לייק למכירה: כמה עולה עמוד פייסבוק מצליח?
מנהל עמוד "הידעת?" הפופולרי, בעל מאות אלפי עוקבים בפייסבוק, באינסטגרם ובטוויטר, מציע את המותג כולו למכירה. כמה עולה לקנות את הלייקים שלנו, ועד כמה משתמשים מודעים לתעשיה הרווחית שמאחורי הקלעים?
תעשיית השיווק הדיגיטלי שפועלת במסגרת של רשתות חברתיות מגלגלת הרבה כסף, שמבוסס על הלייקים שלנו, המשתמשים. למרות שבשנים האחרונות שיטות השיווק מקבלות כותרות, המשתמשים הסבירים עדיין לא מודעים לדרכים השונות שבהן הם באים במגע עם פרסום ברשת. למעשה, מאז פרשת "סטטוסים מצייצים" שהתפוצצה אי אז בשנת 2013 וחשפה מנגנון מסחרי שלם מאחורי פוסטים בפייסבוק, שיטות השיווק הדיגיטלי השתכללו והמפרסמים למדו לשחק לפי הכללים של הרשתות החברתיות ועדיין לעשות מזה כסף. כמה בדיוק?
הנה דוגמה טריה: מנהל עמוד הפייסבוק הפופולרי "הידעת?" מציע את העמוד שלו למכירה. "הידעת?" הוא לא רק עמוד פייסבוק עם למעלה מ-200 אלף עוקבים, ולמעשה המותג כולו כולל גם עמוד אינסטגרם עם 194 אלף עוקבים, אתר עצמאי, חשבון טוויטר וערוץ יוטיוב. המייסד, מורדי לוי, פרסם בקבוצת "מנהלי דפים" בפייסבוק את המותג שלו למכירה בסכום של 40 אלף שקלים. לפי גורמים בתעשייה, מדדי החשיפה והטראפיק של "הידעת?" יכלו לזכות את לוי בקלות בסכום כפול עבור המכירה.
"זה התחיל כשהייתי מעצב צעיר", מספר לוי, "התמקדתי בפייסבוק כי זה מה שהיה 'חם' באותו הרגע, זה התחיל כניסוי והפך לתחביב. מצד אחד יצא לי לבנות מותג משלי, מצד שני למדתי המון דברים. היום אני מתמקד יותר בלפתח את הקריירה שלי בתור מעצב ומאייר. אם אני לא יכול להקדיש לזה את הזמן שמגיע לזה, עדיף שמישהו אחר יעשה את זה. בכל זאת זה הבייבי שלי".
"הידעת?" הוקם לפני קצת יותר מארבע שנים, ועכשיו לוי, מעצב גרפי עסוק במיוחד, מחליט למכור אותו. זכותו. אלא שמעכשיו, עמוד פייסבוק שהיה נקי מתוכן פרסומי, יהפוך בהכרח לפלטפורמה שיווקית. הבעיה היא, שפרסום ברשתות חברתיות הוא ממילא שקוף למשתמשים שלא מודעים לדרכים השונות שבהן הם נחשפים לפרסומות ולתוכן ממומן ברשת, והנקודה הזאת מתחדדת כשמדובר בעמודים שצברו פופולריות ועוקבים על בסיס מסוים, ועכשיו הופכים את עורם. הלכה למעשה, העוקבים של "הידעת?" צפויים לראות פוסטים ממומנים בתדירות משתנה, בהתאם לצרכים של הבעלים החדשים.
"העוקבים אצלי הם בעדיפות ראשונה", מבטיח לוי, "אם וכאשר המכירה תתבצע הם יקבלו הודעה. אני בטוח שהם מאוכזבים כמוני שהמותג כבר לא מתפקד כמו פעם, והוא לא הולך להימכר למישהו שלא יאמין בו ובמה שהוא מייצג, זה בטוח. אני עדיין אשאר מעורב לתקופה מסוימת כדי לוודא שהכל מתנהל כמו שצריך ולעזור עם כתיבת התוכן והעיצוב".
אפשר להניח שהמקרה של "הידעת?" הוא לא הראשון בהיסטוריה שבו מותג מדיה חברתית מוצע למכירה, ובכל זאת - משהו בתהליך הזה חושף עוד רובד של פעילות שיווקית שבדרך כלל המשתמשים לא ערים לו. מי שרוכשים עמודים, אגב, לא יוכלו לשנות את זהותם באופן גורף. במרכז העזרה של פייסבוק מובהר כי על פי כללי הקהילה, שינוי של שמות עמודים יכול להיעשות רק בתנאי שהשם החדש תואם את התוכן.