הצ'יפס הקפוא על הכוונת: כך ינסו במשרד הכלכלה להוזיל את הירקות הקפואים
פרסום ראשון: בבדיקה שערך המשרד נמצא, כי מוצרי הקפואים בארץ יקרים ב-64% בהשוואה למדינות מערביות. בין הסיבות: השליטה המוחלטת של חברות סנפרוסט ותפוגן בשוק זה. התוכנית החדשה: עשרות מיליוני שקלים יושקעו בשדרוג מפעלים שיתחרו בהן
האם בקרוב יוזלו מחירי הירקות הקפואים ושקיות הצ'יפס הקפוא? בימים אלה מתגבשת במשרד הכלכלה תוכנית שמטרתה לאפשר למפעלים חדשים או למפעלים קיימים להגדיל את כושר הייצור של ירקות קפואים ותפוחי אדמה קפואים לאפיית צ'יפס.
התוכנית מדברת על סיוע למפעלים באמצעות מענקים בשווי עשרות מיליוני שקלים לשדרוג קווי ייצור, להכנסת מפעלים חדשים לתהליכי ייצור, שיווק ומיתוג.
אושר בוועדה: רפורמה ביבוא מוצרי אלקטרוניקה
כמה זה עולה בחו"ל? מעתה תוכלו להשוות מחירים בין המוצרים
מסקירה השוואתית שערכו גורמי מקצוע במשרד הכלכלה, עולה כי מחירם של ירקות קפואים בישראל גבוה ב-64% בממוצע מאשר במדינות מערביות שנבדקו, ביניהן: ארה"ב, בריטניה, צרפת, שוודיה, איטליה, בלגיה וספרד.
ריכוזיות בשוק והיעדר תחרות בשל מכסים גבוהים לייבוא
ממשרד הכלכלה נמסר כי פערי המחירים נובעים ממספר סיבות, ביניהן: ריכוזיות גבוהה בשוק הישראלי, הנשלט על ידי חברה אחת בכל תחום. כך למשל, סנפרוסט של תנובה שולטת בתחום הירקות הקפואים ותפוגן, בתחום שקיות הצ'יפס.
נתח השוק של סנפרוסט עומד על כ-60%, כאשר מתחרותיה הן פרי גליל והמותגים הפרטיים של רשתות השיווק, שכל אחת מהן מהווה אחוזים בודדים משוק זה. בתחום הצ'יפס הקפוא, תפוגן היא המותג הדומיננטי ביותר, עם נתח של מעל ל-50% מהשוק.
הסיבה השנייה להיעדר התחרות בשוק מקומי זה היא מכסים גבוהים על ירקות קפואים, שמטרתם היא שמירה על הייצור החקלאי המקומי. מבירור שערכנו בקרב גורמים בתחום עולה כי ככל הנראה בשלב זה לא יופחתו המכסים, כי המטרה היא לחזק את החקלאות המקומית באמצעות הענקת מענקים לשדרוג קווי הייצור המקומיים.
"השליטה של כל חברה בתחומה, מאפשרת גביית מחיר גבוה מהצרכן הישראלי, בקטגוריית מזון חשוב שאחראית על הוצאה משמעותית למשק הבית", אומר שר הכלכלה, אלי כהן. "יש ריכוזיות גבוהה של מעל 50 אחוז מהשוק לסנפרוסט ולתפוגן ואין תחרות משמעותית. לכן, אנו מגבשים מסלול ייחודי ובמסגרתו נעניק עשרות מיליונים למפעלים מתחרים - קיימים וחדשים – אשר יזכו במכרז. הגדלת כושר הייצור תגדיל את התחרות ותביא לירידת מחירים והתאמתם למחיר הממוצע במדינות שבדקנו".
מנתוני משרד הכלכלה, היקף המכירות השנתי של ירקות קפואים (ללא צ'יפס), עומד על כ-450 מיליון שקל וגדל עם השנים. מרבית הייצור בענף זה מבוסס על ירקות מתוצרת מקומית.
סנפרוסט ותפוגן סירבו להגיב לדברים.