מהצפון תגיע הקידמה
היא נכנסה לתפקיד לפני כשנתיים, וכבר היא רושמת הישגים בקידום הרפואה הדיגיטלית בצפון הארץ. ד"ר גלית קאופמן, ראש מחוז צפון במכבי שירותי בריאות, מכוונת גבוה
בכל בוקר, בשעה שש בדיוק, ד"ר גלית קאופמן, ראש מחוז צפון במכבי שירותי בריאות, מתניעה את הרכב ויוצאת מביתה שבקריית אונו אל עבר צפון הארץ. ולא, המרחק לא מרתיע אותה. "כשיש מטרה, לא מתייחסים לדרך. מחוז צפון אותו אני מובילה מתחיל מזיכרון יעקב ומגיע עד לקריית שמונה, כשאני כל הזמן בשטח. אני מקדישה זמן רב לביקורים במרפאות ובמרכזים הרפואיים בכל המחוז, ואני מעמיקה את ההיכרות עם המגזרים המגוונים והרב תרבותיות של הצפון. בעיניי - זה הפיצוח - להכיר ולדעת לאיזה מענה הם זקוקים; להוסיף רופאים, לפתוח שירותים ולפתח טכנולוגיות מתקדמות כדי להנגיש את השירותים של הקופה".
קאופמן, נשואה לד"ר אורן קאופמן, רופא משפחה, ואם לשניים, התחילה את הקריירה שלה כאחות, ובתפקידה הקודם, כראש אגף הסיעוד והמוקדים המקוונים השפיעה על שירותי הטלה רפואה. "אחד מהתחומים שפיתחתי וקידמתי במכבי בשנים האחרונות זה הטלה-רפואה. שירות רפואי של צוות רב מקצועי באמצעות שיחות וידאו, טלפון, אפליקציות ועוד. שירותים כאלה, מנגישים ללא פשרות את הטיפול הרפואי למטופלים שגרים באזורים מרוחקים והמטופל מקבל את השירות הרפואי המיטבי והמקצועי.
הנושא הזה בתנופה גדולה. הקמנו שישה מוקדים טלפוניים מקוונים שעוסקים בכל רצף החיים, כמו: מוקד לטיפול בחולים כרוניים, מוקד הנקה, מוקד לליווי נשים בהריון 'נשי אישי', מוקד ילדים ומוקד חירום ישיר שנותן מענה להזמנת רופא הביתה לאוכלוסיות שזקוקות לכך, בעיקר מבוגרות. כראש מחוז צפון זה מרגש ומספק לראות את הערך שהשירותים המקוונים מביאים עבור חברי מכבי בפריפריה והנחיצות שלהם מוכיחה את עצמה כל יום מחדש".
שירות חדשני נוסף שהחל בצפון וממחיש את חשיבות השרות המקוון הוא הטלה-פצע. "במסגרת זו מומחית אורטופדית מצוידת במצלמת וידאו ברזולוציה מאוד גבוהה ואיכותית, וכשהמטופל מגיע לסניף הקרוב אליו כדי לקבל טיפול בפצע מורכב שאינו דורש פנייה לחדר מיון, האח או האחות שמקבלים אותו יוצרים קשר עם המומחית ומראים לה את המצב.
עיני כל העולם נשואות אל הדיגיטליזציה, וידוע שמכבי שירותי בריאות מובילה ומתקדמת בתחום. אני מרגישה שאנחנו מנגישים רפואה חדשנית ופורצת דרך בצפון. אנו מתאימים את השירותים שלנו לקצב החיים של חברי מכבי, אשר מצידם הבינו לאחר שחוו את השירות הווירטואלי, שלא חייבים להגיע פיזית לרופא או למרפאה כדי לקבל שירות רפואי מקצועי. עשרות אלפי מטופלים במכבי כבר למדו ליהנות מכך".
ואיך אנשים יודעים על השירותים הללו? אתם מעודדים את זה בקרב הציבור המקומי?
"בהחלט כן. אנחנו נותנים הדרכה יזומה, מתקשרים אישית למטופלים ומיידעים אותם. רבים מרופאי המשפחה ממליצים למטופלים שלהם להיעזר במגוון השירותים המקוונים, והרבה אנשים מופתעים לגלות שזה עשוי להתנהל הרבה יותר פשוט ויעיל. כמובן שהכל מתועד בתיק הרפואי של המטופל ומתואם עם רופא המשפחה, ונעשה באופן יסודי ומסודר".
משקיעים בקידום בריאות
מה עוד התחדש בצפון בהובלתך?
"מכבי נמצאת בתנופת צמיחה - זו השנה השלישית שאנו מובילים בצמיחה בכל הארץ מבין כל קופות החולים - וכדי שנבטיח את שביעות רצון החברים הרחבנו באופן דרמטי שירותים וזמינות, וחנכנו מרפאות חדשות תוך השקעה בכל המגזרים. הקמנו מרכזים רפואיים בשלומי, במאור חיים בצפת ובקריית שמונה. באום אל פאחם, נהריה הירוקה ושכונת קסטרא בחיפה. חידוש נוסף הוא מרפאות לבריאות הילד והמשפחה הפרוסות ברחבי הצפון. המרפאות קרובות לבית ושמות דגש על קשר הדוק בין הקהילה לרופאי המשפחה והילדים ומכילות תחת קורת גג אחת מענה הוליסטי של כלל הצוותים הרפואיים עבור המטופל. בקריית מוצקין פתחנו מרכז רפואי מהמתקדמים והחדשניים ביותר".
מכבי משקיעה רבות בקידום בריאות בקהילה. יש לנו מיזמים של חינוך לבריאות המותאמים לכל גיל מתינוקות ועד לבגרות. אני משקיעים בנושאים כגון גמילה מעישון, סוכרת, סדנאות הכנה ללידה ועוד. אנו מפעילים סדנאות חוויתיות לילדים כגון סדנה להפחתת חרדה אצל ילדים בביקור אצל רופא, בנוסף הוצבו קירות דיגיטליים במרכזים רפואיים כך שבאמצעות משחק, הילדים יכולים לספוג ערכים של קידום ושמירה על הבריאות.