שתף קטע נבחר
 

עולם מונגש נפלא

מנגישים את האינטרנט

האינטרנט ממלא תפקיד גדול בחיינו - מצריכת חדשות ועד תשלומים לרשויות, מהזמנת כרטיסי קולנוע ועד לתקשורת עם חברים ומשפחה. למרות החלק הגדול שהאינטרנט תופס בחיי רובנו, כחמישית מהאוכלוסייה אינה יכולה להשתמש בו בצורה נאותה, עקב מוגבלויות גופניות שונות. משום כך החוק מחייב מוסדות ציבור ועסקים להנגיש את האתרים שלהם. אדם איכר, מנכ"ל חברת "נגיש בקליק", המתמחה בהנגשת אתרים ומובילה היום את שוק הנגישות בישראל, מסביר כיצד עושים זאת בצורה הנכונה, מעבר לאמות המידה שמתווה התקן.

 

 .חברת "נגיש בקליק" (צילום: נגיש בקליק)
.חברת "נגיש בקליק"(צילום: נגיש בקליק)

 

כחמישית מהאוכלוסייה בישראל סובלת ממוגבלויות שונות: פיזית, חושית (כגון, לקות ראייה ושמיעה), נפשית ושכלית. זהו מספר עצום של אנשים שאינם מסוגלים לראות את המסך, ללחוץ על העכבר או לשמוע סרטונים באתרים. אוכלוסייה זו זקוקה בעידן הדיגיטלי לסביבה ממוחשבת ונגישה, שתקל עליהם לגלוש באתרי האינטרנט, בין אם מדובר בהנגשה על-ידי טקסטים קריאים וברורים, בין אם בהנגשה על-ידי סרטים המלווים בכתוביות, ובין אם בהנגשה על-ידי הקראה של הטקסטים. למעשה, הצורך הבסיסי הזה קיבל תוקף עוד ב-2013, כאשר ישראל יישרה קו עם מדינות רבות בעולם וחוקקה את החוק. באוקטובר 2017 נכנס לתוקפו חוק הנגישות לאתרי אינטרנט, שמחייב בעלי אתרים להנגישם לאנשים עם מוגבלות. לצידו, חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, הכוללים הגדרות מי הם הגופים הציבוריים המחויבים בהנגשה.

 

על פי התקנות, מי שמספק "שירות ציבורי" או "מידע על שירות ציבורי" באמצעות האינטרנט, מחויב בביצוע נגישות לשירות או למידע המוצג באינטרנט. תקנות אלה חלות על אתרי אינטרנט של רשויות ציבוריות ורשויות המספקות שירות לציבור, כגון: רשות הדואר, רשויות התחבורה, תעופה, משרדי הממשלה, תאגידי מים ועוד. הנגשת האתרים חלה על עסקים פרטיים קטנים וגדולים כאחד (כגון בתי מלון, ספריות, גני שעשועים, חניונים, מסעדות ועוד) הן מכוח החוק, והן מטעמים מוסריים וערכיים המאפיינים חברה שוויונית.

אדם איכר (צילום: נגיש בקליק)
אדם איכר(צילום: נגיש בקליק)

 

המחוקק מצא כי הנושא חשוב עד כדי כך שקבע סנקציות פליליות, מנהליות ואזרחיות למי שלא ימלא אחר תנאי הנגישות. למעשה, כיום כל אדם או ארגון רשאי לתבוע פרט או ארגון המחויבים בדרישת הנגישות, בדרישה כי יבצע התאמות נגישות ו/או לתבוע פיצוי כספי. בנוסף, כל אדם עם מוגבלות או ארגון שמייצג אנשים עם מוגבלות ו/או העוסקים בקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, רשאים לתבוע תביעה ייצוגית בשמם של האנשים עם המוגבלות.

 


 

מלבד ההיבט המוסרי והחוקי, הנגשת האתרים תורמת לבעלי אתרים גם בהיבט המסחרי - מיותר לציין כי אתר נגיש מגדיל את החשיפה וכתוצאה מכך מגדיל את מספר הגולשים בו – ובמקרה של קהל האנשים עם מוגבלות בישראל, מדובר בכ-1.44 מיליון אנשים: צעירים ומבוגרים. כל זאת לצד חשיפה משמעותית מבחינת קידום אורגני של האתר במנועי החיפוש. במילים אחרות: הפיכת האתר של הארגון/העסק לנגיש תורמת לא רק לגולשים, אלא גם לארגון ולבעלי האתרים, כחברה המקדמת מתן הזדמנות שווה לכל סוגי האוכלוסייה.

 . (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

לפני כחמש שנים נכנסה חברת "נגיש בקליק" לעולם הנגשת האינטרנט, ופיתחה תוכנה המאפשרת לבעלי אתרים ליישם את חוק הנגישות בהתאם לתקן הישראלי המחמיר ביותר, ללא קיצורי דרך (ת"י 5568, ברמה AA בתקן WCAG.2), ותוך התאמה למרבית הדפדפנים.

 

לדברי אדם איכר, מנכ"ל "נגיש בקליק", החברה מפתחת פתרונות לצרכי הנגישות השונים, על-ידי פיתוח התאמות לרמות שונות של מוגבלות וקהלים מגוונים, וזאת מעבר לדרישות המינימום שמציב התקן בחוק. "ב-2013 עולם תוספי הנגישות לא היה פופולרי, והמטרה שלנו הייתה לפתח פלטפורמה שתאפשר לבצע התאמות נגישות לכל אתר, לא משנה באיזה קוד הוא בנוי, בצורה מקיפה ואיכותית ובזמן יחסית מהיר - אנו מפתחים כבר 5 שנים את המערכת שלנו ובאופן קבוע ושוטף משפרים את רמת האוטומציה, את רמת הנגישות ואת האפשרויות השונות במערכת שלנו. אנו מקבלים סיפוק והנאה מהידיעה שאנו מסייעים ללמעלה מ-15% מהאוכלוסייה לגלוש באתרי אינטרנט". "נגיש בקליק" מנגישה עבור למעלה מ-70% מחברות ה-ENTERPRISE בישראל, בין לקוחותיה: בנק הפועלים, סופר-פארם, אלטשולר שחם, הראל, קבוצת קוקה קולה, פרטנר, איסתא ועוד רבים.

 

כדי לרדת לשורש הצרכים הללו, אנשי הקוד, המתכנתים, המעצבים ומומחי השיווק של החברה מסתייעים באנשים עם מוגבלויות שמועסקים בה, לצד שיתופי פעולה עם האגודה למען העיוור, עמותת נגישות ישראל ויועצי נגישות, תוך שכלול המערכת ללא הרף ומתן מענה לקהלים רחבים יותר ויותר. התוכנה שייצרה החברה מסוגלת להנגיש כל אתר אינטרנט לאוכלוסייה עם מוגבלות ולאפשר לה גלישה נוחה ופשוטה. היא הופכת עבור העיוורים, לקויי הראייה והשמיעה והמוגבלים בתנועה את האינטרנט לכלי שמאפשר הזדמנות לעצמאות ולהשתלבות בחברה. העולם הווירטואלי פותח עבורם מידע מגוון, אפשרויות רכישה, היכרויות, שירותים מקוונים, אפשרויות תעסוקה, תקשורת חברתית, החלפת מסרים, קבוצות דיון, הבעת דעה ועוד.

 (צילום: נגיש בקליק)
(צילום: נגיש בקליק)

 

תפריט נגישות מורחב

תפריט הנגישות של "נגיש בקליק" מאפשר את הפתרונות הבאים: גלישה תוך שימוש בקיצורי מקלדת, המיועדת למי שלא יכול להשתמש במקלדת ובעכבר בגלל מוגבלויות תנועה שונות; התאמה לקורא מסך (הקראת טקסטים) תוך אפשרות ניווט באמצעות המקלדת, המאפשרת לכל אחד ליהנות מיכולת מובנית זו; חסימת הבהובים של גלריות הבאנרים והאלמנטים המונפשים על המסך, דבר שעלול לגרום להתקפים לסובלים מאפילפסיה; שינוי צבעי האתר לגוון אחיד, או הדגשת הניגודיות בין הצבעים כדי להקל את השימוש על לקויי ראייה או עיוורי צבעים; הגדלת/הקטנת הגופן המסייעת במקרים של הפרעות בראייה, כגון גלאוקומה, קטרקט ועוד; שינוי הגופן (פונט) לקריא מבלי לשבש את נראות האתר, בהתאמה לכבדי ראייה, דיסלקטים ובעלי הפרעות קשב וריכוז; סמני עכבר מוגדלים המאפשרים לכבדי ראייה להבחין בקלות בעכבר על המסך; חלונית הגדלה המקלה את השימוש עבור כבדי ראייה או קצרי ראייה, כשהיא מגדילה את כל הטקסט באתר מבלי לשבש אותו; הדגשת כל הקישורים באתר כדי להקל על זיהויים; הדגשת כותרות בקו תחתי כדי לאפשר זיהוי מהיר ונוח שלהן; ותיאור תמונות ובאנרים בקול המיועד לעיוורים.

 

מה גורם לחברות להנגיש את האתר שלהם?

"הייתי רוצה לומר שהסיבה הראשונה היא לספק שוויון זכויות ולאפשר לאנשים עם מוגבלויות לגלוש באתריהם, אבל לדעתי הסיבה הראשונה היא הרגולציה. השוק הזה תמיד היה קיים ועד היום לפני הרגולציה רוב החברות לא הנגישו את אתריהן. המטרה העיקרית היא ליצור עולם שוויוני ולהעלות את המודעות בנוגע לצרכיהם של אנשים עם מוגבלויות, וזה בסדר גמור שזה נעשה באמצעות רגולציה. לעומת זאת, בארה"ב ובאירופה ההתייחסות לנגישות שונה, שם מתייחסים לזה בצורה יותר רחבה ועמוקה".

 

לדברי איכר, חברות רבות בשוק עובדות "לפי הספר" בכל הנוגע להנגשת אתרים, כלומר על פי דרישות המינימום ההכרחיות, אולם אין די בדרישות המינימום בחוק כדי לענות על שלל הצרכים האמיתיים של כלל הגולשים עם מוגבלויות. "בניגוד להטמעה רגילה של דרישות התקן, אנחנו עובדים לצד אנשים עם מוגבלויות כדי להבין את חוויית הגלישה של אדם עם מוגבלות, כי הרי המציאות מתנהגת לפעמים בצורה קצת שונה מאשר התקן. אנחנו מייעלים באופן שוטף את המוצר ומשפרים את חוויית המשתמש גם כשהדבר לא נדרש בתקן, לכן אנחנו מספקים מוצר איכותי יותר במידה משמעותית מהמוצר הנדרש לפי דרישות המינימום של התקן. כך, כיום אנחנו מפתחים פונקציה שתאפשר ניווט מהיר באתר באמצעות ספרות בלבד, שתקנה לגולש עם בעיות מוטוריות חיסכון עצום בזמן הגלישה. במקביל אנחנו מפתחים מערכת שמכילה פקודות קוליות כדי שהגולש לא יצטרך להשתמש במקלדת ובעכבר אלא יוכל להשתמש במיקרופון (למשל: הוראות גלול למעלה/למטה, לחץ כאן, הבא, חזור, מילוי טפסים באמצעות פקודות קוליות ועוד)".

 

לדברי איכר, הרגולציה הופכת ליותר ויותר מחמירה משנה לשנה, וישראל נמצאת בחוד החנית של הטכנולוגיה המסייעת, כאשר קהילה מרשימה ואיכותית, הכוללת עשרות מיזמים, מפתחת בארץ פתרונות סיוע. "נגיש בקליק" היא אחת מאלה, כשהגרסה שלה לתוכנה בשפות זרות, Equalweb, תורגמה עד כה ל-12 שפות. בארץ היא הוטמעה עד היום באתרים רבים של ארגונים וחברות, כשמעל מיליון דפים מונגשים באמצעותה. למשל חברת yit, המפתחת ומתחזקת מעל 50 אתרי ענק, ביניהם: ynet, כלכליסט, winwin, בלייזר, bigdeal, ראש אחד, xnet ועוד, נעזרת בתוכנה לצורך התאמת כלל אתרי הקבוצה לקהל הרחב. לצידה ניתן למצוא את החברות הגדולות במשק, חברות ביטוח מובילות, בנקים, משרדים ממשלתיים, ארגוני התנדבות מובילים, אתרי תיירות, השכרת ומכירת רכב, עיריות ומועצות, תאגידי מים, יצרני ויבואני מוצרי אלקטרוניקה וחשמל, חברות אופנה, חברות פארם, חברות תקשורת, חברות המזון המובילות בשוק ועוד.

 

בניגוד לתוספים חיצוניים, המבטיחים תוצאות חלקיות של נגישות, ופתרונות אד-הוק שאינם חודרים לעומק הצרכים והאתר, הרי ש"נגיש בקליק" מבטיחה פתרונות אופטימליים, כגון: הטמעת רכיב הנגישות באתר, מיפוי האתר, בדיקת האתר לאחר ההטמעה והכנסת רכיבים נדרשים נוספים. כל אלה מבטיחים שגם מסמכים מצורפים יהיו מונגשים (כשכיום מיליוני קובצי PDF אינם נגישים לאנשים עם מוגבלויות).

 

איכר מוסיף כי "היות שכללי הנגישות מהווים אתגר לא פשוט גם עבור חברות מנוסות, חלק נכבד מבעלי האתרים אינם מתמצאים בנבכי החוק והתקנות, ובדרכי היישום היעילות ביותר לביצועם. לכן אנו עובדים כיום לצד בתי תוכנה, חברות פיתוח וחברות IT רבות, ביניהן EWAVE signature IT,Ngsof וחמישים חברות נוספות, אשר משתמשות בפלטפורמה שלנו כדי לבצע את הליך ההנגשה עבור האתרים שהם מפתחים".

 

איכר מסכם: "קיימת הנאה גדולה, סיפוק ותגמול בכניסה לעולם האימפקט באמצעות יצירת משמעות וערך לעולם והיכולת לשפר ולתרום לו. כיום חלק גדול מארגוני-העל העולמיים צועדים לכיוון זה. בינואר 2018 הודיע בהצהרה חד-משמעית לארי פינק, מנכ"ל ומייסד 'בלקרוק', חברת ניהול הנכסים הגדולה בעולם, שמנהלת מעל 6 מיליארד דולר: 'Contribute to Society, or Risk Losing Our Support'. ואכן, קרנות השקעה רבות מעוניינות כיום להשקיע במוצרים עם אימפקט קהילתי. 'נגיש בקליק' ממשיכה לחקור את חוויות הגלישה ואת צורכי הגלישה של אדם עם מוגבלות, ולצד פנייתה לעסקים (B2B), שחייבים לעמוד בתקן ורוצים להרחיב את הנגישות שלהם לקהלי יעד כמה שיותר רחבים, אנחנו מביאים את ההתייחסות הטוטאלית למשתמש הקצה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים