עולם הולך ומתחשמל
בעיות הטווח המוגבל שפוגעות עדיין באטרקטיביות של מכוניות חשמליות, צפויות להיעלם תוך שנים ספורות. בינתיים מכינות היצרניות סוללת דגמים נטולי זיהום במגוון רחב של ייעודים. קבלו הצצה
עולם הרכב מאמץ את החשמל, והיצרניות מוסיפות בקצב מהיר מאי פעם דגמים חדשים ונקיים מזיהום לאולמות התצוגה. בהתאם, תערוכת ז'נבה העניקה במה לא רק למגוון גדול של דגמים סדרתיים ללא מנוע בעירה פנימית, אלא גם מספר מרשים של אבות טיפוס לדגמים כאלה. חלקם יגיע לכבישים ציבוריים בקרוב, אחרים רק בעוד שנים ספורות. אבל כולם יאפשרו לכם להגיע מתל אביב לאילת מבלי לעצור לטעינה בדרך, בודדים יאפשרו אפילו טווח כפול.
אודי e-טרון
אודי חשפה את אב הטיפוס למכונית הכל-חשמלית הראשונה והחשובה שלה - e-טרון. עדיין בגרסת אב טיפוס, אך לא פחות מ-250 יחידות ממנה ישתתפו בניסויי נהיגה אחרונים ברחבי אירופה, עם השקה רשמית שמתוכננת כרגע לסוף חודש אוגוסט הקרוב. למרות מדבקות הסוואה ברור כי העיצוב החיצוני דומה ל-Q5 המוכר ונבדל ממנו בצללית נמוכה במעט ויחידות תאורה שונות. גם המידות החיצוניות יהיו דומות לרכב הפנאי הפופולרי. על הכוונת של אודי: יגואר I-פייס ומרצדס EQC.
יחידת ההנעה תשלב ככל הנראה בין צמד מנועים חשמליים (אחד לגלגלים קדמיים, האחר לאחוריים) בהספק משולב של כ-500 כ"ס. הביצועים צפויים להיות מרשימים עם זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש בפחות מחמש שניות, טווח נסיעה מרבי בין טעינות של כ-500 ק"מ וזמן טעינה של כ-30 דקות בעמדת טעינה מהירה.
סאנגיונג e-SIV
יצרנית הרכב הקוריאנית חשפה קונספט לרכב פנאי חשמלי בגודל בינוני שיושק כנראה בסביבות סוף העשור הנוכחי. על הדרך הוא גם מעניק לנו הצצה ראשונה לקו העיצוב העדכני שיראה אור בקוראנדו החדש שיעלה על הכביש כבר בשנה הבאה. בהשוואה לרכבי פנאי קומפקטיים מוכרים דוגמת קיה ספורטאז', ה-SIV קצר ב-2 ס"מ (446 ס"מ), נמוך ב-1.5 ס"מ (163 ס"מ) רחב ב-1.5 ס"מ (187 ס"מ) ובעל בסיס גלגלים ארוך בחצי ס"מ (267.5 ס"מ).
העיצוב החיצוני לבטח יעבור עוד שינויים, ויש להניח שמראות צד למשל יגיעו לגרסה הסדרתית. בינתיים אחראית מערכת מצלמות למידע הוויזאולי. ידיות פתיחת דלתות מוסלקות וחישוקי גלגל ייחודיים אמורים לסייע בהפחתת הגרר. עיצוב הפנים כולל כמובן שלל מסכים להצגת נתונים ושליטה במערכות. יחידת ההנעה החשמלית מפיקה 190 כ"ס ומאפשרת מהירות מרבית של 150 קמ"ש. מצברי ליתיום-יון בקיבולת 61.5kWh מאפשרים טווח נסיעה שינוע בין 320 ל-450 ק"מ עם אפשרות לטעינת 80% סוללה תוך 50 דקות.
פורשה מישן E קרוס טוריסמו
יצרנית רכבי הספורט הגרמנית חשפה גרסת כמו-פנאי למישן E שתהיה דגם חשמלי שני שתציע פורשה, ככל הנראה ב-2021. הקרוס-טוריסמו הוצגה בתערוכה עם מרכב מוגבה בכ-12 ס"מ, מגני פלסטיק שחור סביב המרכב וצמיגי שטח דו-שימושיים.
היא תצויד באותה יחידת הנעה של המישן הכוללת שני מנועים חשמליים (קדמי ואחורי) עם תפוקה משולבת של יותר מ-600 כ"ס. הזינוק ל-100 קמ"ש יארך לדברי היצרנית פחות 3.5 שניות בעוד טווח הנסיעה יעמוד על כ-500 ק"מ. חיבור של כ-15 דקות לעמדת טעינה מהירה יעניק 400 ק"מ נוספים.
פולקסווגן ID ויז'ן
קונצרן הרכב הגדול בעולם הציג קונספט חשמלי נוסף במשפחת ID, הפעם ספינת דגל מרשימה כמחליפת הפייטון. למרות מרכב סדאן ועיצוב חיצוני שמרני (יחסית לקונספט), עיצוב הפנים ייחודי, כולל ארבעה מושבים בלבד אך נטול אמצעי שליטה כמו דוושות והגה לנהג. במילים אחרות, מכונית שמוכנה לתנועה אוטונומית ברמה 5, עם תאריך השקה צפוי אי שם בסביבות 2030. ומכיוון שמכוניות ראשונות מסוגה צפויות לעלות לכביש כבר ב-2022, אמצעי שליטה לנהג יצורפו לאב טיפוס בתערוכות הבאות.ה-ID ויז'ן תתבסס בכל מקרה על פלטפורמת MEB החשמלית של היצרנית, במקרה זה עם בסיס גלגלים של 310 ס"מ, כ-10 ס"מ יותר מאודי A8 הענקית ממילא. יחידת ההנעה משלבת בין צמד מנועים חשמליים עם תפוקה משולבת של 300 כ"ס וטווח נסיעה של 665 ק"מ בין טעינות.
אסטון מרטין לגונדה
יצרנית רכבי הספורט הבריטית מחזירה לחיים את השם המיתולוגי ומשיקה קונספט תחת מותג לגונדה החדש, כתשובה לבנטלי ורולס רויס. לפני כעשור ביצעה היצרנית מהלך דומה, אך עד כה לא הציגה דבר בייצור סדרתי. לוח הזמנים הנוכחי מוסט שוב לפנים - מזכיר במקצת את קו הרכבת החשמלי בין המרכז לירושלים - עד ל-2021.
אב הטיפוס שהוצג בז'נבה נראה לא פחות מבדיוני, לרבות מנגנון פתיחת הדלתות מאחור אשר יחד עם הרמת חלק מהגג השקוף מאפשר גישה נוחה למושב האחורי. עיצוב הפנים מרשים לא פחות ומאפשר הסטת הגה ודוושות לטובת מרווח משופר בעת נסיעה אוטונומית מלאה. יחידת ההנעה תאפשר טווח נסיעה של כ-640 ק"מ עם אפשרות לטעינה אלחוטית מהירה תוך 15 דקות.