אודי A6 בנהיגה ראשונה - טכנולוגיה, מעל הכל
אחרי שחשפה שתי ספינות דגל חדשות ויקרות, מעדכנת אודי גם את מכונית הסלון הפופולרית שלה. עם מראה דומה ל-A8, טכנולוגיה כמעט-זהה וביצוע מרשים במידה שווה. ויש גם אבל
במה נהגנו: אודי A6 (דור 5)
מתחרים: ב.מ.וו סדרה 5, מרצדס E קלאס, וולוו S90
מתי אצלנו: סוף שנה
מחיר משוער: החל מ-530 אלף שקל
בעד: איכות, נוחות נסיעה, תחכום טכנולוגי
נגד: עיצוב אנונימי, הגה חסר תחושה, אין מנועים היברידיים
בגדול: אודי A6 לא ניצחה בעבר בקרב השיווקי החשוב מול שתי יריבותיה הגדולות וההיסטוריות - ב.מ.וו סדרה 5 ו מרצדס E קלאס. שתיים שהציעו לרוכש זהות ברורה יותר שהתבטאה במראה ובאופי עצמאי, וזכו לפופולריות גבוהה משמעותית. היצרנית מאינגולשטאט, נטולת קישוטים זועקים ומראה כוחני, פנתה בעיקר למי שחיפש איכות גבוהה אך לא רצה לנקר עיניים. או בלשון פשוטה יותר, מי שלא הסכים לנהוג במרצדס או ב.מ.וו מסיבות השמורות עימו.
שלא תבינו לא נכון. המכירות היו בסדר, הביקורות גם, אבל רק מעטים קנו A6 כי ידעו שהיא הכי טובה. וכרגיל, הדור החדש של ה-A6, המי יודע כמה בשושלת הארוכה, ינסה לשנות זאת. בעיקר באמצעות טכנולוגיית העל שנחשפה בספינת הדגל המרשימה A8 בה נהגנו לפני כחצי שנה.
עיצוב ותא נוסעים: גם בניסיון החמישי נותרה ה-A6 צנועה וסולידית למראה, עם חרטום מסוגנן ומזוהה ואחוריים נאים אך אנונימיים, ובעיקר צללית שלא אומרת הרבה. אולי כי "אסור" ל-A6 להיות אטרקטיבית מדי שכן היא עלולה לנגוס כך במכירות אחותה המצודדת A7. ואולי כי סתם פחות הצליח להם והצורך בדימיון לבנות המשפחה העדכניות גבר על היצירתיות והתעוזה. אפשר היה להשתדל הרבה יותר.
המקום בו אין לנו טענות הוא תא הנוסעים. ראשית, עיצוב הפנים מיישר כמעט-לחלוטין קו עם שתי האחיות הגדולות והבכירות (ויקרות) ממנה. וזו מחמאה גדולה. הוא אמנם לא מפתיע או מקורי, אבל סביבת הנהג והנוסעים של אודי בדור הנוכחי מרשימה מאוד, אות ומופת לקדמה בעולם הרכב, עם בחירה משובחת בחומרים, איכות הרכבה פנטסטית ותחושת יוקרה סולידית משכרת..
כרגיל באודי החדשות, יש לוח מחוונים דיגיטלי עם תצוגה משתנה וצמד מסכי מגע - האחד מעל השני. עליון ("10.1) שאחראי על מערכת בידור-ניווט, תחתון ("8.6) על מיזוג-נוחות. באופן אישי, למרות תפעול נוח עם היזון חוזר של מסך המגע המדמה לחיצה על מתג פיזי, זה לא תמיד עובד ומשכנע. תקראו לי מיושן, חוגת תפעול התפריטים עדיין חביבה עלי יותר. המושבים התגלו כמצוינים ותנוחת הנהיגה היא מהמשובחות בהן נתקלנו.
ה-A6 ארוכה במעט (כחצי ס"מ, 494 ס"מ) רחבה במעט (בסנטימטר, 188.5 ס"מ) ובעלת בסיס גלגלים שצמח באופן כמעט-זניח (בסנטימטר, 292.5 ס"מ). אלה שינויים כמעט מינוריים, אך גם ה-A6 הישנה לא סבלה מצפיפות יתר, כך שאין דאגה מבחינה זו. גם נפח תא המטען נותר זהה: 530 ליטר.
אודי מציעה רשימה ארוכה מאוד של אבזור אפשרי ואת סוללת מערכות הבטיחות המתקדמות שמוצעות ב-A8. בעצם, רק את כל אלה שאכן הביאה בשנה האחרונה לשלב הייצור. שכן בדומה ליכולת עתידית נהיגה אוטונומית ברמה 3 ומערכות בטיחות מתקדמות חדישות, גם כאן העתיד לפי החברה יהיה מדהים. עם דגש על העתיד.
יחידות הנעה וביצועים: ה-A6 תוצע אצלנו בשלב ראשון רק בגרסת 55 TFSI שמשמעותה - בהגדרות אודי העדכניות - מנוע V6 טורבו-בנזין בנפח 3.0 ליטר, עם 340 כ"ס (7 כ"ס יותר מהמנוע היוצא) ומערכת 48V המאפשרת (במצב נהיגה חסכוני) לשייט עם מנוע דומם וחסכוני וכמובן מערכת עצור וסע. המנוע משודך לתיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד והנעה כפולה-קבועה מסוג קוואטרו-אולטרה, עם העברת כוח לפנים, חלוקה לאחור בעת הצורך ולמעשה, ניתוק הגלגלים האחוריים ממלאכת ההנעה כשאין בהם צורך - לטובת חסכון בדלק.
מנועי טורבו-דיזל שנכחו בהשקה אינם רלוונטיים בשלב זה לישראל. הביצועים? זהים לדגם היוצא ומרשימים, 5.1 שניות בלבד מעמידה ל-100 קמ"ש ו-250 קמ"ש מוגבלים ומרביים, בדומה למתחרות הגרמניות. הבנזין נעים וחלק מאוד, עם יכולת משיכה מרשימה מסל"ד סופר-נמוך אפילו בהשוואה למנועי טורבו גדולים אחרים. המנוע חלק ולינארי תודות לזמינות כוח טובה (51 קג"מ החל מ-1,370 סל"ד), אך תיבת ההילוכים לא תמיד עקבית. בדרך כלל מהירה וחלקה, לעיתים - באופן טבעי, תחת לחץ - מהוססת וגסה מדי.
נוחות והתנהגות: ה-A6 מציעה מספר שילובי מיתלים אופציונליים, החל בבולם-קפיץ רגיל, דרך שילוב נוקשה וספורטיבי יותר, קפיץ ובולם אדפטיבי ועד מתלי אוויר מתכווננים. כדאי לציין שמרבית כבישי ההשקה המשניים בפורטוגל הדהימו מבחינת סלילה ולא רק שהעמידו בפעם המי-יודע-כמה את הביצוע המחפיר בארץ בפרופורציה, אלא לא נפלו מהטובות שברצועות האספלט בגרמניה. כך שיש לקחת את המחמאות שמיד יגיעו על נוחות הנסיעה בערבון מוגבל - אבל אודי עדיין שיחקו אותה ללא ספק.
החל במערך הפשוט ביותר, ה-A6 הציגה יכולת סופר-מרשימה שמעניקה תחרות של ממש למרצדס, ויתכן שאף עוקפת אותה. עם מתלי האוויר היא בוודאי נוחה יותר מ-A8 עם חישוקים גדולים, בעיקר כשבורר מצבי הנהיגה במצב ספורט. בנוסף לאותה נוחות, גם המרכב שומר על איזון מפתיע, אפילו תחת לחץ שספק אם יפגוש ביומיום.
אודי מציעה גם מערך היגוי לארבעת הגלגלים בצמוד להנעה כפולה, כשהיא נאמנה למקורותיה הטכנולוגיים. זה עובד מצוין, עם אחיזה מרשימה ומעוררת ביטחון בכל מצב כמעט, לצד היגוי קל, מהיר ומדויק. אך כפי שבדרך כלל קורה עם אודי, ההגה מלאכותי ונטול תחושה ועל הנהג לסמוך על הטכנולוגיה יותר מאשר על אצבעותיו. זה לא תמיד עובד.
סיכום: אודי A6 היא מכונית מרשימה, מאוד. אך כמו בת המשפחה הבכירה יותר, גם היא מותירה קצת תחושה של פספוס וגורמת להתמקד במה אין בה, ולא במה שיש. כן, היא מאוד נוחה וכן, ממש אין צורך לנבור ברשימת האופציות האינסופית שמציעה אודי (וכל יצרנית יוקרה שמחזרת אחר הארנק שלכם) ולאבזר אותה במערך מתלים אקזוטי. היא מצוינת גם ברמת האבזור הבסיסית, כנראה זו שמר ישראלי יבחר. אחרת, העלות תאמיר לגבהים לא רלוונטיים. וללא ספק, היא לא פחות טובה לאודי A8 אם אתם לא זקוקים לחדר מגורים עצום מאחור.
אבל אודי A6 לא באמת מחדשת הרבה. למשל, היא לא מציעה מנועים היברידיים-נטענים חכמים, נקיים וחסכניים, אלה שהפכו ללהיט מכירות אצל מתחרותיה הישירות בזכות תגי-מחיר שנהנים מהטבות מיסוי. היא גם לא מציגה את כל אותן מערכות אוטונומיה רמה 3 שאמורה הייתה לקבל מה-A8, כי גם זו האחרונה לא קיבלה אותן למרות הזחיחות והביטחון שליוו את ההצהרות היומרניות לפני כשנה.
מה שאומר שהיא צפויה להשאר גם בעתיד הבחירה של הרוכש הסולידי שמסרב להיראות במותגים גרמניים נוצצים יותר. הוא לא יסבול חלילה, שכן ה-A6 בכל זאת מרוויחה בקלות מקום בעשירון העליון של התעשייה. רק שעבור חצי מיליון ומעלה, אפשר לצפות לקצת יותר קידמה ותעוזה, ריגוש ומקוריות. ואין כאן.
מנוע | V6, טורבו |
נפח / סוג דלק | 2,995 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 340 כ"ס ב-6,400 סל"ד |
מומנט מרבי | 51 קג"מ ב-1,370 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה קבועה / כפולת-מצמד, 7 הילוכים |
אורך | 493.9 ס"מ |
רוחב | 188.6 ס"מ |
גובה | 145.7 ס"מ |
בסיס גלגלים | 292.4 ס"מ |
משקל | 1,835 ק"ג |
נפח תא מטען | 530 ליטר |
100-0 קמ"ש | 5.1 שניות |
מהירות מרבית | 250 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 14.5 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 156 גרם לק"מ |
מחיר משוער | 530 אלף שקל |
כריות אוויר | 6 |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 5 כוכבים |
הכתב היה אורח חברת אודי