מרצדס הכי שווה, אסטון מרטין צומחת, אופל צונחת
יצרנית מכוניות היוקרה הגרמנית משפרת בהתמדה את מכירותיה בעולם ומתבססת בראש טבלת ערך המותג. וגם, איזה מותג רשם את הזינוק הגדול ביותר ואיזה את הצניחה החדה מכולם
מרצדס הוא מותג הרכב בעל הערך הגבוה ביותר בתעשייה. כך עולה מדו"ח שנתי שפרסמה חברת המחקר והייעוץ הבלתי תלויה ברנד פייננס (Brand Finance), הפעילה בתחום כבר למעלה מ-20 שנה. לדברי החברה, הניתוח קובע את ערך המותג וכוחו השיווקי בתעשייה, מבלי להתייחס לנכסיו או רווחיו באופן ישיר.
מותג מרצדס שהוערך לפני כשנה ב-כ-35.5 מיליארד דולר והעניק לגרמנים משטוטגארט את המקום השלישי, עלה בערכו בכ-24% לכ-44 מיליארד דולר, תוך שהוא מציב את החברה במקום הראשון בו החזיקה ב-2017 טויוטה היפנית. לדברי עורכי הדו"ח, הזינוק המרשים שעשתה מרצדס נובע בין היתר מעלייה מרשימה ביותר במכירות (כמעט 10%) עבור מותג יוקרה.
טויוטה ממוקמת השנה שנייה לאחר ירידה של כ-6% בערך המותג ששוויו הוערך אשתקד ביותר מ-46 מיליארד דולר ל-43.7 מיליארד. ב.מ.וו הגרמנית ירדה אף היא מקום אחד וממוקמת כעת שלישית, למרות שיפור של 6% בערך המותג מכ-39 מיליארד אשתקד לכמעט 42 מיליארד השנה. פולקסווגן שומרת על מקומה הרביעי למרות זינוק חד של 35% בערך המותג (אכן, שערוריית דיזלגייט לא השפיעה) מ-25 מיליארד ל-33.6.
הונדה חמישית עם עלייה קלה, ניסאן שישית תוך שהיא מאבדת כחמישית מערך המותג ופורשה שביעית וקרובה אליה עם העלייה החדה ביותר בעשירייה הראשונה - 54% לעומת 2017. את העשירייה הראשונה סוגרים המותגים פורד (ירידה של 23%), אודי עם עלייה של כמעט חמישית ושברולט האמריקאית עם עלייה נאה של 11% משנה שעברה.
כדאי רק לציין כי את העלייה המרשימה ביותר בערך המותג השנה עשתה אסטון מרטין הקטנה, עם צמיחה של לא פחות מ-268% בערך המותג. BYD הסינית מרשימה עם עלייה של 211% בעוד טסלה החדשנית מבריקה כצפוי עם זינוק של למעלה מ-100% בערכה.
המותג שערכו ירד יותר מכל הוא אופל (67%-) אך גם למיצובישי (34%-) אין סיבה למסיבה. מפתיעה במיוחד היא צניחה של 25% בערך מותג סקודה, למרות הביצועים המצויינים בשווקים השונים (לרבות ישראל).