שתף קטע נבחר

 
צילום: גטי אימג'ס

הג'ירו - אירוע הספורט הגדול ביותר שהגיע לארץ

ב-4 במאי יגיע לישראל המרוץ השני בגודלו בעולם לשלושה קטעים מרתקים. הפעם תשתתף בו לראשונה גם קבוצה ישראלית - "סייקלינג אקדמי". המנהל המקצועי רן מרגליות: "רק כשזה יגיע אנשים יקלטו כמה זה ענק"

 

כך ייראו הקטעים שיתקיימו בישראל    (צילום: ג'ירו ד'איטליה)

כך ייראו הקטעים שיתקיימו בישראל    (צילום: ג'ירו ד'איטליה)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

טום דומולן חוגג עם גביע ג'ירו ד'איטליה (צילום: AP)
האלוף המכהן, ההולנדי טום דומולן(צילום: AP)

 

זה נראה עדיין בלתי נתפס, אבל בעוד פחות מחודש, ב-4 למאי, יגיע לארץ אחד מאירועי הספורט הגדולים בעולם – מרוץ האופניים הג'ירו ד'איטליה, שייצא לדרך בירושלים.

 

למי שעדיין לא תופס את גודל המאורע ותוהה "מי בכלל צופה בזה?" נאמר, רק כדי לסבר את האוזן, שמדובר באחד האירועים הנצפים ביותר בעולם, כאשר בשנה שעברה צפו בו במצטבר לא פחות מ-775 מיליון איש. לשם השוואה, בכל עונת ליגת האלופות ב-2017, נמנו 1.7 מיליארד צופים מול מסכי הטלוויזיה (מתוכם חצי מיליארד בגמר עצמו בלבד), ואילו באולימפיאדת החורף השנה בפיונגצ'אנג שבדרום קוריאה, צפו "רק" 478 מיליון.

 

מפת מירוץ הג'ירו ד'איטליה ()
מפת מירוץ הג'ירו ד'איטליה

 

500 אנשי תקשורת יגיעו לארץ לסקר את האירוע (כמעט כפול ממה שהגיעו בביקור האחרון של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בישראל), שייהנו משלושה מרכזי תקשורת שיעבירו שידורים חיים ל-150 מדינות. 35 אלף אוהדים צפויים להגיע מרחבי העולם. מדובר במבצע לוגיסטי ענק, הכולל הבאת מסוקי ואופנועי שידור מיוחדים מבלגיה, הקמת עשרות במות, עשרות אלפי שוטרים ומאבטחים שהולכים לאבטח את האירוע וכל זה זה רק על קצה המזלג.

 

אז איפה תוכלו לראות מקרוב את 176 הרוכבים הטובים בעולם? האירוע הגדול ייפתח כבר ביום חמישי, עם הצגת הקבוצות והרוכבים המסורתית בכיכר ספרא בירושלים (החל מ-17:00 כניסה חופשית). למחרת הם יתחילו לדווש, עם קטע של כ-10 קילומטר בהזנקה יחידנית במרוץ נגד השעון. מי שירצה לצפות בקטע הזה, יוכל לבחור בין נקודת הפתיחה ברחוב יצחק קריב או, כדי לראות בכמה זמן סיים כל רוכב, להמתין להם בנקודת הסיום שתמוקם בכיכר צה"ל בעיר.

 

למחרת (שבת, 5 במאי) יצפינו הרוכבים לחיפה. אצטדיון הכדורגל סמי עופר נבחר כנקודת הזינוק לקטע שאורכו יהיה 167 ק"מ, ויעבור בין היתר בעכו, זכרון יעקב, נתניה ויסתיים בתל אביב. בתום מספר שעות של רכיבה, יגיע הקטע לסיומו אל גן צ'ארלס קלור בתל אביב, שם יערך הפנינג גדול.

 

ביום השלישי והאחרון בארץ (6.5), בקטע הדרומי של המרוץ, ירכבו המתחרים לא פחות מ-226 ק"מ. נקודת הזינוק שנבחרה היא מתחם העירייה בבאר שבע, והוא יעבור דרך שדה בוקר, מצפה רמון ויסתיים באילת, מול קניון 'מול הים'. הנקודות המדויקות שבהן יעברו הרוכבים בין קטע לקטע יפורסמו במלואן ביום העצמאות.

 

"סייקלינג אקדמי הישראלית" מסמנת מטרות

נוסף לכל זה, לראשונה אי פעם מצטרפת למרוץ קבוצת רכיבה בכחול לבן - "סייקלינג אקדמי", שהתבשרה כי היא אחת משלוש קבוצות הדרג השני - הפרו קונטיננטל - שמקבלות כרטיס חופשי לג'ירו, אחת משלוש תחרויות הרכיבה הגדולות בעולם.

 

מי שמנצח על הקבוצה הוא המנהל המקצועי רן מרגליות, שהיה בעבר רוכב כביש בעצמו והיום מנסה להביא את הענף לפסגות חדשות בארץ, בתקווה שאירוח הג'ירו יהיה אחד הצעדים הראשונים בדרך למטרה הזו.

 

כך נראית שגרת האימונים של סייקלינג אקדמי

כך נראית שגרת האימונים של סייקלינג אקדמי

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

רן מרגלית (צילום: Veloimages)
רן מרגליות. "זה הישג ענק שהג'ירו בא לישראל"(צילום: Veloimages)

 

"אין אף אירוע ספורט שמתקרב לזה בארץ. זה כמו לארח 12 פעמים אליפות אירופה בכדורסל בארץ, זה הישג ענק שזה בארץ. רק שנדע לנצל את זה", מספר בהתרגשות מרגליות ל-ynet.

 

איך אפשר באמת להמשיך את המסורת ולוודא שזה לא יהיה אירוע חד פעמי?

"הרעיון הוא לתת השראה ולהצמיח שינוי בשטח, שיישאר לאורך זמן. משהו כמו מה שיעל ארד הצליחה לעשות בג'ודו, להביא עוד עשרות אלפי ילדים רוכבים. "עצם הגעת הג'ירו לארץ זה נס. אין מקבילה בספורט הישראלי לדרגת הקושי בדרך שהרוכבים הישראלים עוברים , מי שמכיר את הענף יודע כמה הוא תובעני".

 

אתה רואה אוהדים עומדים שעות בכביש וממתינים לרוכבים, שיעברו רק למשך כמה שניות על פניהם?

"אני מקווה מאוד שיהיו פתרונות יצירתיים כדי שלא יצטרכו לעמוד שעות על הכבישים. זאת תהיה חגיגה גדולה ועד שזה לא יגיע, אף אחד לא יקלוט כמה זה ענק".

 

יום אחד נראה כאן אולי טור מזרח תיכון גדול עם קבוצות בינלאומיות שיעבור בישראל – ירדן – מצרים?

"הלוואי, קטונתי בעניינים פוליטיים, אבל טור דה ישראל הוא בהחלט דבר שמתוכנן בשנים הקרובות, משהו שכבר מדברים עליו".

 

סייקלינג אקדמי אופניים לקראת הג'ירו של איטליה סאנד אבו פארס לבאד אבו עפאש איתמר ריינהורן (צילום: veloimages)
סייקלינג אקדמי. רוצים לזכות בקטעים בודדים(צילום: veloimages)

 

מה אתה אומר על אנשי ארגון ה-BDS שאומרים שצריך להחרים את האירוע ולהעביר אותו מישראל?

"איש באמונתו יחיה. אני מאמין בספורט נקי. זכותם של אנשים להרגיש אחרת, אני לא יכול לשכנע אף אחד אחר ולא רוצה לערב פוליטיקה וספורט".

 

מבחינה מקצועית - מתי ואיך בונים את הטקטיקה למרוץ?

"זו עבודת אומנות, ניתוח של הרבה מרכיבים. בסופו של דבר אנחנו, בשל היותנו סוג של אנדרדוג, צריכים לבחור את המטרות: למשל, לנצח את המרוץ הכללי, זו מטרה שהיא כנראה לא ריאלית עבורנו. אבל יש גם את המטרה ה"ויזואלית", כלומר להשיג זמן מסך וחולצות, דבר שכבר השגנו ואנחנו לא מכוונים אליו".

 

אז מה כן?

"אנחנו רוצים להשיג ניצחונות בקטעים, זה הכיוון שלנו".

 

הרוכב הבכיר של אקדמי. בן הרמנס (צילום: נעה ארנון) (צילום: נעה ארנון)
הרוכב הבכיר של אקדמי. בן הרמנס(צילום: נעה ארנון)

 

מה יותר חשוב? להשיג ניצחון כללי או לנצח את אחד הקטעים?

"זה תלוי מאוד בנסיבות. בכל יום נתון יש קבוצות שמסמנות קטעים בודדים".

 

יש לנו רוכבים שבאמת מסוגלים לזכות בקטעים ובחולצות?

"בקבוצה יש בהחלט רוכבים שיכולים לזכות בחולצות. הסיכויים שלנו יחסית גבוהים ביום הראשון או השני, אבל הסיכוי היותר גדול הוא באיטליה".

 

מה אתה אומר על כל אלה שאומרים שהקטעים בארץ לא מאתגרים?

"יש בזה מן האמת, כי האיטלקים רצו קטעים מישוריים כדי לעניין את הצופים בהמשך, אבל זה יחשוף את ישראל בצורה נהדרת. מזג האוויר יכול להשפיע ויכול לפרק את הפלאטון במידה ויהיו רוחות חזקות".

 

גיא שגיב סייקלינג אקדמי (צילום: נועה ארנון)
אחד משלושה ישראלים שעשויים להשתתף בג'ירו. גיא שגיב(צילום: נועה ארנון)
 

 

אז איך בנוי המרוץ?

כאמור, במהלך המרוץ מוענקות למנצחים בקטגוריות השונות סדרה של חולצות. ניצחון במקטע יומי בג'ירו ד'איטליה הוא משאת נפשו של כל רוכב מקצועני ונחשב להישג בפני עצמו. חלק מהקבוצות אף מרכזות מאמצים אך ורק לזכייה במקטעים בודדים. כדי להבין קצת את מבנה התחרות, כדאי להכיר את "מילון" חולצות הג'ירו:

 

החולצה הורודה 'magliarosa' – מוענקת לרוכב בעל הזמן המצטבר הנמוך בדירוג הכללי במרוץ. הדירוג הכללי נקבע על פי חישוב תוצאות כלל המקטעים היומיים, כולל בונוסים על סיומות ומאוצי ביניים. הגוון הוורוד הייחודי של החולצה נקבע בהתאם לצבע דפיו של עיתון הספורט הגדול באיטליה - "la gazzettadello sport", שמשמש כספונסר הראשי של המרוץ מראשיתו ב-1909.

 

החולצה הראשונה של המהדורה ה-101 של הג'ירו תוענק למנצח של היום הראשון במקטע נגד השעון שיתקיים ב-4 במאי בירושלים. הענקת החולצה הוורודה למוביל בדרוג הכללי היא השנייה בסדר הענקת הפרסים ומעבר לכבוד שהיא מביאה איתה, היא מאפשרת לרוכב שלובש אותה להיות מזוהה ביתר קלות על ידי שאר הרוכבים ועל ידי אמצעי התקשורת וצופי השידורים החיים.

 

הצגת החולצות לג'ירו (צילום: ג׳ירו ד׳איטליה)
החולצה הוורודה(צילום: ג׳ירו ד׳איטליה)

 

החולצה הכחולה 'magliaazzurra'– חולצת הרכיבה המוענקת ל"מלך המטפסים", כלומר הרוכב שצלח בצורה הטובה ביותר את מקטעי הטיפוס ההרריים של המרוץ. ה-Climbing Specialist. מספר נקודות ציון לאורך המרוץ נקבעות מראש בראשי פסגות ההרים באיטליה, שהראשון שמגיע אליהן זוכה בחולצה הכחולה ובנקודות המוגדרות מראש על פי רמת הקושי של כל פסגה (4/8/10) ונצברות לכל רוכב עד תום המרוץ.

 

ככל שהעלייה ארוכה יותר, בעלת זווית קשה יותר ורחוקה יותר מקו הזינוק, או קרובה יותר אל קו הסיום - כך מספר הנקודות שיחולקו על פסגתה יהיה רב יותר. הרוכב שיצבור את מספר הנקודות הגדול ביותר על פסגות ההרים יזכה בחולצה הכחולה.

 

הצגת החולצות לג'ירו (צילום: ג׳ירו ד׳איטליה)
החולצה הכחולה(צילום: ג׳ירו ד׳איטליה)

 

החולצה סגולה magliaciclamino'' – נקראת גם "חולצת הרקפת" ו-"חולצת המאיצים" שכן היא מוענקת ל'ספרינטר' הטוב ביותר, הרוכב שניצח את המספר הגדול ביותר של נקודות ספרינט במרוצי הביניים שבמהלך המרוץ ובמאוץ אל קו הסיום. חולצה זו תעבור בתדירות גבוהה יחסית בין הרוכבים, שכן יכולים לזכות בה גם מטפסים טובים וגם ספרינטרים טובים.

 

הצגת החולצות לג'ירו (צילום: ג׳ירו ד׳איטליה)
החולצה הסגולה(צילום: ג׳ירו ד׳איטליה)

 

החולצה הלבנה 'magliabianca' - מוענקת לרוכב הצעיר ביותר (מתחת לגיל 25) עם הזמן המצטבר הנמוך ביותר בסיווג כללי.

 

הצגת החולצות (צילום: ג׳ירו ד׳איטליה)
החולצה הלבנה(צילום: ג׳ירו ד׳איטליה)

 

החולצה השחורה – 'maglia'nara - השנה הוחלט לייצר באופן מיוחד, למכירה בלבד, את החולצה שמאז 1951 לא הוענקה. באופן היסטורי לבש את החולצה השחורה, שהייתה עשויה במקור מצמר, הרוכב האיטי ביותר במירוץ, שדורג אחרון בדירוג המצטבר.

 

נוסף לחולצה השחורה, מיוצרות חמש חולצות "גיאוגרפיות", ברוח חמש נקודות ציון ייחודיות במהלך המרוץ. אחת החולצות הגיאוגרפיות השנה היא חולצת "ג'רוסלמה", בצבעי שחור ואפור, עליה יודפסו נקודות הזינוק בישראל, מס' הקילומטרים שיעברו הרוכבים בארץ וכדומה. לצידה תצא לאור חולצת רומא, בה יתקיים שלב הסיום של המרוץ, חולצת 'זון קולון' שבצפון מזרח הדולומיטים וברוח העלייה האימתנית והקשה ביותר בג'ירו, חולצת פרנצ'ה קורטה וחולצת קולה דה לה פינסטרה (שלב כ-7 ק"מ של דרך עפר).

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: getty images
גביע ג'ירו ד'איטליה
צילום: getty images
מומלצים