טרגדיה: מכונית אוטונומית של אובר הרגה הולכת רגל
הולכת רגל ראשונה נהרגה בתאונת דרכים בה הייתה מעורבת מכונית שננהגה באופן אוטונומי במסגרת ניסוי שעורכת אובר. החברה עצרה באופן מיידי את הניסויים עד להודעה חדשה
היסטוריה טראגית למכונית האוטונומית. רכב ניסוי של ענקית התחבורה אובר פגע והרג הולכת רגל בטמפי, אריזונה. אלין הרצברג בת ה-49 חצתה את הכביש - לפי דיווחים - שלא במעבר חציה, ורכב ניסוי של חברת אובר שפעל במצב אוטונומי (אך ישב בו מפעיל אחראי מאחורי ההגה) פגע בה באופן קשה. הרצברג הועברה לבית חולים מקומי ושם מתה מפצעיה, כך לפי דיווח רשמי של משטרת טמפי. יש להזכיר כי גם לפני כשנה (פחות שבוע) השעתה אובר את ניסויי המכוניות האוטונומיות שהיא מריצה בטמפי, לאחר שמכונית וולוו XC90 שנסעה במצב אוטונומי התהפכה במהלך תאונה.
עוד אומרים במשטרה המקומית כי אובר מסייעת בחקירת המקרה. בעקבות התאונה הודיעה החברה כי היא משעה לאלתר את כל ניסויי המכוניות האוטונומיות שהיא מפעילה בערים פיטסבורג, סאן פרנסיסקו, טורונטו ופניקס רבתי. "ליבנו יוצא אל משפחת ההרוגה", אמרה דוברת אובר בהודעה רשמית שמסרה והוסיפה כי "אנחנו משתפים פעולה באופן מלא עם הרשויות המקומיות בחקירת התאונה", כך מדווח אתר בלומברג.
עוד מדווח בלומברג כי הרשות הפדרלית הלאומית לבטיחות בתחבורה (National Transportation Safety Board, NTSB) פתחה בחקירה עצמאית של התאונה הקטלנית, ושולחת צוות חוקרים לטמפי אשר יעבדו בשיתוף עם המשטרה המקומית. גם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (National Highway Traffic Safety Administration, NHTSA) בארה"ב פותחת בחקירה משלה למקרה. יש לציין כי במהלך 2017 נהרגו על כבישי ארה"ב 5,984 הולכי רגל בתאונות קטלניות.
יש להזכיר כי לפני כשנה וחצי נרשם הרוג ראשון שנהג במכונית שתפקדה במצב אוטונומי. התאונה שעוררה בזמנו סערה גדולה, וגרמה בין היתר לקרע מתוקשר בין חברת מובילאיי הישראלית ליצרנית המכוניות החשמליות האמריקאית טסלה, ארעה לאחר שג'ושואה בראון בן ה-40 מאוהיו העביר את הטלסה S בה נהג למצב אוטונומי, מבלי שאחז בהגה וכנראה מבלי להביט על הכביש המהיר בוויליסטון, פלורידה. המערכת של טסלה לא זיהתה - כנראה עקב סינוור שמש ישירה - משאית ענק שפנתה וחצתה את נתיב הנסיעה של בראון. איש הכוחות המיוחדים לשעבר ובעל חברה שעסקה בטכנולוגיה מתקדמת נהרג במקום. "הוא חצה את הנגרר שלי מבלי שהספקתי לזהות אותו כלל", אמר פרנק בארזי (62), נהג המשאית.
מאות (אם לא אלפי) החברות שעוסקות כיום בפיתוחים וניסויים הנוגעים לרכב אוטונומי, מודעות למשמעות הקריטית של דעת הקהל בכל הנוגע ליישום הטכנולוגיה. לגדולות שבהן ברור כי תאונות מסוג זה, הגם שהן עניין שבשגרה ברכב רגיל, עלולות לעכב משמעותית את הטמעת הטכנולוגיה בצי הרכב הקיים. רמת הפעילות האוטונומית הגבוהה ביותר כיום של רכב על כביש ציבורי שלא במהלך ניסוי היא 2 מתוך 5. ברמה זו מסוגלות מערכות שונות ברכב (היגוי, האצה ובלימה) לשלוט בנסיעה באופן עצמאי לחלוטין, אך הנהג אמור להיות דרוך בכל עת ולהשתלט בעת הצורך, אם המערכות לא דורשות זאת ממנו בפרקי זמן קבועים.
רמה 3 תהיה הבאה ויצרנית הרכב אודי היא ראשונה להבטיח כי היא מסוגלת להפעיל את מכוניות ה-A6, A7 ו-A8 מתוצרתה במצב זה המכונה בתעשייה "ללא מבט". הנהג אינו נדרש במצב זה להביט כל הזמן על הכביש במצבים מסוימים, והמכונית מסוגלת "להסתדר" עצמאית. ברמה 5 העתידית אליה מכוונות היצרניות הגדולות לסביבות אמצע העשור הבא, לא דורשת המכונית נהג, הגה או דוושות כלל.