יצרניות הרכב מתלוננות: לא נעמוד בתקני זיהום מחמירים
זמנים קשים ליצרניות הרכב הנדרשות לעמוד בתקני זיהום מחמירים ולהציג נתוני צריכת דלק ריאליים יותר. לא תהיה להן ברירה
יצרניות הרכב האירופאיות צופות קשיים בניסיון לעמוד בתקני זיהום אוויר מחמירים שייכנסו לתוקף ב-2021. לדברי בכירים בתעשיית הרכב, עמידה בתקנות החדשות עשויה להיות מהאתגרים הגדולים ביותר עמם התמודדו יצרניות הרכב, כך מדווח אוטוקאר הבריטי. יצרניות שלא יעמדו בתקנות הזיהום המחמירות יידרשו לשלם קנסות של מאות מיליוני יורו.
כך למשל, לרכבי פנאי קטנים כמו רנו קפצ'ור, סיאט ארונה ופיז'ו 2008 פליטת CO2 גבוהה יותר בין 4% ל-5.5% מדגמי סופר-מיני עליהם הם מבוססים (קליאו, איביזה ו-208 בהתאמה), עם אותן יחידות מנוע-גיר. הפער ברכבי פנאי בגודל בינוני כמו מאזדה CX-5 או סקודה קודיאק (מבוססים על מאזדה 6 וסקודה סופרב בהתאמה) גדול יותר ונע בין 12.2% ל-16.3% גרם CO2 לק"מ לרעת דגמי הפנאי.
על פי התקנות העתידיות, יצרנית הרכב תדרש להציג פליטת CO2 ממוצעת - על-פני כל קשת דגמיה - של 95 גרם CO2 לק"מ. ערך זה יהיה שונה בהתאם לכמות כלי הרכב שכל יצרנית מוכרת מדי שנה, לגודלם ומשקלם, כמו-גם נתונים נוספים. כך למשל תדרש יגואר-לנד רובר (JLR) לעמוד בערך של 132 גרם לק"מ, מכיוון שהיא מוכרת פחות מ-300 אלף כלי רכב בשנה. קונצרן פיאט לעומת זאת, עם מספר כלי רכב (ומותגים) גדול בהרבה, המייצר אחוז גדול במיוחד של כלי רכב קטני מידות, יידרש להציג ממוצע של 91.1 גרם CO2 לק"מ.
יש לציין כי היצרניות נדרשות כעת להתאים עצמן לעוד תקנות מחמירות. למשל כאלה הנוגעות לזיהום אוויר וצריכת דלק בתקן WLTP החדש שייכנס לתוקפו בסוף השנה הנוכחית, אשר מדמה טוב יותר תנאי נהיגה אמיתיים. לשם השוואה, פולקסווגן אפ! GTI, מהמכוניות הראשונות שנמדדה לפי התקנות החדשות, מציגה פליטת CO2 של 127 גרם לק"מ, לעומת לעומת 110 גרם לק"מ בתקן הקודם. במגזין הבריטי מציינים כי אם מכונית עירונית קטנה יחסית בעלת מנוע טורבו-בנזין מודרני רחוקה כל-כך מהממוצע הנדרש, הסיכוי של דגמים גדולים, כבדים וחזקים ממנה להגיע אליו, נמוכים מאוד כיום.
אתגר נוסף עמו תידרש תעשיית הרכב להתמודד נוגע לצמיחת קטגוריית רכבי פנאי, עם תחזית צמיחה מ-3.8 מיליון רכבי פנאי חדשים ב-2016 לשישה מיליון ב-2020 - כשליש משוק הרכב באירופה. כלי רכב אלה גדולים ובזבזניים יחסית לעומת הדגמים הקומפקטיים עליהם הם מבוססים, ולכן בעלי צריכת דלק ופליטת מזהמים גבוהה יותר.
כך למשל, לרכבי פנאי קטנים כמו רנו קפצ'ור, סיאט ארונה ופיז'ו 2008 פליטת CO2 גבוהה יותר בין 4% ל-5.5% מדגמי סופר-מיני עליהם הם מבוססים (קליאו, איביזה ו-208 בהתאמה), עם אותן יחידות מנוע-גיר. הפער ברכבי פנאי בגודל בינוני כמו מאזדה CX-5 או סקודה קודיאק (מבוססים על מאזדה 6 וסקודה סופרב בהתאמה) גדול יותר ונע בין 12.2% ל-16.3% גרם CO2 לק"מ לרעת דגמי הפנאי.
פיז'ו מבחן צריכת דלק