התחדשות עירונית: בואו לפגוש את המומחים
בשנים האחרונות תחום ההתחדשות העירונית הוא הטרנד החם בעולם הנדל"ן. בשוק יש חברות רבות שעוסקות בהתחדשות - האם יש יתרון לחברות שזהו עיסוק הליבה שלהן? צפו בדיון באולפן ynet
בשיתוף מרכז הנדל"ן
אם אתם עומדים לפני תהליך התחדשות עירונית בבניין המגורים שלכם ומעוניינים לסקור את השוק - הינה נקודה מהותית שיש לתת עליה את הדעת. בשנים האחרונות תחום ההתחדשות העירונית הוא הטרנד החם ביותר בשוק הנדל"ן, ועל כן יש חברות יזמות שעוסקות בהתחדשות העירונית בנוסף לתכנון בנייה למגורים - וחברות שזה הוא תחום עיסוק הליבה שלהן. נשאלת השאלה, אם יש יתרון לחברה יזמית שעוסקת בהתחדשות עירונית גרידא. "ראשית, ודאי שיש בכך יתרון", עונה ליאור בכר, מנכ"ל קבוצת בכר. "חברות שעוסקות בתחום ההתחדשות העירונית מראשיתן צברו ניסיון רב ובהכרח זיהו שמדובר בתחום של אנשים ומערכות יחסים".
אורחים, לא בעלים:
לפי בכר, ההבדל המהותי ביותר בין חברות שתחום הליבה העיקרי שלהן הוא התחדשות עירונית ובין חברות לתכנון מגורים - היא התובנה שבעלות הקרקע איננה של החברה. "הלקוח נמצא שם עוד לפנינו. הוא הבעלים של הקרקע, אנחנו בסך הכול אורחים, וחובה עלינו להוכיח לו שנמלא את כל מחויבותנו אליו", הוא מציין. בעלות החברה על הקרקע, לדבריו, מגיעה אחרי עבודה מרובה. "אנחנו הופכים לשותפים על הקרקע רק אחרי שעמדנו בהתחייבות שלנו", הוא מוסיף.
גמישות זה שם המשחק:
תחום ההתחדשות העירונית, שנשען פיננסית על הגדלת זכויות בנייה בפרויקט, דורש לא אחת יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה בתכנון ובשלב הביצוע. חברות לתכנון מגורים עלולות להיקלע למתודות עבודה מקובעות שאינן אפקטיביות. "חברות שמגיעות עם DNA צעיר יותר ולא מתבססות על שיטות עבודה ארוכות שנים יודעות לייצר גמישות גדולה יותר עבור הלקוח", אומר בכר. קשר יציב בין היזם ללקוח הוא חיוני ביותר בתקופת הזמן הממושכת שבה מתבצע פרויקט הבנייה. "חברות גדולות יכולות לעיתים להיות נוקשות יותר עם הלקוח, ובהתחדשות עירונית מדובר במערכת יחסית מעט שונה, הדגש על האכפתיות הוא קריטי", מוסיף בכר.
עשרות יזמים נכנסים מדי שנה למעגל ההתחדשות העירונית, מה אתה מציע לאותם יזמים חדשים?
"התחדשות עירונית היא כבר מזמן לא תופעה או טרנד, אלא הדור הבא של עולם הנדל"ן. אם אני יכול להגיד משהו לכל יזם - זה בעיקר לרוץ אחרי הלב, להתמיד, וכמובן שאומץ הוא מצרך מהותי. אם אני מסתכל על הלקוח בתוך התהליך, אז אמינות והגינות חשובה, כי בסוף הם בעלי הקרקע ואנחנו צריכים לבנות מוניטין מסוים, כדי שהם ימשיכו להמליץ עלינו כל הזמן. זה המפתח. מצוקת הדיור בערים ברורה, ואין ספק שהתחדשות היא הפתרון. אנחנו עדים גם לרגולציה שהולכת ומתפתחת לטובת התחום, וזה מבורך", מסכם בכר.
בשיתוף מרכז הנדל"ן