מרצדס A קלאס בנהיגה ראשונה - ספינת דגל קומפקטית
כרטיס הכניסה לעולם היוקרה של מרצדס בדמות ה-A קלאס היוצאת, היה עד עתה נגיש יחסית תודות לתג-מחיר מפתה. ה-A מבטיחה להיות טובה ממנה בכל תחום, אך האם היא תשאר אטרקטיבית באותה מידה גם אחרי ההתייקרות הצפויה?
מתחרים: אודי A3, ב.מ.וו סדרה 1
מתי אצלנו: רבעון שלישי 2018
מחיר משוער: החל מ-250 אלף שקל
בעד: עיצוב, מרחב פנים, מערכות בטיחות, איכויות נסיעה
נגד: מחיר צפוי, מנוע בסיסי
בגדול: מרצדס A קלאס היוצאת הייתה ממנועי הצמיחה החשובים ביותר עבור יצרנית היוקרה הגרמנית בשנים האחרונות. היא עשתה זאת בגלל עיצוב מאוד מוצלח אך כמובן גם תג-מחיר שהעניק יכולת בעלות על מפתח עם סמל הכוכב, והותיר אפילו עודף (קטן) מ-200 אלף שקל - מחיר של משפחתית גדולה מאובזרת. אלא שבשאר התחומים, למשל איכות תא הנוסעים ונוחות הנסיעה, היא התקשתה לעמוד ברף הגבוה שהציבו חלק ממתחרותיה הישירות - אך גם זה שמציב המותג עצמו.
ה-A קלאס אמורה להביא עמה שינוי בתחומים אלה, תוך שהיא מבטיחה לנסות ולדחוס כמה שיותר טכנולוגיה מוכרת מדגמים בכירים ויקרים בהרבה של היצרנית, לאריזה הקומפקטית המוכרת.
עיצוב ותא הנוסעים: ה-A קלאס החדשה נראית פשוט מצוין, ובוודאי טוב מקודמתה. לכך מסייעים יחידות תאורה צרות מלפנים וחרטום חדש ובולט (עם סמל ענק של מרצדס כמתבקש). פגוש קדמי עמוק עם פתחי אוורור גדולים מעניק לה מראה כוחני ודינמי במיוחד. האחוריים מעט פחות מרשימים ומזכירים יותר מדי דגמים קיימים, ולטעמנו אפשר (ורצוי) היה לוותר על פתחי צינורות מפלט מדומים. כל השינויים האלה מסייעים - כך מרצדס - ל-A החדשה להשיג מקדם גרר נמוך (ויעיל) במיוחד.
גם איכות החומרים בתא הנוסעים טובה ומגוונת משמעותית מהדגם היוצא, עם שימוש באלמנטים מוכרים ומאוד ייחודיים של מרצדס, כמו למשל פתחי האוורור בעיצוב צינור פליטה של מנוע סילון, צמד מסכים בגודל "10.25 (במכוניות ההשקה, "7 צנוע בהרבה בגרסאות הבסיס) משמשים כלוח מחוונים ומסך מגע (לראשונה במרצדס) למערכת הבידור והנוחות. כמו בדגמים הבכירים, וכך גם לגבי אפשרות בחירה בתאורת אווירה שהופכת את תא הנוסעים למופע צבעוני ומרשים.
המערכת קלה לתפעול ומפתיע לגלות כי היא מתקדמת אפילו מזו המותקנת בספינת הדגל S קלאס, בין היתר באמצעות הפעלה קולית למערכת "Hey Mercedes" השולטת ברכב ומזכירה שלא במקרה את Siri של אפל. יש לה גם חוש הומור משובח, תשאלו אותה בהזדמנות מה היא חושבת על ב.מ.וו או טסלה. גלגל ההגה חדש ומכיל כעת מתגים לבקרת שיוט במקום הידית המסורתית משמאל. קורות A צרות מבעבר משפרות את שדה הראיה.
ה-A החדשה ארוכה ב-12 ס"מ (442 ס"מ), רחבה ב-1.5 ס"מ (179.5 ס"מ), גבוהה ב-0.7 ס"מ (144 ס"מ) ובעלת בסיס גלגל ארוך ב-3 ס"מ (273 ס"מ) מה-A היוצאת. מידות אלה מאפשרות להציע מרחב מחייה נדיב לנוסעים מאחור שנהנים כעת גם מפתחי מיזוג נפרדים. גם נפח תא המטען גדול מבעבר (370 ליטר תוספת 29 ליטר) ויש לו מפתח רחב ב-20 ס"מ, אם כי הוא עדיין נטול גלגל חלופי.
מבחינת אבזור בטיחות מציעה ה-A קלאס את כל הארסנל המוכר מספינת הדגל של היצרנית, כולל מערכת לנהיגה חצי-אוטונומית המאפשרת גם מעבר בין נתיבים באמצעות הפעלת האיתות. בהתאם לשימוש העירוני יש גם מערכת המתריעה מפני פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי, ומסוגלת לזהות אפילו רוכב אופניים מתקרב. למערכת הניווט נוספה אופציה המדגימה באמצעות חצים על תמונת מצלמת החזית להיכן יש לפנות בצומת, מחלף או כיכר.
יחידות הנעה וביצועים: ההיצע הרלוונטי לישראל כולל צמד מנועי טורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים: 2.0 ליטר (224 כ"ס, תוספת של 13 כ"ס) שעבר בירושה מהדגם היוצא ב-A250, ו-1.33 ליטר חדש שפותח בשיתוף רנו-ניסאן ומפיק 163 כ"ס (7 יותר ממנוע ה-1.6 ליטר היוצא) ב-A200. המנוע הקטן מצויד גם במערכת לניתוק אספקת הדלק לצמד מזרקים בעומס נמוך, ומסייע בכך לצריכת דלק נמוכה. שניהם משודכים לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד, אך המנוע הקטן יוצע גם עם תיבת שישה הילוכים ידנית.
הביצועים נותרו דומים לדגם היוצא. ה-A200 מוסיפה שתי עשיריות במיאוץ ל-100 קמ"ש (8 שניות), ה-A250 מקצצת שתי עשיריות (6.2 שניות). המנוע החדש וצנוע הנפח ב-A200 מעט רועש מהצפוי, ובבירור פחות חלק מה-1.6 היוצא. תיבת ההילוכים בשני המנועים חלקה כמעט כמו תיבה אוטומטית רגילה בנסיעה עירונית ומהירת תגובה (במצב ספורט) בנהיגה נמרצת, תוך שהיא שומרת את המנוע ללא בעיה בתחום היעיל מבלי להזדקק לשימוש ידני במנופים מאחורי ההגה.
נוחות והתנהגות: ה-A קלאס הקודמת ספגה ביקורת על נוחות נסיעה בינונית, אך הדגם החדש מטפל בנקודה היטב ומציע ספיגה ושיכוך משופרים, למרות שהכיול הבסיסי מוצק ונוקשה. בולמי זעזועים אדפטיביים (עם שני מצבים לבחירה) אותם ניתן להזמין כאופציה, משפרים עוד יותר את נוחות הנסיעה לרמה מרשימה במיוחד - בספיגת שיבושים במהירות נמוכה ושמירה על מרכב מרוסן במהירות גבוהה.
יש לציין שה-A200 (הצנועה יותר) תצויד במתלה אחורי מסוג קורת מתח שזול יותר לייצור, בגרסאות האבזור הבסיסיות. לצערנו לא ניתן היה לנהוג בה, שכן החל מחישוקי "18 המתלה האחורי הוא רב-חיבורי. גם בידוד רעשי דרך ורוח השתפר משמעותית.
את היכולת הדינמית של ה-A החדשה אפשר להגדיר כבוגרת יותר, התנהגות בטוחה, זוויות גלגול צנועות, אחיזה גבוהה יחסית ויציבות כיוונית טובה. עם זאת, החדות שאפיינה את הדגם היוצא נעלמה. ההגה מדויק, אך במצב ספורט הוא פשוט כבד מדי באופן מלאכותי ומיותר. מצב התאמה אישית בבורר הנהיגה מאפשר להותיר אותו במצב נוחות ואת מערכת ההנעה והמיתלים דינמי יותר.
סיכום: ה-A קלאס החדשה טובה מקודמתה בכל תחום. החל במרחב המחיה לנוסעים מאחור וכלה בנוחות הנסיעה - בעיקר עם מערכת המיתלים האדפטיבית. שילוב מערכות הבטיחות המתקדמות ומערכות הבידור והנוחות מספינת הדגל, הופך אותה עוד יותר אטרקטיבית ועשוי לאפשר לה לאיים על פסגת הקטגוריה. רק שכל השיפורים האלה אינם מגיעים בחינם, וה-A החדשה צפויה להתייקר משמעותית ולאבד בכך את קסמה המקורי - כרטיס כניסה נגיש (יחסית) למרצדס.
מנוע | 4 צילינדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 1,332 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 163 כ"ס ב-5,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 25.5 קג"מ ב-1,620 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / כפולת מצמד, 7 הילוכים |
אורך | 441.9 ס"מ |
רוחב | 179.6 ס"מ |
גובה | 144 ס"מ |
בסיס גלגלים |
272.9 ס"מ |
משקל | 1,375 ק"ג |
נפח תא מטען | 370 ליטר |
100-0 קמ"ש | 8 שניות |
מהירות מרבית | 225 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 19.2 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 128 גרם לק"מ |
מחיר משוער | 250 אלף שקל |
כריות אוויר | 7 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים |
הכותב היה אורח חברת מרצדס