כל אחד והחבילה שלו: הצד האפל של אמזון
לצד ההישגים הטכנולוגיים, אמזון של ג'ף בזוס סופגת ביקורות קשות על תנאי עבודה מזעזעים, תרבות ארגונית קלוקלת ושדרה ניהולית עם ייצוג קטן בלבד לשחורים ולמיעוטים. וגם הריב עם טראמפ לא מוסיף לתדמית שלה
מבין כל ענקיות הטכנולוגיה האמריקאיות, אמזון היא אולי המרשימה והמפתיעה ביותר. התוצאות הכספיות שלה שוברות שיאים פעם אחר פעם, וברבעון האחרון היא רשמה הכנסות עתק של 51 מיליארד דולר, כאשר המניה שלה מזנקת ומביאה אותה לשווי של 761 מיליארד דולר. מעבר להצלחת אתר המסחר עצמו, שמוכר בכל בית ומנפץ בכל שנה שיאים חדשים, החברה מככבת בשוק שירותי הענן (עם חטיבת AWS, "אמזון ווב סרוויסז" שלה), מצליחה לברוא מוצרים חדשים כמו רמקולים חכמים עם סייעות קוליות, ובו בזמן — לעבוד על פרויקטים עתידניים שמציתים את הדמיון, כמו סופרמרקטים ללא קופות ורחפנים שמבצעים משלוחים. ג'ף בזוס, שמנהל ביד רמה את החברה, כבר עקף את ביל גייטס ונחשב לאיש העשיר עלי אדמות.
הכתבה ב-BBC
אבל ההצלחה האדירה לא הפכה את אמזון לחסינה מביקורת. בשנים האחרונות, וביתר שאת בשבועות האחרונים, נחשפים שוב ושוב הצדדים היותר־קודרים של החברה, והיא מתחילה לספוג חיצי ביקורת ציבוריים ולהסתבך בחזיתות שונות.
תנאי עבודה מחפירים
אמזון, כידוע, מסתמכת על מערך משלוחים משוכלל ועצום, כדי להביא את החבילות עד לבית הלקוח במהירות הבזק. היא מחזיקה שורה של מחסני ענק במדינות שהיא פועלת בהן, שבהם עובדים עשרות אלפי אנשים המוכוונים על ידי מערכת טכנולוגית כדי להביא את המוצר הנכון למקום הנכון בזמן הנכון, לקראת שילוח בדואר. אך מסתבר שמאחורי הקלעים, היעילות הזו מביאה לתנאי עבודה איומים של עובדי המחסנים הפשוטים.
עוד ב־2011 גילו תחקירים בעיתונות, כי עובדים במחסני אמזון סובלים מחום מופרז בסביבת העבודה שלהם, שאף גרם לאשפוזים, וכי הם נאלצים ללכת קילומטרים על גבי קילומטרים ביום עד כדי תשישות. ב־2016 עבד עיתונאי במסווה במחסנים הללו ותיאר תנאי עבודה של בית כלא. רק בשבוע שעבר חשף "ביזנס אינסיידר" עדויות נוספות של עובדים מרחבי העולם, המעידים שהמצב לא ממש השתפר, כולל בבריטניה ובגרמניה: למשל, עובדים שלא מסוגלים להרשות לעצמם הפסקות שירותים ומשתינים בתוך פחי האשפה שמפוזרים בבניין, ועובדים שסובלים ממעקב מתמיד אחר ביצועיהם כדי להבטיח שהם עושים עבודה מהירה ויעילה. גם "בזבוז זמן" כמו שיחה עם חבר או שתייה, עלולים לגרור עונש.
באמזון, כמובן, דוחים את הטענות. אבל לא מפתיע לגלות את הכותרת הבאה באתר הסאטירי The Onion: "אמזון פיטרה עובד מחסן שלקח נשימה ללא אישור".
המהנדסים בצרות
אך מתברר שתנאי עבודה מפרכים הם לא רק מנת חלקם של עובדי המחסנים ה"פשוטים". גם המהנדסים ועובדי הפיתוח במטה אמזון בסיאטל סבלו מתרבות העבודה הנוקשה. ב־2015 התפרסמה כתבת תחקיר נרחבת של "ניו־יורק טיימס" אחרי ראיונות שנערכו עם 100 עובדי אמזון בעבר ובהווה. הכתבה שירטטה תמונה קשה במיוחד: חברה תובענית, אמביציוזית להחריד, שכדי להשיג את יעדיה השאפתניים היא דוחפת את עובדיה עד הקצה, ואפילו מעבר לכך.
התיאורים העולים מהכתבה קשים — כמו ישיבות עבודה שבהן נעשה שימוש בלשון פוגענית, או אנשים שבוכים מול שולחנות העבודה שלהם באופן יומיומי. עומס העבודה קיצוני: מנהלי הצוותים דורשים זמינות תמידית מעובדיהם, והללו נאלצים לעבוד שעות ארוכות מאוד, גם בלילות, ומוצאים את עצמם לא פעם עובדים בסופי שבוע ובחגים. חלקם נאלצו לעבוד מסביב לשעון גם בזמן חופשה. דומה שהחברה נוקטת מה שכינה אחד העובדים "דרוויניזם מכוון": מערכת פנימית מאפשרת לעובדים לתת פידבק בזמן אמת על הקולגות שלהם, ולשלוח אותו להנהלה. התוצאה: תחרותיות מטורפת בין העובדים ופוליטיקות פנימיות, עד כדי תרחישים שמזכירים תוכניות ריאליטי, שבהם עובדים "משתפים כוחות" כדי להשמיץ עובד אחר ולגרום לפיטוריו. המנהלים מצידם נאלצים לקצץ בסוף כל שנה את תקניהם של העובדים בעלי הביצועים הנמוכים ביותר.
אמזון הכחישה את התמונה העולה מהכתבה. גם עובד ישראלי שעבד במשך מספר שנים בתפקידים בכירים בחברה אמר בעבר ל"ידיעות אחרונות" כי "אמזון שתוארה בכתבה היא לא אמזון שאני מכיר".
הנהלה לבנה
באמריקה של היום נושא הגזע והמגדר רגיש להפליא, ובעניין זה אמזון נותרת עדיין הרחק מאחור. 74% מהשדרה הניהולית של אמזון הם גברים לבנים, אחוז גבוה בהרבה ביחס לחברות טכנולוגיה גדולות אחרות (בפייסבוק השיעור עומד על 51%). 17 מתוך 18 המנהלים הבכירים ביותר הם גברים לבנים. בדירקטוריון יש רק 3 נשים מבין 10 דירקטורים, וגם שם שולט הצבע הלבן. מיילים פנימיים שנחשפו בשבוע שעבר באתר Recode גילו כי בצמרת החברה מתנגדים לאמץ תוכנית ל"אפליה מתקנת" שתגוון את הדירקטוריון, דבר שהוביל לזעם מצד עובדי החברה.
אמזון נמצאת בתקופה רגישה: היא רוצה לקדם את שירותי המשלוחים החדשניים שלה, הכוללים כבר שימוש במצלמות ובמנעולים חכמים כדי לאפשר לשליחים להיכנס אליכם הביתה או לפתוח לכם את בגאז' הרכב — ולהשאיר עבורכם את החבילה. אבל בשבוע שעבר התברר שיהיה לה קשה לשכנע את הלקוחות לסמוך על השליחים שייכנסו למקומות הכי פרטיים שלהם: זאת בעקבות אירוע ביזארי שהתרחש באנגליה, שבו לקוח בריטי הזמין חבילה לביתו וגילה שהכלב שלו נעלם באורח מסתורי. התברר שהשליח — עובד קבלן עבור אמזון — השאיר אמנם את החבילה, אבל גנב את הכלב. רק לאחר התערבות של אנשי אמזון — הסיפור הגיע עד לבזוס עצמו — הכלב הוחזר בשלום.
ביקורות מזויפות
ידוע שאתרי המכירות מלאים בביקורות לא אמינות, אך תחקיר נרחב של אתר "באזפיד" שפורסם בשבוע שעבר גילה עד כמה עמוקה הבעיה: אמזון מלאה בביקורות מזויפות על מוצרים. את הביקורות האלה מעלים בני אדם אמיתיים, שמתחזים ללקוחות שרכשו את המוצר, ומעניקים לו 5 נקודות — או "משחירים" אותו באמצעות ניקוד נמוך. בתמורה הם מרוויחים סכומי כסף נאים. לסוחרים שמוכרים את מרכולתם באמזון זה שווה זהב — מוצר עם ביקורות גבוהות זוכה למכירות גבוהות. מנגד, פגיעה בדירוג של מוצר מתחרה יכולה לקדם אותך בהתאם.
לפי הדיווח, השיטה הופכת את אמזון לחסרת אונים כשהמתחזים מצליחים לעקוף אפילו את מנגנון הביקורות המאומתות, שלכאורה מבטיח שמי שכותב ביקורת אכן רכש את המוצר המדובר.
מתיחות עם הממשל
כבר בשנה שעברה פורסם כי אמזון מפעילה מאמצי "לובינג" נרחבים בוושינגטון, אל מול ביקורת הולכת וגוברת מצד פוליטיקאים משני צידי המפה הפוליטית, בעיקר על רקע חששות שכניסתה לתחומים כה רבים — מאופנה ועד מוצרי מכולת ותעשיות אחרות — מאיימת על התחרות, ושבכלל, היא מרכזת בידיה כוח רב מדי. יש אף התוהים מדוע היא לא מוגדרת כמונופול. הנשיא טראמפ תוקף את בזוס שוב ושוב: בתקשורת האמריקאית דווח כי טראמפ אובססיבי לגבי אמזון, גם על כך שהחברה מתחמקת ממסים, וגם על כך שלטענתו היא מנצלת את שירות הדואר האמריקאי כ"נער השליחויות" שלה ומרוויחה על חשבונו כסף. טראמפ גם חושד ש"וושינגטון פוסט", שנמצא בבעלות בזוס, תוקף אותו אישית בהוראתו — דבר שהופך את הסכסוך לאישי ממש.
בינתיים, אמזון גם נמצאת בדרך לזכות במכרז שיהפוך אותה לספקית שירותי ענן לפנטגון, דבר שגרם לקבוצת חברות מתחרות ובראשן אורקל, להפעיל לחץ על הממשל האמריקאי כדי למנוע זאת, בטענה שלא הגיוני לרכז את כל שירותי הענן בידי חברה אחת.
כרגע השערוריות אינן מדגדגות אפילו את השורה התחתונה, ואמזון ממשיכה לעשות כסף, והרבה. אך אם יצוצו סקנדלים גדולים יותר, ראו מקרה פייסבוק, יש סיכוי שגם ג'ף בזוס יצטרך להתחיל לדאוג.