קפיצה לעתיד: ערי מגורים על גשרים
רעיון חדש-ישן, מציע לפתור את מצוקת הדיור בדרך לא שגרתית - בניית שכונות מגורים שלמות על גבי רשת גשרים, במספר מפלסים, עם שטחי מסחר, מקומות בילוי ומוסדות ציבור
מצוקת הקרקעות והגידול המהיר באוכלוסייה הביאה זה מכבר לבנייה של מבנים יותר ויותר גבוהים למגורים. אבל רעיון חדש-ישן, מציע לפתור את מצוקת הדיור בדרך עתידנית ולא שגרתית - בניית שכונות מגורים שלמות על גבי רשת גשרים, במספר מפלסים.
את הרעיון הגה הכלכלן מיכאל אוליצקי, הבעלים של חברת גדליה אוליצקי הנדסה בע"מ, שחקר את הנושא במסגרת לימודיו. הצעתו, שתוצג מחר (ה') בהרחבה בכנס השנתי של איגוד המתכננים "ביחד ולחוד" שייערך בירשולים, כוללת מערכת עירונית עילית בצורת רשת גשרים הנושאים בתי מגורים, שטחי מסחר, מקומות בילוי ופנאי, מוסדות ציבור, שטחים פתוחים ועוד.
"כיום, גשרים משמשים באופן כמעט בלעדי לצרכי תחבורה, ואין זה נדיר למצוא גשרים הנושאים דרכים מהירות במרכזי ערים", הוא מסביר. "אולם כדי לספק מענה לצרכי אוכלוסיות הערים, שצומחות בקצב חסר תקדים, יש צורך לתכנן מבנים שמאפשרים התניידות במרחב העירוני ועירוב שימושים במפלסים נוספים מעל פני הקרקע".
אוליצקי מפרט כי באופן מעשי, כל גשר יתפקד גם בתור שכונה וגם בתור מסדרון תחבורתי, הכולל גם מעבר תשתיות מעל העיר הקיימת. זאת במקום הנטייה כיום, להתמקד בעיקר בבנייה של מבני מגורים לגובה. "מבנים רבי קומות מוסיפים חללים ומרחבים חדשים במימד האנכי, ובכך מאפשרים ציפוף משמעותי של אוכלוסייה בערים", הוא מסביר.
"יחד עם זאת, בנייה לגובה מכבידה מאוד על מערכות התחבורה ושאר התשתיות בערים, שכן, באופן מסורתי, הן נמצאות תמיד בעמדת נחיתות, הן מפאת היותן מוצר ציבורי, והן במובן הפיזי, בו הן כבולות למישור אופקי יחיד, של פני האדמה", הוא מוסיף. "לפיכך, יש לשקול שילוב של תשתיות עירוניות בבנייה לגובה".
"גשרים הנושאים רחובות שלמים"
יש כבר מקומות בעולם שהחלו לאמץ את הרעיון. כך למשל מבנים דוגמת גשר גאלטה באיסטנבול, הנושא טיילת עם מסעדות במפלס תחתון ותנועת כלי רכב במפלס עליון, בתי קוביות ברוטרדם, שבנויות מעל כביש ושטח ציבורי פתוח, וגשרי רכבות ורכב שהוסבו לשטחים פתוחים בניו יורק ובסיאול. גם בישראל יש דוגמה - גשר בקניון מלחה, שכולל חנויות מסחר.
אלא שלא מדובר ברעיון חדש, להיפך. "יש כמה דוגמאות בעלות אופי היסטורי לגשרים שעליהם חנויות או שטחי מסחר, כדוגמת גשר ריאלטו בוונציה, פונטו וצ'יו בפירנצה, ואף גשר לונדון הישן, שעד הריסתו בשנת 1831 במשך כ-600 שנים, איכלס תושבים, שווקים ואף כנסיות", ממחיש אוליצקי.
מבחינה הנדסית, אוליצקי מוסיף כי הרעיון בהחלט אפשרי. "בעשורים האחרונים נבנו גשרים שגובהם 270 מטר מעל פני הקרקע וגשרים שמסוגלים לעמוד ברעידות אדמה קיצוניות, גם בעוצמות מעל 7.5 בסולם ריכטר", הוא מפרט. "ככלל, גשרים מסוגלים לשאת עומסים דינאמיים כבדים, כדוגמת תנועת משאיות ואף רכבות משא. לכן, אין מניעה קונסטרוקטיבית להשמיש גשרים בתור תשתית למבנים עירוניים".
"גשרים הנושאים רחובות שלמים ישפרו את הנגישות והחיבוריות בתוך העיר, יספקו אפשרויות תעסוקה נוספות, יגבירו את עירוב השימושים, יאפשרו גישות חדשניות ויעילות לניהול מים, אנרגיה ופסולת, כל זאת תוך כדי שימור הסביבה העירונית הקיימת ושיתוף פעולה מוגבר בין התושבים, המגזר העסקי והרשויות", הוא מסכם.