שתף קטע נבחר
 

נוסעות בירוק: המהנדסות חוסכות לנו בדלק

איך משלבים בין השימוש ההולך וגובר במכוניות לבין הרצון לשמור על הסביבה? בנות קבוצה 3 של "מהנדסות העתיד" עסוקות עכשיו, בהדרכת המנטוריות שלהן, במציאת פתרונות יצירתיים להטענה ירוקה של כלי רכב. אם זה תלוי בהן, בקרוב ניסע כולנו במכוניות הפועלות על מימן שנוכל לטעון כבר בחניה ליד הבית או בזמן השופינג בקניון. אז מה הסיכוי שתחנות הדלק ייעלמו מהנוף?

בשיתוף תעשייה אווירית

 

בשנים האחרונות הולכת ומתחזקת בציבור הרחב המודעות להשפעת כלי הרכב שבהם כולנו נוסעים על זיהום הסביבה. הסוגיה נמצאת על סדר יומן של חברות עסקיות רבות בניסיון למצוא פתרון חכם, מתקדם, משתלם וישים. השאיפה העיקרית היא לעבור בהדרגה לכלי רכב חשמליים, שיעשו שימוש באנרגיה ירוקה, ולהפחית את השימוש בדלק.

 

הכירו את הפרויקטים פורצי הדרך של מהנדסות העתיד

 

מבחינה הנדסית, הנעה ירוקה לכלי רכב היא פתרון מאתגר וייקח לא מעט זמן עד שהיא תגיע לבשלות טכנולוגית ויישומית. למעשה, זהו אחד הנושאים המרכזיים שעימם יתמודד בשנים הקרובות גם עולם ההנדסה וגם העולם העסקי. אחרי הכל, כולם נוסעים במכוניות, מספרן הולך וגדל מדי שנה, וככל שיש יותר מכוניות על הכביש כך מתגבר גם זיהום הסביבה. לצד זאת יש להוסיף היבט נוסף, של החיסכון בעלויות הדלק, שמהווה סעיף משמעותי במרכיב ההוצאות הקבוע אצל רבים מאיתנו ויש לו נגיעות רבות גם לתעשייה עצמה.

 

 (צילום: יריב כץ)
(צילום: יריב כץ)

הנושא מעסיק מאוד גם את בנות קבוצה 3 של "מהנדסות העתיד". "מהנדסות העתיד" הוא פרויקט שמתקיים השנה בפעם השלישית ומשותף לתעשייה האווירית, ל"ידיעות אחרונות" ול־ynet. מאה הבנות, כולן תלמידות י"א מצטיינות בתחומי המדעים, נחלקות לקבוצות שכל אחת מהן עוסקת במיזם הנדסי פורץ דרך.

 

במהלך הפגישות המנטוריות מעבירות לבנות ידע מהעולם ההנדסי וחושפות אותן לטכנולוגיות חדשות, לפתרונות יצירתיים שעבדו והפכו למוצרים מבוקשים וגם כאלו שכשלו אבל בכל זאת ניתן ללמוד מהם המון. כמו כן המנטוריות מטמיעות בהן מושגים ושאלות מהעולם האמיתי: למה חשוב לבצע סקר שוק לפני שיוצאים לדרך עם רעיון, איזה דרישות הן חובה במוצר ועל איזה ניתן להתדיין, על פי אילו קריטריונים ייבחנו חלופות לפתרון, ועוד.

 

בתחילת המפגש, הבנות זכו ליהנות מהרצאה על המיני־מל"ט 650 Bird Eye של חיל האוויר, המשמש למשימות איסוף מודיעין, סיור ותצפית. למל"ט יכולת שהייה באוויר של עד שבע שעות, פי שניים מפלטפורמות קודמות מאותה משפחת מל"טים טקטיים, הודות למערכת הנעה חדשה של תאי דלק. בסיום ההרצאה הן עברו לכיתת הלימוד והחלו לעסוק בפרויקט.

 

בין השאר, הנערות לומדות בהרחבה על המקורות השונים לאנרגיה ירוקה, כמו אנרגיה סולרית, תחנות רוח ותאי דלק המייצרים מימן. סוגי הטעינות שנלקחו בחשבון במפגש הקבוצתי כוללים טעינה מהירה או רגילה, חוטית או אלחוטית. לכל אחת מאלה יש היתרונות והחסרונות שלה, והמטרה היא לבחור בשילוב המתאים ביותר.

 

"אחרי שזיהינו מספר מקורות אנרגיה ירוקה, סוגי טעינה וצרכים שונים לבעלי הרכבים, הגענו למסקנה שכדי שהפתרון שלנו יוכל לתת מענה טכנולוגי וגם להיות ישים הוא חייב להיות פתרון הוליסטי", אומרת המנטורית אתי ניימן, מהנדסת ומנהלת פרויקטים בחטיבה האזרחית בתעשייה האווירית.

 

נכון לעכשיו, הפתרון שהולך ומתגבש מדבר על מכונית מבוססת תאי דלק מימן, בעלות מנוע חשמלי. ייצור המימן יתבצע באמצעים ירוקים כמו תאים סולאריים או אנרגיית רוח. תחנות להטענת מימן יחליפו את תחנות הדלק המסורתיות. הפתרון שבנות הקבוצה עובדות עליו צריך לכלול אפשרות לטעינת הרכב בעת חניית הרכב בבית, כמו גם במוקדי פעילות שבהם אנו נמצאים ביום־יום, כמו מרכזי קניות, מרכזי בילוי ומקומות עבודה. בנוסף, בנות הקבוצה מנסות לחשוב על אפשרות הטענה תוך כדי הנסיעה.

 

"הקטע העכשווי של הטענה ירוקה ממש חשוב וצובר תאוצה", אומרת חברת הקבוצה יעל בין מהוד־השרון. "אם נצליח למצוא פתרונות מתאימים, הדבר יחולל שינוי אמיתי. אם הרכבים יהפכו להיות ממונעים חשמלית, וזיהום האוויר יפחת, נצליח לשנות ולהשפיע והחברה כולה תרוויח".

 

להתחיל מחדש

רעות אליהו, מהנדסת מכונות, מתכננת מערכות מכאניות בתעשייה האווירית והמנטורית השנייה בקבוצה, מספרת על הדרך שבה היא ניגשת לפתרון בעיות. "רבי נחמן מברסלב אמר שאדם יכול וצריך להתחיל בכל פעם מחדש, גם לאחר שכבר התחיל. אני חושבת שאחת מהתכונות שהופכות מהנדסת למהנדסת טובה היא לגשת לכל בעיה כאילו זו הפעם הראשונה, להביא היגיון בריא, ולשאול שאלות שוב ושוב בלי לקחת דבר כמובן מאליו".

 

אופיר מצגר ממושב תלמי יפה מוצאת חשיבות עליונה בקידום הפרויקט. "באופן כללי, המודעות החברתית לנושא ההטענה הירוקה גבוהה. כשמדברים על כך עם חברות הקבוצה, על אחת כמה וכמה מרגישים שמדובר ברעיון חשוב מאין כמוהו שכולן רוצות להירתם אליו ולהוביל עשייה".

 

מיקי מילנוב מפתח־תקווה רואה הרבה יתרונות לחשיבה המשותפת ולעבודת הצוות. "זה נותן לנו את הפלטפורמה להתקדם הלאה בתחום גם בעתיד, ולהמשיך את הלימודים במקצועות המדעיים. כולנו רוצות להפוך לדמויות משמעותית בעולם ההנדסה".

 (צילום: יריב כץ)
(צילום: יריב כץ)
 

שקד עפרוני מנתניה מספרת על הניסיונות שלה לעודד את חברותיה בבית הספר להיחשף לעולם המקצועי שאותו היא חווה. "אני בת יחידה במגמת הנדסת תוכנה בבית הספר. לפני כמה ימים התקיים אצלנו ערב חשיפה למגמות והגעתי כדי להציג לבנות בבית הספר גם את פרויקט מהנדסות העתיד. ראיתי שהבנות מתעניינות בתחום, אבל גם שהן עדיין לא מספיק מאמינות בעצמן, ואת זה אני בטוחה שצריך ואפשר לשנות".

 

בנוסף לחשיבה הערנית על פתרונות הנדסיים, בחדר הלימוד מדברים המון על שיווק, פרסום ועלויות, ומקדישים מחשבה לכל היבט הקשור בתהליך המורכב. אין הנחות, אין קיצורי דרך, אבל למתבונן מהצד ברור שזו גם הדרך הבטוחה להצליח.

 

הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"

 

בשיתוף תעשייה אווירית

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יריב כץ
קבוצה 3 של מהנדסות העתיד
צילום: יריב כץ
מומלצים