אופל גרנדלנד X במבחן - אלטרנטיבה לקונצנזוס
אופל גרנדלנד משתלב בקטגוריית רכבי הפנאי הקומפקטיים בה שולטים קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון כבר מספר שנים, עם בסיס צרפתי ותג-מחיר דומה. נהיגה ראשונה בישראל
אופל גרנדלנד המבוסס בכבדות על פלטפורמת ויחידת ההנעה של פיז'ו 3008, מציג כניסה מאוחרת של היצרנית הגרמנית לקטגוריית רכבי הפנאי הקומפקטיים, שהחליפה בשנים את המשפחתית המסורתית בפסגת שאיפותיו של מר ישראלי. הוא מצויד בתג-מחיר דומה למתחריו הוותיקים שהפכו ללהיטי מכירות מקומיים - קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון. האם הוא באמת יכול להוות אלטרנטיבה ראויה?
מחיר רכב מבחן (בסיס): 155 אלף שקל (140 אלף שקל)
מתחרים: קיה ספורטאז', יונדאי טוסון, ניסאן קשקאי, פיז'ו 3008, סיאט אטקה
טוב: יכולת דינמית, מערכות בטיחות, יחידת הנעה
בסדר: נוחות נסיעה, עיצוב
טעון שיפור: מרחב פנים
ציון:
איך נראה
לגרנדלנד עיצוב סולידי ומאופק בהתאם למקובל באופל, ולכן הוא גם פחות ייחודי ונאה מאחיו הדומה שמגיע מצרפת. בניגוד אל זה האחרון ולמרות מגיני פלסטיק סביב למרכב וגג צבוע בשחור (רכב המבחן), הוא עדיין נראה יותר כמו גרסה מוגבהת לאסטרה המשפחתית, ופחות כרכב פנאי מסוקס.
גם עיצוב הפנים אינו מרענן כמו באח מפיז'ו, עם יותר מדי פלסטיק שחור ותחושה קודרת. איכות החומרים טובה ברובה אך תפעול בקרת האקלים עם מתגים זעירים שמוצבים נמוך בקונסולה המרכזית או מתגי שליטה על ההגה - פחות מבריק. נקודה נוספת לתשומת לב - פתחי המיזוג המרכזיים מקררים בעיקר את ידי הנהג ולמרבה הפליאה אינם ניתנים לסגירה. המושבים ברכב המבחן הציעו תמיכה טובה, אך הם נוקשים למדי ועשויים להתגלות כצפופים לבעלי מידות גדולות. נקודה מפתיעה נוספת: וילון חלון השמש אינו אוטם לחלוטין את הקרניים שחודרות לתא. בקיץ ישראלי זה בהחלט חסרון.
למרות בסיס גלגלים כמקובל בקטגוריה (267.5 ס"מ), מרחב המחייה (רגליים וראש) במושב האחורי מוגבל. שטחי החלונות הקטנים אינם מסייעים לתחושת הנוחות אך לנוסעים מאחור יש פתחי מיזוג ושקע USB נפרד. תא המטען מציע נפח גדול יחסית (514 ליטר), אך מכיל גלגל חלופי קטן.
איך נוסע
הגרנדלנד מוצע רק עם המנוע הקטן בהיצע - שלושה צילינדרים טורבו-בנזין בנפח 1.2 ליטר המוכר של פיז'ו-סיטרואן. עם 130 כ"ס ותיבת שישה הילוכים אוטומטית. זמינות הכוח טובה (23.4 קג"מ ב-1,750 סל"ד) משמעותית ממנועי 1.6 ליטר האטמוספריים של המתחרים הקוריאנים (יונדאי טוסון וקיה ספורטאז'), ובהתאם הביצועים טובים בזינוק מהמקום (10.9 שניות ל-100 קמ"ש, 1.2 שניות פחות מהצמד הקוריאני). בתאוצות ביניים המדמות עקיפה מגיבה תיבת ההילוכים לעיתים בהססנות. כמקובל במנועי שלושה צילינדרים, גם זה של אופל (פיז'ו) רועד ורועש החל מסל"ד בינוני. צריכת הדלק הייתה טובה למדי: 11.9 ק"מ לליטר.
בהתאם למוצאו הגרמני, לגרנדלנד כיול מיתלים נוקשה יחסית שפוגע בנוחות הנסיעה במהירות נמוכה, בניגוד לאחיו הצרפתי. במהירות גבוהה הנוחות משתפרת וגם בידוד רעשי רוח ודרך טוב מאוד. הכיול הנוקשה ומשקל עצמי נמוך בכ-100 ק"ג מהצמד הקוריאני מאפשר יכולת דינמית גבוהה יחסית, לרבות הגה חד ומדויק.
סיכום
אופל גרנדלנד מכוון לליבת הקטגוריה הפופולארית בישראל, ועושה זאת עם בסיס מוכר ומוערך של פיז'ו 3008 לרבות פלטפורמה ויחידת ההנעה. לרעתו יש לציין עיצוב פושר (מדי), נוחות נסיעה מוגבלת ומרחב פנים צנוע מדי בקטגוריה, לזכותו עומדת יחידת הנעה חסכונית ונמרצת, יכולת דינמית טובה ורשימת אבזור ראויה. בשקלול הבעד-נגד עולה כי ספק אם יצליח להדיח את הקוריאנים ממעמדם, אך הוא עשוי לקסום לאלה המעוניינים ברכב פנאי עם יכולת דינמית ראויה.
מנוע | 3 צילנדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1,199 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 130 כ"ס ב-5,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 23.4 קג"מ ב-1,750 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, 6 הילוכים |
אורך | 447.7 ס"מ |
רוחב | 185.6 ס"מ |
גובה | 160.9 ס"מ |
בסיס גלגלים | 267.5 ס"מ |
משקל | 1,370 ק"ג |
נפח תא מטען | 514 ליטר |
100-0 קמ"ש | 10.9 שניות |
מהירות מרבית | 188 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 19.2 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 127 גרם לק"מ |
מחיר רכב מבחן (בסיס) | 155 אלף שקל (140 אלף שקל) |
כריות אוויר | 6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים |