שתף קטע נבחר
 

סאלח, בתי הספר שלך נשארו מאחור

עד מתי ימשיכו תלמידי הפריפריה לפגר בבגרויות אחרי חבריהם מת"א? כמו תוכנית ההטבות לרופאים, יש לעודד גם מורים איכותיים לצאת מהמרכז

 

ארכיון (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
ארכיון(צילום: מוטי קמחי)

כשמדברים על הפערים החברתיים בישראל, על ההבדלים בין מרכז לפריפריה ועל ה"בועה" התל אביבית, מקפידים להתייחס לסוגיות כגון כמה כסף מושקע או הושקע באזורים הרחוקים מהמרכז – שהן חשובות כמובן אולם נותנות תמונה חלקית בלבד. למרבה הצער לא מדברים כמעט על ההון האנושי. הקצאת משאבים לפריפריה אמנם תביא לשינוי ולצמצום פערים, אבל הדבר לא יקרה ללא שינוי אנושי.

 

התנהלות מערכת הבריאות, למשל, היא דוגמה מצוינת למחשבה על הצורך בהון אנושי איכותי. ב-2011 נחתמה בין המדינה להסתדרות הרפואית תוכנית מענקים למשיכת רופאים לפריפריה. הרציונל היה פשוט: חסרים רופאים בפריפריה, וכדי להביאם מהמרכז צריך להציע להם מענקים כספיים יפים שיקבלו לאחר צביר כמה שנות ניסיון.

 

מאז הושקעו בתוכנית יותר מ-787 מיליון שקל והצלחתה גדולה. אומנם יש עוד דרך ארוכה לפנינו (בצפון הארץ עומד ממוצע הרופאים לאלף איש על 2.3 לעומת 5.1 בתל אביב), אבל ההשקעה בהון האנושי וההבנה שמשם יבוא השינוי הן מבורכות.

 

במערכת החינוך הישראלית התמונה שונה. בכל שנה צועקות הכותרות "פערים משמעותיים בין ציוני הבגרות של תלמידי הפריפריה לתלמידי המרכז", ולמרות זאת בוחרת המערכת להסתפק בתקצוב שעות תגבור לתלמידים במערכת השעות ולא לקדם תוכנית מרכזית משמעותית שתביא לשינוי באיכות המורים והוראתם.

 

למרבה הצער, יש יותר מורים איכותיים במרכז מאשר בפריפריה. הסבירות שתלמיד בפריפריה יגיע להישגים משמעותיים אם ניתן לו את סביבה חינוכית איכותית שוות ערך לסיכוי שפצוע קשה ינצל אם יטופל בבית החולים על ידי רופא איכותי. השקעה בהון האנושי היא שתביא לשינוי הפרדיגמה ולשינוי מצב הפריפריה.

 

יש כאלה שכבר הבינו זאת ופועלים לשינוי על דעת עצמם. מדובר על 240 קהילות משימתיות ב-80 יישובים בפריפריה הגיאו-חברתית בישראל. החבר'ה הללו – צעירים אידאליסטים ואקטיביסטים - נשארו בפריפריה או עברו לגור בה מתוך מטרה לחזק את השכונות והיישובים ולהפוך אותם למקום שטוב לחיות בהם.

 

הם פועלים במגוון רחב של תחומי עשייה כמו חינוך, תוך השתלבות כמורים ואנשי מקצוע איכותיים בבתי הספר, עוסקים בשיפור מסגרות חינוכיות, חיזוק קהילת ההורים שתהיה מעורבת ופעילה, ותורמים לשיפור ההישגים הלימודיים של התלמידים בבתי הספר שבהם הם מעורבים.

 

הם מחזקים ומעודדים אקטיביזם חברתי, מנהלים מאבקים למען היישוב, מעלים את המודעות לעשייה חברתית משמעותית, מייצרים מפגשי תושבים מרקע מגוון ותורמים לחיזוק חברה אזרחית פעילה.

 

בכל הקשור לצמצום פערים בין פריפריה למרכז, על מדינת ישראל לשים דגש ולקדם תוכניות המבוססות על הון אנושי לצד תמיכה באותן קהילות משימתיות-אקטיביסטיות שיהוו רוח גבית וסיוע לתהליך. רק כך תצליח ישראל להגיע להישגים משמעותיים פורצי גבולות.

 

חיה ג'משי היא מנכ"לית קרן "שחף", התומכת בקהילות המשימתיות בישראל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים