שתף קטע נבחר

 

הפלת המטוס: "הצוות טעה מקצועית כשלא התגונן כנדרש"

מתחקיר האירוע שבו הופל מטוס F-16 של חיל האוויר מטיל נ"מ סורי עולה כי פעילותם של הטייסים "לא תאמו את סדר העדיפויות הנדרש באיום הטילים שבו היה המטוס מצוי". מהתחקיר עולה כי השניים פעלו כראוי כשנטשו את המטוס לפני שהתרסק

 

תיעוד התרסקות המטוס

תיעוד התרסקות המטוס

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

"במתח שבין השלמת המשימה אל מול התגוננות והקפדה על שרידות, טעה הצוות מקצועית כשלא התגונן כנדרש. פעולותיו לא תאמו את סדר העדיפויות הנדרש באיום הטילים שבו היה מצוי". כך עולה מעיקרי תחקיר מבצעי של פעילות חיל-האוויר בסוריה לפני כשבועיים, המתפרסם הערב (יום א'). בפעילות הופל מטוס F-16 של חיל האוויר, שהתרסק ליד הרדוף. הטייסים הפעילו את כיסאות המפלט. אחד מהם נפצע קשה והשני קל. בשבוע שעבר שוחרר הטייס שנפצע קשה. הנווט שנפצע קל כבר זכה לטוס עם מפקד חיל האוויר.

 

התחקיר, שהוצג לרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט, עסק במכלול האירועים בהם יירוט המל"ט האיראני אשר ניסה לחדור לשטח מדינת ישראל, תקיפת קרון הפיקוד והשליטה האיראני בעומק סוריה, נטישת מטוס ה"סופה" ותקיפת סוללות הטילים במערך ההגנה האווירית הסורי מהם שוגרו טילים נגד מטוסים לעבר מטוסי חיל-האוויר. 

זירת ההתרסקות, ליד הרדוף (צילום: AFP) (צילום: AFP)
זירת ההתרסקות, ליד הרדוף(צילום: AFP)

מהתחקיר עולה כי התכנון המקדים למבצע היה נכון והביא להשמדת המטרות שנקבעו טרם ביצוע המשימה. מערכות ההתרעה במטוס שנפגע פעלו כנדרש וסיפקו מידע התרעתי בזמן. באזור הפעילות המבצעית היו מטוסים שהשלימו את משימתם תוך התגוננות מפני טילי אויב.

 

עם זאת, נכתב בתחקיר כי "במתח שבין השלמת המשימה אל מול התגוננות והקפדה על שרידות, טעה הצוות מקצועית שלא התגונן כנדרש. פעולותיו לא תאמו את סדר העדיפויות הנדרש באיום הטילים שבו היה מצוי". עוד נכתב בתחקיר כי המודיעין שהיה ברשות מתכנני המשימה והטייסות היה מספק ונתן את המענה הנדרש לביצוע המשימה. בנוסף, החלטת הלוחמים לנטוש את המטוס כאשר נפגע הייתה נכונה.

התייחסות הרמטכ"ל לתחקיר הפלת המטוס (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
התייחסות הרמטכ"ל לתחקיר הפלת המטוס(צילום: דובר צה"ל)

עוד עולה מהתחקיר כי בסך הכל שיגר מערך הנ"מ הסורי 27 טילים לעבר מטוסי חיל האוויר באותו הלילה, 13 מהם בזמן תקיפת קרון השיגור של המל"ט, ואחד מהם, גדול ולטווחים רחוקים אך מיושן, מסוג SA-5, פגע במטוס הסופה.

 

בזמן הזה הטיס והנווט שנטשו בהמשך לא התייחסו לטיל הסורי שננעל על המטוס, דבר שהוגדר בחיל האוויר כטעות מקצועית. קצין בכיר בחיל האוויר אמר כי גם מערך הבקרה והמעטפת יכלו להתריע בצורה נחושה יותר בפני הטייסים על הטיל שננעל על מטוסם באופן "שהיה אולי מפיל את האסימון מוקדם יותר עבור הטייסים".

 

הקצין הוסיף כי מדובר היה בכמות גדולה יחסית למקרי עבר של טילים סורים, ששוגרו לעבר מטוסי חיל האוויר, אך הדבר נלקח בחשבון בהכנות למשימה. כך למשל, הוגדר לצוותי אוויר אחרים באותו מבנה לתקוף את קרון שיגור המל"ט במקרה שהמטוס המוביל, שנפגע בסופו של דבר, יהיה עסוק בהתגוננות.

 

הרמטכ"ל, שביקר בבסיס חיל-האוויר ברמון, שם שוחח עם אנשי צוות אוויר, אמר: "במפגש זה אני רוצה להביע הערכה עצומה על מה שאתם עושים ועל הדרך בה אתם תורמים לחוזק ולעוצמה של מדינת ישראל. לא פעם הדרך להישגים מבצעיים משמעותיים דורשת מאיתנו ליטול סיכונים. הציפייה שלי מכל לוחם היא שבזמן משימה יראה את גורל המשימה על כתפיו. הדרך הנכונה היא לצד ההערכה גם לשאול שאלות. התחקיר שהוצג לי הינו מקצועי ונוקב ואני משוכנע שיופקו הלקחים המבצעיים".

הרמטכ"ל איזנקוט במהלך הצגת התחקיר (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
הרמטכ"ל איזנקוט במהלך הצגת התחקיר(צילום: דובר צה"ל)

לדברי הקצין, "מטוסים אחרים שהשתתפו במשימה באותם רגעים התגוננו מפני הטילים הסוריים. בשלב מסוים, כאשר האיום מוחשי, אתה צריך לעזוב את המשימה ולהתייחס לאיום כך שפעולת הטייסים לא תאמה את סדר הפעולות הנדרש במצב שכזה".

 

יחד עם זאת, הקצין ציין כי העליונות האווירית של ישראל נשמרה גם לאחר תקרית זו, וכבר למחרת האירוע חזרו מטוסי חיל האוויר לפעול מבצעית, ומאז - נמנעו הסורים מלירות טילים לעבר מטוסי צה"ל.

 

בדיקת חיל האוויר העלתה כי בליל התקרית מערכות ההגנה של רוסיה, שפרוסות על אדמת סוריה, לא פעלו מול חיל האוויר הישראל. "אנחנו במרוץ של למידה מול הצד השני, ותמיד יש חשש שהם יצטיידו בנ"מ מתקדם יותר, כמו ה-SA-400. פגענו באופן משמעותי במערך הנ"מ שלהם לאחר הפלת המטוס, השמדנו להם 2 סוללות SA-5 ועוד שתי סוללות נ"מ מתקדמות. הם הבינו כיצד נפעל מולם אם המקרה יחזור על עצמו מחר בבוקר. אנחנו מחבקים את הלוחמים וממשיכים הלאה. אותה יממה הייתה מוצלחת והשגנו בה את המטרות שהצבנו".

 

הקצין סתר את הפרסומים שלפיהם התרחש מארב סורי-איראני: "אין קשר בין התגובה הסורית לפעולת המל"ט האיראני. אלה שני דברים נפרדים לגמרי. היפגעות המטוס שלנו אפשרה לפתוח צוהר על הפעילות שלנו באזור. בכל פעם שאנו פועלים בצפון, הסורים מנסים לערער את חופש הפעולה שלנו ולשגר טילים לכיוון מטוסינו. הטילים שנורו לעברנו מעל לאזור שצפונית לגוש דן ונפלו בים ובשום שלב לא הייתה סכנה לתושבי ישראל".

נשיא המדינה עם הטייס שנפצע קשה (צילום: מארק ניימן, לע"מ) (צילום: מארק ניימן, לע
נשיא המדינה עם הטייס שנפצע קשה(צילום: מארק ניימן, לע"מ)

האלוף נורקין ממריא עם הנווט שנפצע (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
האלוף נורקין ממריא עם הנווט שנפצע(צילום: דובר צה"ל)

 

מפקד חיל-האוויר, האלוף עמיקם נורקין, שיבח גם הוא את אנשי החיל: "אני רוצה לשבח את פעילות מערכות ההגנה האווירית שהביאו לגילוי וזיהוי המל"ט האיראני, כמו כן את פעילות הלוחמים שיירטו את המל"ט, השמידו את קרון הפיקוד והשליטה האיראני ומטרות סוריות ואיראניות נוספות שהביאו לפגיעה משמעותית במערכות ההגנה האווירית הסוריות. כל אלו פגעו משמעותית בניסיון ההתבססות האיראנית בסוריה". בנוסף, ציין האלוף את פעולת החילוץ וההצלה של הלוחמים: "פחות מ-52 דקות עברו מרגע הנטישה ועד לטיפול בבית החולים. שמחתי לטוס ביחד עם הנווט, רב-סרן א', ולשוחח עם לוחמי הטייסת. כמו כן, שמחתי לראות את הטייס, רב-סרן ע', משתחרר מבית החולים ואני מצפה לשובו לפעילות מלאה".


פורסם לראשונה 25/02/2018 19:44

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון
שרידי המטוס, ליד מושב הרדוף
צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון
מומלצים