בקה אל גרבייה זינקה ב-29 מקומות במפת החינוך: "נוטע בנו גאווה"
"עמל רב והקצאת משאבים רציניים" הקפיצו את בקה אל גרבייה לרשימת 20 היישובים המצטיינים בחינוך. עראבה זינקה ב-13 מקומות: "אנחנו מפורסמים במספר הרופאים הגדול בארץ - זה גורם לתחרות טובה בין תלמידים ותלמידות", מספר תלמיד
הערים הערביות בקה אל גרבייה ועראבה תפסו מקום של כבוד ב-20 היישובים המצטיינים בדירוג מפת החינוך של ynet שפורסמה הבוקר (א'). ביחס לשנת 2015, בקה אל גרבייה זינקה ב-29 מקומות, ועראבה טיפסה ב-13 מקומות.
"מאחר ושמנו בראש מעייננו את מערכת החינוך היישובית, על מכלול מנגנוניה, התוצאות לא איחרו להגיע", אומר ראש עיריית בקה אל גרבייה, עו"ד מורסי אבו מוך. "והם הפתיעו את כולנו - לטובה. אף על פי שהשגיות זו הייתה צפויה בעקבות העמל הרב וההשקעה המאומצת שלנו. בזכות שיתוף הפעולה הפורה בינינו לבין משרד החינוך ובזכות התכנון האסטרטגי שאנו משרטטים, הצליח אגף החינוך ברשות המקומית לתפוס תאוצה ולקבל את מיטב התוצאות, שנוטעות בנו עוד גאווה, כחברה עובדת, לומדת ומשכילה".
אבו מוך הוסיף כי התוויית מדיניות חינוך "אינה דבר של מה בכך, והיא תוצאה של השקעה ועמל רבים, שמצריכים מאתנו הקצאת משאבים רציניים, בנוסף להעלאת איכות צוותי ההוראה ומכלול הנהלת אגף החינוך". בנוסף ציין כי ההישגיות הזו באה בעקבות "תכלול כלל המחלקות השונות בעיריית באקה - בצורה כזו שתשרת את מערכת החינוך, כדי להעלות את קרנה".
מנהל אגף החינוך בעיריית בקה, וליד מג'אדלה, אמר לאחר התוצאות המשמחות כי "השאיפה שלנו היא שזו ההתחלה בלבד, ומכאן נצא לעוד הישגים בעתיד. היה לנו חשוב להניח בסיס חזק למערכת החינוכית בצורה כזו שתאפשר הצמחת דור עתידי של אנשי ידע ומדע מבני ובנות עירנו".
מנהלת בית הספר אלחכמה בקה, אזל מלק, אמרה: "קידום הישגים הוא אחד היעדים המרכזיים של בתי הספר. כולנו גאים שבתי הספר בבאקה קידמו באופן מובהק את הישגי הלומדים במבחני המיצ"ב האחרונים וזה היה צפוי. בשנים האחרונות הושקעו בבתי הספר הרבה מאמצים שהיו כרוכים בפעילויות שונות ומגוונות לקידום ההישגים לצד טיפוח ערכים. כך שנצפתה עלייה לא רק במקצועות הליבה אלא גם במדדים השונים". מלק ציינה כי "בתי ספר המשמשים מערכת תמיכה לתלמידיהם משפיעים על שיפור רמת ההישגים הבית ספרית. ישנם הרבה מרכיבים שמשפיעים על ההישגים של הארגון, ושילובם יחד. ארגון ואסתטיקה, עידוד יצירתיות, שיתוף פעולה עם ההורים והקהילה, קידום וטיפוח תרבות של מצויינות, העלאת המוטיבציה בקרב מורים ותלמידים ואמונה בהם".
"כשהתלמיד והמורה ירגישו מוגנים ובטוחים, הלמידה תתבצע וההישגים יעלו. הרבה פעולות ננקטו כדי לקצור את הפירות: הצבת יעדים, בניית תוכניות עבודה, תכנון וארגון הלמידה, שיחות אישיות עם מורים ותלמידים, תהליכי פיתוח מקצועי, הידוק הקשר עם הקהילה - הפיקוח, העירייה, מחלקת החינוך, מדריכים והורים. אנחנו מעניקים את ההצלחה הגדולה הזו למערכת החינוך בבקה, לצוותים החינוכיים ביישוב, להורים ובעיקר לתלמידינו היקרים שגילו אחריות רבה ועמדו בציפיות שלנו ושלהם".
תמאר גנאיים, תלמידת י"ב בבית הספר מקיף אבן סינא בבקה, בניהול כרם אבו מוך, אמרה: "אני וכל התלמידים והתלמידות מרגישים את ההצלחה. בבית הספר יש חדר פרטי המיועד לתלמידים שנתקלים בקשיים, המורים יושבים איתם שעות, משקיעים בהם ולא מוותרים - עד שיובילו אותם למקום הנכון. כשאנחנו נתקלים בקשיים במתמטיקה ובאנגלית, המורים מלמדים אותנו בימי החופשות כדי לעבור את הכול בהצלחה . אנחנו מרגישים כמו בבית. המנהל והמורים מתייחסים אלינו כחברים, תמיד יש שיתוף פעולה מלא ונותנים לנו לקבל החלטות לטובת כל התלמידים. אני גאה בבית ספרנו".
סמיר נסאר, מנהל בית ספר מקיף אלבטוף בעיר עראבה שבגליל, אמר: "משנת 2012 מרגישים בעראבה שינוי בדרך החינוך. כל התלמידים המצטיינים היו נושרים ועוברים ללמוד מחוץ ליישוב, ולאחר פתיחת תיכון שעונה על ציפיותיהם - המצטיינים נשארו ללמוד ביישוב. זה גם איתגר והיווה תחרות לשאר התלמידים". נסאר מציין כי שיתוף פעולה מההורים וממערכת החינוך ביישוב, התמיכה וההשקעה - סייעו. "הצטיינות דורשת גם הכשרה מתאימה למורים והנהלה עם יד על הדופק, שמנווטת נכון את בעלי התפקידים. לא קל להגיע להישגים אלו, זה דורש עבודה מקצועית ומעקב אינטנסיבי אחרי כל תלמיד ותלמיד, והרבה משאבים ותמיכה מהעירייה וההורים".
"בעראבה משקיעים מאוד בלימודים, בעיקר במקצועות המדעים, מתמטיקה ואנגלית. ולא במקרה תיכון אלבטוף זכה במקום הראשון בישראל ב-5 יחידות במתמטיקה עם ממוצע של 96, וגם השנה קיבל בית הספר תעודת הצטיינות מהאגף למדע וטכנולוגיה על מקום ראשון ב-5 יחידות מדעים ומתמטיקה. כדי להגיע להישג זה יש הרב קשיים בדרך מבחינת משאבים, שינוי דרכי העבודה של כל המערך החינוכי בביה"ס, הדבר דורש מאמץ, השקעה ואמון מכל עובד הוראה. אנחנו דוחפים את המורים להתמקצע, תומכים ומעודדים ועומדים לצד המורה".
בנוגע לאלימות, אמר נסאר: "הדבר משפיע לשלילה על האקלים החינוכי ועל הישגי התלמידים. בית הספר חייב לתת מענה ורשת ביטחון לתלמיד, חייבת להיות אווירה נוחה ותומכת. אני כמנהל משקיע הרבה מאוד ביצירת אקלים חינוכי תומך, מעודד ומכבד. אני דואג שכל מורה יקבל כבוד אישי ומקצועי, רשת ביטחון, הוגנות. כשלמורה ולתלמיד כיף להגיע לבית הספר, כשמרגישים שייכות למקום - אנו יכולים להגיע רחוק מאוד".
"בשנה האחרונה יזמתי שני פרויקטים מאוד חיוניים לצוות המורים ולמערכת כולה", מספר נסאר, "שדרוג כל מערך התקשוב בבית הספר, ופרויקט איכות
ומצוינות Efqm שעובד על דרכים לשמירה על איכות ומצוינות של כל המערך הבית ספרי. פרויקטים אלו ואחרים נתנו אנרגיה חיובית למורים - שמעבירים את זה לתלמידים. זה מוביל להצטיינות שאנו מגיעים אליה היום - 33.3% תעודות בגרות מצטיינת לעומת 6.5% ארצי, ואחוז זכאות לתעודת בגרות של 98.8%. זה תוצר העבודה וההשקעה שלנו".
אחמד נג'אר, תלמיד בבית הספר מקיף אלבטוף, סיפר: "אחוז הזכאות לבגרות אצלנו עלה בצורה מדהימה. גם מורגש שרוב התלמידים לומדים בעיר ולא מחוצה לה. העיר אצלנו מפורסמת במספר הרופאים הגדול בארץ. לאור ההצלחה הזו רואים הורים שמעודדים את בניהם ללמוד רפואה, זה גורם לסוג של תחרות טובה בין תלמידים ותלמידות בעניין ההישגים".