פייסבוק מחשבת מסלול מחדש
דליפת פרטי המשתמשים והמשבר התדמיתי הקשה הוביל את הרשת החברתית לבצע כמה מהלכים לשיפור פרטיות הגולשים, אבל לא כולם משתכנעים
במהלך הימים האחרונים המשיכה פייסבוק לנסות ולהתמודד עם השלכותיו של סקנדל "קיימברידג' אנליטיקה" והמשבר התדמיתי הקשה ביותר בתולדותיה. במקביל, צצו גילויים וחשיפות נוספות שהעלו חששות רבים לגבי הדרך שבה פייסבוק שומרת ומתנהלת עם המידע הפרטי שלנו. במקביל ובתגובה לחלק מהשערוריות, החברה הכריזה על כמה מהלכים שאמורים לשפר את מצב הפרטיות של הגולשים. הנה כל ההתפתחויות האחרונות:
פוליטיקאי, הזדהה!
בתגובה לטענות שגורמים זרים (בעיקר רוסים) מנצלים את הרשת החברתית כדי להפיץ פייק ניוז ולהשפיע על בחירות דמוקרטיות ברחבי העולם, פייסבוק הודיעה על מספר נהלים חדשים. מעתה כל גורם שירצה לפרסם מודעות פוליטיות (למשל כדי לקדם מועמד כלשהו) ייאלץ לאמת את זהותו, וכך גם כל מפעיל של עמוד פייסבוק גדול. "אנו נגדיל את השקיפות כדי למנוע ניצול לרעה של פייסבוק בבחירות", נמסר מהחברה. פייסבוק תעשה זאת באמצעות תוכנות בינה מלאכותית וגם בעזרת בודקים אנושיים, ותגייס לצורך כך אלפי עובדים חדשים.
במקביל - פייסבוק חושפת שמספר המשתמשים שהמידע שלהם נאסף על ידי קיימברידג' אנליטיקה היה כמעט כפול ממה שהוערך בתחילה. כזכור, החברה הבריטית השתמשה בפרטים של משתמשי פייסבוק בניגוד לתנאי השימוש ולצורך קמפיין הבחירות של טראמפ. אם תחילה הוערך שמדובר ב־50 מיליון משתמשים, כעת פייסבוק מפרסמת שהמספר הרשמי הוא 87 מיליון, רובם בארה"ב. לא ידוע אם נאסף מידע גם על משתמשים ישראלים, אך ברשות להגנת הפרטיות מבצעים בימים אלה בדיקה כדי לגלות זאת.
הגבלת איסוף מידע (אם אתם לא פייסבוק)
עד היום, מפתחי אפליקציות חיצוניים היו יכולים לקבל מידע על משתמשי פייסבוק שנתנו להם הרשאה לכך. מעתה פייסבוק תגביל בשלל דרכים את היקף וסוגי המידע שמפתחים חיצונים יכולים לקבל על הגולשים. אינסטגרם, שבבעלות פייסבוק, נקטה בצעדים דומים. עם זאת, על פייסבוק נמתחה ביקורת על כך שההגבלות הללו היו צריכות להיות קיימות כבר מזמן.
רוצים פרטיות? שלמו
שריל סנדברג אומרת שמי שלא רוצה שיאספו עליו מידע לצורך פרסום — יצטרך לשלם. סנדברג, מספר 2 בפייסבוק, התראיינה לחדשות NBC ונשאלה אם פייסבוק תאפשר למשתמשים להפסיק לחלוטין את השימוש במידע שלהם לצורך פרסום. סנדברג השיבה בשלילה ואמרה כי "זה יהיה מוצר בתשלום". עם זאת, לא ברור אם התכוונה שאכן פייסבוק תדרוש בעתיד תשלום ממשתמשים שלא ירצו לצפות בפרסומות.
לייק להזמנת אמבולנס
לפי פרסום ב־CNBC, הרשת החברתית פנתה לאחרונה למספר בתי חולים בארה"ב כדי לקבל מידע אנונימי על מטופלים, לצורך פרויקט מחקר: היא רצתה להצליב את המידע מבתי חולים עם מידע שהיא אספה על המשתמשים כדי לדעת אם היא יכולה לזהות מתי משתמש צריך טיפול כלשהו. עם זאת, הפרויקט הוקפא לאחר שפרצה שערוריית קיימברידג' אנליטיקה.
הודעות? אילו הודעות?
אתר טקראנץ' גילה שפייסבוק נהגה למחוק הודעות שמארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, וכן בכירים נוספים, שלחו בעבר לאנשים מסוימים דרך תוכנת המסרים פייסבוק מסנג'ר - זאת מחשש שההודעות ידלפו ויפורסמו. החברה ספגה ביקורת על כך שמדובר בנוהג לא ראוי ושלמשתמש הממוצע אין אופציה כזו. בתגובה החברה הודיעה שבקרוב תשיק פיצ'ר חדש בפייסבוק מסנג'ר המאפשר למחוק הודעות לאחר שליחתן.
ההודעה נקראה (על ידי פייסבוק)
בדיקה של "בלומברג" העלתה שפייסבוק נוהגת לסרוק הודעות פרטיות שאנשים כותבים זה לזה דרך פייסבוק מסנג'ר, כולל תמונות ולינקים, ואף לקרוא הודעות שסומנו כבעייתיות. בפייסבוק הבהירו שהמטרה היחידה של הנוהל הזה היא לגלות תוכן פוגעני שמפר את תנאי השימוש ולהסיר אותו.