גם לחילונים מותר לומר: כדורגל - לא בשבת
כרבע מאוהדי הכדורגל לא באים למגרש בגלל שבת. ככה זה אצלנו בארץ, שיש בה רוב יהודי ורבים מהם שומרים שבת. בהתאם, כדורגל בימי חול (ראשון בערב, נניח) יביא לעלייה משמעותית במספר הצופים, וההכנסה והעניין בהתאם
חשוב שאקדים ואגלה מה ומי אני, על מנת שהקורא יוכל לגבש דעה מראש, ולא יבזבז זמן מיותר על קריאת המאמר עד סופו. אז אני חילוני אדוק, חיפאי (במקרה דווקא הפועל), ואוהד כדורגל למעלה מחמישים שנה. מאז גיל 6. אז למה כדורגל לא בשבת?
ראשית – דווקא בסדר שבת, אבל רק כדורגל ילדים. זמן אידיאלי למשפחה (כולל האימא, לפעמים גם סבתא) ללוות את הילד(ה) למשחק הכדורגל השבועי שלו (או שלה). כל יתר הליגות – ממש לא בשבת. למה? שתי סיבות עיקריות ופשוטות מאוד.
האחת: כרבע מאוהדי הכדורגל לא באים למגרש בגלל שבת. ככה זה אצלנו בארץ, שיש בה רוב יהודי ורבים מהם שומרים שבת. בהתאם, כדורגל בימי חול (ראשון בערב, נניח) יביא לעלייה משמעותית במספר הצופים, וההכנסה והעניין בהתאם. בנוסף, צפויה השפעה חיובית על עניינים שבנפש וברוח ("צו פיוס" וכל המשמעויות הדביקות אך הכל-כך חשובות שלו).
השנייה: רצינו ארץ ירוקה. רצינו תחבורה ציבורית. רצינו פחות תאונות דרכים. רצינו פחות פקקי תנועה. אז הנה, נקרתה לנו הזדמנות פז: אצטדיון סמי עופר, אצטדיון נתניה, אצטדיון המושבה, טרנר בבאר שבע, ובקרוב מכבי תל אביב בראשל"צ או איפה שלא יהיה, והרצליה, ובית שאן, ועוד… כל אלה יוכלו להתמלא עד אפס מקום וללא בעיות תנועה וחניה. יש רכבת. אתם יודעים, הדבר הזה שנוסע מהר על מסילה. אבל לא בשבת, בגלל הסטטוס קוו.
אלא שחייבים לסייג לגבי הסיבה השנייה: ראשי הערים הנכבדים של נתניה, באר שבע וחיפה, פיירברג, דנילוביץ' ויהב בהתאמה, הוכיחו שוב את התלישות הישראלית בכל הקשור לפתרונות מקיפים. בעברית אחרת: מיליארדים הושקעו (ועליהם נתווספו חריגות ענק), תוך התעלמות מיחסי הגומלין עם הרכבת. השקעה מזערית יחסית בהקמת תחנת רכבת ממש סמוך לאצטדיון (כזו שתופעל תמיד, או רק בעת משחקים) פשוט נזנחה. אז יש אצטדיון בערך ליד המסילה, אבל לא מספיק קרוב כדי למנוע מאלפי מכוניות להמשיך ולהגיע ולתקוע את התנועה ואת עצמם. אמסטרדם ארנה הוא דוגמה קלאסית לנקודה זו, תיאום מושלם בין רכבת ואצטדיון.
אז שבת זה יופי, וגם לחילונים מותר לומר: כדורגל לא בשבת.