הסיבה לתאונה הקטלנית: מטען שלא נקשר כראוי
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים חקרה לעומק את תאונת הדרכים הקטלנית, בה מטען שנשמט ממשאית הרג שתי הולכות רגל. המסקנות: קשירה והעמסה לא נכונה, מהירות לא מתאימה ונהג לא מיומן
תאונת הדרכים הקטלנית בה נפל לפני כשנתיים מטען כבד ממשאית והרג שתי הולכות רגל, נגרמה בגלל נהג לא מיומן ותהליך העמסה ואבטחה לא תקינים. דו"ח סיכום חקירת תאונת הדרכים הקשה שאירעה בתאריך 12.7.2016 בכניסה ליישוב חשמונאים והגיע לידי ynet, קובע ניתן היה למנוע אותה אילו מכשיר הקדיחה הגדול שנפל מהמשאית המובילה היה מעוגן היטב למקומו.
העמסה לא נכונה ועיגון לא ראוי גרמו לנפילתו ולמותן של שתי הולכות רגל. מדו"ח החקירה עולה גם כי מהירות נסיעה גבוהה מדי ביחס לתנאים וחוסר מיומנות של נהג המשאית תרמו לאירוע הטרגי. בתאונה הקשה נהרגו שתי הולכות רגל - בהן ילדה בת 4 - שצעדו על המדרכה. שלושה הולכי רגל נוספים נפצעו.
מדו"ח החקירה עולה כי בשעת בוקר (07:18) של ה-12.7.2016 הגיעה משאית כבדה עם מטען חורג (מקדח זחלי) לכיכר בכניסה ליישוב חשמונאים על כביש 446 לכיוון מודיעין. באותה עת צעדו על המדרכה לצד מעגל התנועה 5 בני אדם, בהם ילדה בת 4. עקב הכשלים שהתגלו - מהירות נסיעה של 25 קמ"ש ועיגון לקוי - נשמט הכלי הכבד מהמשאית (ראו תמונה) ופגע בהולכי הרגל.
לדברי חוקרי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, "המקדח הזחלי הועמס באופן שאינו ממורכז ומבלי שהיה רתום כראוי לתומך". במילים אחרות וכפי שהובהר במסקנות חקירת התאונה: "אי ריתום המטען כראוי לנתמך בשילוב עם המעסה לא נכונה ונהיגה במהירות שאינה תואמת את תנאי הדרך, סוג הרכב והמטען, הובילה להשמטת המטען ממשטח הנתמך תוך פגיעה בהולכי הרגל שהלכו על המדרכה".
עוד גילו ברשות כי "נהג המשאית לא עבר כל השתלמות (בהעמסה, הובלה וריתום מטען כבד, ה.פ) מאז תום הכשרתו (כנהג רכב כבד, ה.פ) וכי לא קיבל הדרכה נדרשת בנושאים הרלוונטיים מקצין הבטיחות בחברה בה עבד".
בין מסקנות החוקרים מוטלת אחריות גם על המדינה, שלא דאגה "לחקיקה מחייבת בתחום הריתום ואבטחת המטענים". ברשות אומרים עוד כי "התקן החדש יחסית שנכתב (בנושא הובלת מטענים כבדים, ה.פ) הינו מורכב ומסובך לנהגים" וכי המדינה אינה דורשת בדיקות תקופתיות לאמצעי הריתום.
ביקורת נוספת העבירו החוקרים על תנאי התשתית בישובים בהם יש רק כניסה-יציאה אחת המקשות על הגעת גורמי חירום, כמו-גם על הצורך להסדיר בתקנות שירותי בטיחות גם בחברות קטנות ובודדים (המסיעים מטענים כבדים, ה.פ).
בצוות החקירה, שבראשו עמד צביקה דן, משנה למנכ"ל הרשות ומנהל חטיבת המבצעים, היו עמי רוטמן (יועץ משפטי ברשות), מאיר אלרם (מנהל אגף תיאום גורמי חוץ ברשות), חנניה אפנג'ר (מנהל משרד הרישוי באר שבע והדרום במשרד התחבורה), יוסי יונה (ממועצת המובילים והמסיעים), מאיר אור (לשעבר ראש מחלקת התנועה במשטרת ישראל ויועץ לרשות) וניצן מור (מנהל בטיחות איו"ש ברשות).
לפי המלצות הצוות יש להסדיר את נושא הריתום בתקינות התעבורה באופן ברור לנהגים, ויש להסדיר את נושא משרד שירותי קצין בטיחות בתקנות. עוד ממליץ הצוות להסדיר את נושא אופן הובלת מטען, רכב ליווי, תנאים, הגבלות ואישורים נדרשים להובלה, ולהגביר את האכיפה על כלי רכב כבדים והובלת מטען.
הצוות ממליץ לשמור על כשירות מקצועית לקציני בטיחות, מנהלים מקצועיים, נהגים וגורמי אכיפה ולמפות ולטפל בהסדרת יציאות וכניסות נוספות ליישובים עם כניסה-יציאה אחת.