מכונית אוטונומית הרגה הולכת רגל, וזה לא נראה טוב
התאונה הקטלנית בה נהרגה הולכת רגל לאחר שנפגעה מרכב אוטונומי מפחידה מאוד את העוסקים בפיתוח רכב ללא נהג. סרטון הווידאו ששחררה משטרת טמפי מוכיח שיש להם את כל הסיבות לכך
נתחיל בברור מאליו. מכוניות אוטונומיות יהיו חלק בלתי נפרד מהכביש הציבורי כבר בתחילת העשור הבא, ומספרן יגדל כנראה באופן מואץ מסביבות 2025. ועוד נקודה שאי אפשר להתעלם ממנה: מכוניות אוטונומיות לא ימנעו את כל תאונות הדרכים, קלות כקשות. ואין ספק שהן יהיו מעורבות במספר גדל והולך של תאונות קטלניות, כפועל יוצא ממספרן על הכביש. הולכי רגל הרי ימשיכו להתפרץ לכביש ולאתגר את חיישני ומערכות המחשב המתוחכמות ביותר. בדיוק כפי שקרה בתחילת השבוע בעיר טמפי שבאריזונה, ארה"ב.
התאונה הקטלנית של אובר: הולכת הרגל והנהגת המופתעת:
אלין הרצברג בת ה-49 הלכה בצד דרך חשוכה עם אופניה, חצתה את נתיב הנסיעה שלא במעבר חציה ונפגעה באורח קשה על-ידי וולוו XC90. המכונית השוודית השתתפה באותה עת בניסוי אוטונומי שעורכת חברת אובר, ננהגה על-ידי המחשב ששלט במערכות השונות לרבות ההגה, הבלמים ודוושת ההאצה. נהגת הניסוי ברכב נמצאה בו כדי לתעד נתונים שונים לאחר הנסיעה ולהתערב במקרה של תקלה כנדרש בחוק. הרצברג מתה מפצעיה בבית החולים ודוברת משטרת טמפי שבחנה את תיעוד הווידאו מיהרה לקבוע כי התאונה הייתה בלתי נמנעת בכל מקרה - עם או בלי נהג מאחורי ההגה.
אלא שלא כל אחד התרשם מדבריה של השוטרת הבכירה, שהיו לדעת רבים לא רגישים דיים בהתחשב בטרגדיה. אך זו קביעתה כי לא ניתן היה למנוע את התאונה שהייתה בעייתית הרבה יותר מבחינה עובדתית. ולאחר פרסום סרט הווידאו שמתעד את התאונה משתי זוויות, נראה כי במקרה הטוב מדובר היה בהצהרה פזיזה. במקרה הפחות טוב והיותר ריאלי כך נדמה, מוטעית לחלוטין.
התאונה המתוקשרת הזו מעלה גם (לפחות) שלוש שאלות חשובות שיש להניח כי יעסיקו הן את צוותי החקירה הרבים במקום הן את יצרניות הרכיבים לרכב אוטונומי - וכמובן את יצרניות הרכב עצמן:
1. מדוע לא זוהתה? אלין הרצברג לא "התפרצה לכביש" כפי שנטען בתחילה, וגם כעת על-ידי כלי תקשורת רבים. הרצברג התנהלה באיטיות עם אופניה ולפני שנפגעה (כשהיא במרכז הנתיב הימני של כביש רב-נתיבי) חצתה מטרים לא מועטים של אספלט כשהיא חשופה לגמרי למערכות הזיהוי של הוולוו המתקרבת. במקום ללא תאורה אמנם, אך באופן שמערכות רדאר מתוחכמות שהותקנו על-ידי עורכי הניסוי עבור אובר, אלה הנחוצות בכל מקרה עבור רכב שננהג אוטונומית, אמורות חד-משמעית לזהות.
זה הרי יתרונם של כלי רכב המסתמכים על מצלמות מסוגים שונים לרבות אינפרה אדום, מערכות רדאר ולידאר וחיישנים, במקום על נהג שדעתו מוסחת, עיניו נעצמות או מוחו טרוד. אמצעים שאמורים לפעול היטב גם בתנאי חשיכה כמובן. אגב, יצרניות יוקרה שונות מציעות זה זמן רב - בכלי רכב רגילים לחלוטין - מערכות זיהוי הולכי רגל, חיות וכלי רכב המבוססות על מצלמות מתוחכמות ש"רואות" גם בחושך, ויודעות להאט ולבלום בהתאם.
2. מדוע לא הגיבה? הוולוו XC90 שפגעה בהרצברג מצוידת בכל מקרה במערכת בלימה אוטונומית הקשורה למערכת בקרת שיוט אדפטיבית, המיועדת להאט את הרכב במקרה הצורך, לעצור אותו לגמרי או לבלום בחירום כדי למנוע תאונה דוגמת זו שאירעה בטמפי אריזונה. אלא שלדברי המשטרה המקומית, נתונים ראשונים מלמדים כי הרכב לא האט אפילו, למרות שמהסרטון עולה בבירור כי היה לכך זמן (גם אם מועט).
גם עדותה של נהגת הניסוי ברכב לפיה "זה היה מהיר כברק. ההרוגה פשוט יצאה (אל הנתיב) ממש לפני הרכב. הביטוי הראשון להתנגשות הצפויה היה צליל הפגיעה (באישה)", מלמדת כי הרכב לא הגיב כלל למצב הסכנה הברור שלפניו. אפשר גם לזהות בסרטון כי אין כל תנועה פתאומית בגופה של נהגת הניסוי לפני התאונה, אלא רק אחריה.
3. מי אחראי? נהגת הניסוי בוולוו הייתה רפאלה ווסקז בת ה-44. מטרתה ברכב היא לתפקד במקרה חירום בו המערכות האוטונומיות אינן מתפקדות כראוי, שכן מדובר בניסוי מערכות. אלא שווסקז כפי שניתן לזהות בווידאו, לא בדיוק שומרת על עירנות נדרשת ובוודאי אינה מביטה באופן רצוף אל הכביש שלפניה.
לא ברור אמנם אם הייתה יכולה למנוע את התאונה, אך התנהלותה ברכב בוודאי לא אפשרה זאת. מבחינת החוק היא כמובן יכולה להיות אשמה, אך מה בדבר אשמתם של מפתחי ו-או מתקיני המערכות שלא תפקדו (לכאורה) כהלכה, או יצרני הרכב אולי? התאונה הקשה הזו עשויה להיות אבן בוחן לנושא האחריות על רכב אוטונומי בעתיד.