך שם צבא גדול ומנוסה שנתמך ע"י שתי מעצמות, רוסיה ואיראן. בגדול, כשאתה פועל שוב ושוב בזירה הזו לא צריך ליפול מהכיסא שמגיע אירוע כזה. מי שחושב שנפעל שם כל כך הרבה בלי לחטוף - טועה. אנחנו במלחמה על השמיים, הגדרנו להם קווים אדומים ואתמול הם הגדירו לנו קווים אדומים".
בנוגע לתקרית ציין אל"מ במילואים ירקוני כי לטייס יש מודיעין מקדים על הנ"מ שעלול לתקוף אותו בנוסף למודיעין שהוא רואה בעיניו תוך כדי טיסה: "כשטייס מתמודד עם טיל אחד או שניים ששוגרו לעברו זה דבר אחד לעומת 5 או 6 או 7 טילים. כל מערך מנסה להרוות עצמו בצד שמנגד". לטייס קרב במקרים אלה יש כמה אפשרויות פעולה: הטעיות שונות, תמרוני התחמקות, לוחמה אלקטרונית ועוד".