ביטוח החובה לרוכבים יקר? 50 אלף ללא ביטוח
ועדת הרפורמות בכנסת קיימה דיון ראשון בהצעת חוק במסגרתו יוכפל השיעור מהכנסות ביטוח החובה לרכב פרטי המשמש לתשלומי פיצויים לרוכבים. עקב מחיר הביטוח הגבוה, כ-40% מהרוכבים לא רוכשים ביטוח חובה
האם תעריפי ביטוח החובה ההזויים אותם נדרשים לשלם רוכבי האופנועים והקטנועים יוזלו באופן משמעותי? ועדת הרפורמות בכנסת החלה הבוקר את הדיונים בהצעת חוק שהגיש ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) לעדכון ביטוח הרכב הדו-גלגלי. בבסיס ההצעה עומדת כוונה שנהגים, האחראים סטטיסטית לחלק הארי של התאונות בין מכוניות לאופנועים וקטנועים, יישאו בחלק גדול יותר מעלויות הנזק.
בהצעת החוק מוצע לקבוע כי יוכפל השיעור מהכנסות ביטוח החובה לרכב המשמש לתשלומי פיצויים לרוכבים, בנוסף לדמי הביטוח שמשלמים הרוכבים עצמם ("שיעור ההעמסה"), מעד 6% כיום ל-11%. עלויות ביטוח החובה לרוכבים צעירים עומדות היום עד כ-5,000 שקל לשנה, גם במקרה של קטנועים חלשים ובסיסיים בנפח 125 סמ"ק בלבד. זאת לפני העלאת המחירים ב-20% בעקבות שינוי חישובי הריבית על פיצויים לנפגעים.
הצעת החוק עברה כבר בוועדת השרים וכעת עולה בוועדת הרפורמות בראשות ח"כ רחל עזריה (כולנו), לקראת קריאה ראשונה.ועדת הרפורמות. "יש צורך בתיקון כדי לאפשר לכל מי שרוצה לעשות שימוש ברכב דו-גלגלי, לעשות זאת", הסביר בדיון ח"כ זוהר. "כיום פרמיות הביטוח שלהם חסרות כל פרופורציה גם לעלות הרכב וגם לעלות אחזקתו, עד לרמה שרבים פשוט בוחרים לא לבטח. ברור לי שיש פה עלויות נוספות לרכבים עם ארבעה גלגלים, אך הן שוליות מול התועלות שהגברת השימוש בדו-גלגלי תביא - קיצור זמני הפקקים, בזבוז דלק בפקק ופליטת מזהמים פחותה. כל אלה הולידו את הצעת החוק".
ניר ברטל, מרשות שוק ההון והרגולטור של חברות הביטוח, אמר בדיון כי 40% מהרוכבים נוסעים ללא ביטוח בשל התעריפים חסרי ההגיון. "נכון להיום יש 130 אלף אופנועים ישראל, ואנו כמובן מוטרדים מזה ש-40% מהם נוסעים ללא ביטוח, היות שמדובר בכלי הרכב הכי מסוכן בישראל. אותם 80 אלף שכן מבוטחים, בשנת 2016, היו זכאים ל-600 מיליון שקל פיצויים, כאשר 250 מיליון מזה הגיעו מהרוכבים עצמם ו-350 מיליון מכלי הרכב הפרטיים דרך מרכיב ההעמסה וצו החצייה".
ברטל הוסיף כי שר האוצר מתכוון לפנות לשרת המשפטים להקים צוות משותף לבחינת היקף הכיסוי של ביטוח החובה לאופנועים, כדי לבחון הצגת פוליסות עם כיסוי נמוך יותר ומחיר מוזל. הבעיה: הדבר ייצור אפליה בין תכולת הביטוח שלו זוכים נהגים, והביטוח של הרוכבים.
חברות הביטוח מתנגדות להוזלה. אילן שמיר, מנכ"ל המאגר הישראלי לביטוח חובה ("הפול"), טען בדיון כי הפול הפסיד ב-2016 סך של 427 מיליון שקל, מהם 380 מיליון שקל בגלל ביטוחי רוכבים. עוד הוסיף שמיר כי העלאת מרכיב ההעמסה ל־11% תגדיל את הנטל על כל נהג בכמה עשרות שקלים. שמיר גם תקף את המשטרה ומשרד התחבורה שלא אוכפים על הרוכבים את הדרישה לרכוב עם ביטוח חובה תקף.
לדברי שמיר, "בעקבות ועדת וינוגרד, שהורידה את ריבית ההיוון, אנו צריכים להגדיל את הפרמיה על האופנועים, ולכן אנו גם צריכים להגדיל את מרכיב ההעמסה עד 8.5% כדי לשמור על המצב הקיים, עוד לפני שמדברים על הוזלה. ההעלאה מ-6.5% כיום ל-8.5% משמעותה מאה מיליון שקל לאותם 80 אלף אופנוענים, ובפועל תהווה עליה של 30-40 שקל לכל רכב פרטי". יצוין כי גם כאשר נקבע לראשונה שיעור העמסה של 6% איימו חברות הביטוח כי המהלך יביא להעלאת ביטוח החובה. בפועל, כפי שמראים נתוני האוצר, מחירו רק ירדו בשנים האחרונות.
עו"ד עמית ברגמן, ממועדון האופנועים הישראלי, הסביר בתגובה כי "כמחצית מהרוכבים עושים ביטוח רק לתקופת הטסט, ובשאר הזמן רוכבים בלי ביטוח. משרד המשפטים היה צריך להיות מוטרד ממצב כזה, אבל בינתיים אלה הם הרוכבים שמרגישים שהחוק לא מטפל בהם והם נאלצים להיות פורעי חוק בעל כורחם. על מנת להגיע לשיעור מבוטחים הגיוני ועלות ביטוח הגיונית, יש צורך לממן, והדבר הנכון היה להשית זאת באופן שווה על כל אזרחי ישראל, דרך הביטוח הלאומי או ביטוח הבריאות, כי כל אזרחי המדינה מרוויחים מהדו-גלגלי. המחוקק אימץ פתרון ביניים, להשית עלות על כלל משתמשי הדרך האחרים. הוא פחות טוב מהאידיאל, אבל הוא יותר קל ועדיין יעיל בפיזור העלויות".
נציגת משרד המשפטים, עו"ד הילה דוידוביץ', אמרה כי כעת מוקם צוות שידון בהצעות. לדבריה, הצוות יתמקד בהיקף הביטוח הנדרש, גודל הפרמיות ומידת הסבסוד הנכונה שיש להטיל על הנהגים. יו"ר הוועדה, ח"כ רחל עזריה, סיכמה: "ההיקף של הלא מבוטחים צריך להטריד אותנו יותר ואני מאמינה שלמחיר הביטוח יש חלק בזה. אני אבקש לקבל לוחות זמנים יותר ברורים לעבודת הצוות הבין משרדי, וארצה שלדיון הבא תבואו עם הפתרונות שיאפשרו גם את הוזלת הפרמיות ולא רק שימור מצב העלויות הקיים".