שתף קטע נבחר

הכל בראש: הקשיים המנטאליים של רוכב אופניים

מה ההבדלים בין רוכבי שטח לרוכבי כביש, איך מתמודדים עם העובדה שכמעט אף פעם לא מנצחים ומה הדרך הכי טובה להתמודד עם מרוץ של שלושה שבועות ואלפי קילומטרים? הפסיכולוגית מיכל יערון מסבירה

בשיתוף Israel cycling academy

 

לא פשוט להיות רוכב אופניים, עוד יותר מסובך להיות רוכב אופניים ישראלי, והכי מאתגר זה להיות רוכב אופניים ישראלי בגראנד טור שמתקיים, מכל המקומות, כאן בארץ.

 

שניים כאלו, גיא שגיב וגיא ניב, ייצאו ב-4 במאי מירושלים, יחד עם שישה מחבריהם לקבוצת סייקלינג אקדמי הישראלית לקטע הראשון מתוך 21 (!) של ג'ירו ד'איטליה, עד לקטע הסיום ברומא אחרי 3,500 קילומטר של עליות תלולות, נופים מדהימים ומיליוני אוהדים, חלקם לצד המסלול ועוד שיצפו באירוע הענק בטלוויזיה.

 

 

קבוצת סייקלינג אקדמי (צילום: עוז מועלם)
סייקלינג אקדמי. כל יום מטרה חדשה(צילום: עוז מועלם)

זו תהיה הפעם הראשונה של אקדמי במרוץ בסדר הגודל הזה, שלוש שנים וחצי לאחר הקמתה, ואין ספק שגם בקבוצה מתחילים להרגיש את הלחץ. הרוכבים, שלא באמת רגילים לכזאת כמות של עניין מצד התקשורת והקהל הישראלי, זוכים לסיקור צמוד, כזה שעשוי להשפיע לא רק לטובה.

 

"סייקלינג אקדמי זו לא רק קבוצת אופניים מקצוענית, זו קבוצת אופניים מקצוענית שבאה לקדם את ענף האופניים בישראל", מסבירה הפסיכולוגית של הקבוצה, מיכל יערון. "אני לא חושבת שיש פה פשרה ברמת הסגל שנבחר לג'ירו. הם אמנם פחות מנוסים, אבל מבחינת עבודה ומבחינה מנטאלית הם מאוד חזקים, הם עשו קפיצה מאוד גדולה והם ראויים".

 

אז איך מתכוננים לאתגר כל כך גדול ורכיבה כל כך אינטנסיבית כמו הג'ירו, אחד משלושה מרוצים בלבד בשנה שנמשך מעל שלושה שבועות? יערון טוענת שהסוד הוא לפרק את המטרה הסופית למטרות קטנות, כאלו שניתנות להשגה, וכך להתקדם.


גיא שגיב סייקלינג אקאדמי (צילום: נועה ארנון)
גיא שגיב. "אקריב את עצמי"(צילום: נועה ארנון)

 

"הם לא מבינים מה זה, הם לא יכולים להבין מה זה לעבור 3,500 קילומטר, גם אלו שעשו את זה כבר. הם עוברים כל יום ביומו, כל קילומטר וקילומטר, כל עליה ועליה. יש מטרה – והיא להגיע לרומא", היא מסבירה. "יש הרבה מטרות ביניים. בסוף, כל רוכב, כל יום, מסתכל על המשימות היומיות שלו ואז שם על תתי המשימות. הם חייבים לפרק את זה".

 

אקדמי מגיעה לג'ירו כאחת מארבע קבוצות שקיבלו כרטיס חופשי למרוץ היוקרתי, ולמעשה נחשבת כאחת הקבוצות החלשות ביותר על הנייר, אך מעבר לכך, ענף האופניים הוא בוגדני במיוחד ברמה הספורטיבית, שכן רוב הרוכבים, גם במרוצים רגילים, לא מנצחים כמעט אף פעם בכל הקריירה שלהם – לא מובן מאליו כשחושבים על המטרה של ספורט תחרותי.

 

אחד מחמשת הרוכבים הישראלים בקבוצה, אביב יחזקאל, מפרט: "זה ספורט של לוזרים. 90 אחוז, אולי אפילו צפונה מ-90 אחוז מהחבר'ה שמתפרנסים מזה, מנצחים, וזה אם אני מפרגן להם, אולי פעם בשלוש שנים. זו הקבוצה שלך וכשהקבוצה שלך מנצחת – אתה מנצח".

 

אביב יחזקאל וסילבן אדמס (צילום: צביקה נעים)
אביב יחזקאל. "יותר מ-90 אחוז זוכים אולי פעם אחת"(צילום: צביקה נעים)

 

רוכב נוסף באקדמי, רועי גולדשטיין, מוסיף: "אם לא תדע לעבוד בשביל אחרים, אחרים לא יידעו לעבוד בשבילך, ואם לא יידעו לעבוד בשבילך – אז הניצחון שלך מתרחק. זה איזשהו תן וקח אני חושב, זו הדרך שלך למעלה. אני הולך להקריב את עצמי, בדיוק כמו שזה נשמע".

 

גיא וגיא, שני הישראלים שירכבו בג'ירו, יודעים את מקומם בקבוצה, הם מבינים שהם ייאלצו לעבוד קשה מאוד עבור חבריהם, במטרה, אולי "לגנוב" ניצחון באחד הקטעים.

 

יערון אומרת: "כל יום הוא יום חדש. נכון, יש מטרה כללית, והיא לסיים ויש עוד מטרה לקבוצה, שרוצה לנצח באחד הקטעים. זה כמו אדם שמרזה ורוצה להוריד 30 קילו - כדי לעשות את זה הוא צריך לרצות ולהוריד 100 גרם כל יום".

 

שגיב: "הביאו אותנו לקבוצה בתור ישראלים והיינו רמה פחות, ממש זרקו אותנו למים וציפו שנתחיל לשחות וככה עלינו והשתפרנו, ומי שנמצא כאן זה אנשים שהצליחו להשאיר את הראש מעל המים".

 

"הם (שגיב וניב) מודל לחוסן מנטאלי ולעבודה קשה, לנחישות, ליכולת לסבול", טוענת יערון. "הם הרוויחו את המקום שלהם בג'ירו ביושר".

 

גיא ניב סייקלינג אקאדמי (צילום: בטיני פוטו)
גיא ניב. מעבר מרשים מרכיבה אישית לקבוצתית(צילום: בטיני פוטו)

 

לעומת שגיב, שנחשב מאז ומתמיד לאחד מרוכבי הכביש הטובים והמוכשרים בישראל, ניב הגיע מתחום אחר לחלוטין – מהשטח ואף חלם להשיג את הכרטיס לאולימפיאדה בריו, כרטיס שבסופו של דבר זכה בו שלומי חיימי. תוך כשנה הוא היה צריך לשנות ולהשתנות לחלוטין כדי להתאים את עצמו לרכיבה קבוצתית על כביש.

 

יערון מתארת את הקשיים ומחמיאה: "אני לא ראיתי הרבה ספורטאים שעושים קפיצה כזאת כמו גיא ניב. הוא אינטליגנט. הוא היה צריך לשנות את התפיסה שלו – כי מעבודה של שעתיים-שעתיים וחצי, לעבודה של 10-11 ימים, ועכשיו בג'ירו אפילו 21, זה שונה לחלוטין. היכולות שהוא הביא איתו מקודם – נחישות, יכולת למידה, והוא מפוקס מטרה. הוא יודע לסבול ולעמוד באתגרים".

 

בואו לעודד את הקבוצה הישראלית Israel Cycling Academy במירוץ ג'ירו ד'איטליה שיערך בישראל - ואולי תזכו בפרסים שווים! ב-4 עד 6 במאי תארח ישראל את שלושת הקטעים הראשונים שיפתחו את ג'ירו ד'איטליה שיערך בפעם ה-101. במרוץ, אליו יגיעו הקבוצות הגדולות בעולם, ולראשונה בהיסטוריה, תשתתף גם Israel Cycling Academy ובשורותיה הישראלים גיא שגיב וגיא ניב. הכינו כרזות עידוד יצירתיות לרוכבי הקבוצה הישראלית, הצטלמו עם הכרזות במהלך ימי המרוץ, העלו את התמונה כתגובה לפוסט הייעודי של הפעילות בעמוד הפייסבוק של ג'ירו ישראל - giro israel והתמונה היצירתית והמקורית ביותר תזכה בטיסה לאיטליה לאחד ממרוצי ג'ירו ד'איטליה!

 

בשיתוף Israel cycling academy

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עוז מועלם
סייקלינג אקדמי
צילום: עוז מועלם
מומלצים