הכסף שמאחורי הפקקים
כך שולחת אותנו המדינה עם הרכב הפרטי לפקק: האוצר לא משחרר תקציבים, משרד התחבורה לא מצליח לענות לצרכים וקווי אוטובוסים קריטיים לא מופעלים, או שסובלים מתדירות נמוכה מדי
רק לפני חודש פרסם ארגון ה-OECD נתונים חמורים על העומס בכבישי ישראל והצורך הדחוף להשקיע בתחבורה ציבורית. תקציב משרד התחבורה הוא מהגדולים בממשלה, 19 מיליארד שקל ב-2018 ו-20.3 מיליארד ב-2019 .יותר ממחצית התקציב מיועדת לתחבורה ציבורית.
אבל מסמך שהוכן ברשות לתחבורה ציבורית שהגיע ל"ידיעות אחרונות", במסגרת הדיונים מול האוצר על תקציב המדינה ל-2018 ,מגלה שבמשרד התחבורה מודעים לכך שתקציב התח"צ אינו מספיק. במסמך מציג המשרד את צרכיו בתחום, ומבקש תוספת של מיליארד שקל לתקציב הפעלת התחבורה הציבורית. הוא קיבל בסוף תוספת של 250 מיליון שקל בלבד למימון קווים חדשים ולתגבורים.
כדי להמחיש את הבעיה, אספנו מספר מקרים בסיוע ארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות":
ירושלים: תושבי הר חומה ממתינים לקו אוטובוס שיקשר את השכונה למרכז העיר, במקום הקו המאסף והמפותל שקיים כיום. עם זאת, אין צפי לביצוע בראש ובראשונה בשל תקצוב.
חיפה: תהליך הוספת ארבע תחנות לשכונת רטנר בחיפה, כדי לשרת את האוכלוסייה המבוגרת, אושר לפני יותר משנה, אך מחכה לתקצוב משרד התחבורה.
בית שמש: שני קווים חדשים, 4,ו־5, שאמורים לפעול: מהרכבת לשכונות רמת בית שמש א' וג'. הקווים אושרו על-ידי משרד התחבורה ואף מסלול הנסיעה והקילומטרים נלקחו בחשבון. הקווים היו אמורים להתחיל בתחילת 2018 ,אך מעוכבים, כמו קו בית שמש־טבריה שמתעכב כבר שנה ולא החל פעילותו בשל תקצוב.
ראש העין: עיכובים בקבלת תוספת שירות לקו בני ברק, וכן עיכובים בתוספת שירות לקו תל־אביב ופתח־תקווה ממתחמי התעסוקה, בקו לירושלים ועוד. כמו כן אין תקציב לקו רכבת נוסף. בנוסף, קווים לרכבת בית יהושע קדימה וצורן קיבלו אישור מממונה התחבורה הציבורית, ומשרד התחבורה אף מעיד שהוא נערך מול המפעיל. עם זאת, האוצר לא אישר את התקציב ואין צפי להפעלה. גם בקשות לתוספות שירות לאזורי תעסוקה נענות בשלילה. לדוגמה, שיפור השירות בקו 553, המחבר בין פתח־תקווה להרצליה פיתוח. כיום התדירות שלו נמוכה מאוד.
תדירות השירות בקו 506 "קו הזנק" מת"א לאזור תעסוקה קריית שדה התעופה, נפגעה משמעותית בשעות הבוקר. ככל הנראה נסיעות הוסטו לטובת קו 208 החדש שנפתח על חשבון הנוסעים הקיימים. תוספות השירות חיוניות כדי להדביק את קצב גידול האוכלוסייה ואת צמצום הפערים בשירותי תחבורה ציבורית. היעדר תקצוב תוספות השירות שבא על חשבון ציבור הנוסעים גורם לפגיעה במשתמשים הקיימים, שלא אחת סובלים מתדירויות נמוכות ושירות חסר, ולפגיעה משמעותית בציבור המעוניין באלטרנטיבה לרכב פרטי. במצב הקיים שבו דרישות להוספת שירות אינן נענות, והציבור נתקל בחסמים משמעותיים ואף מייאשים, ומעדיף להמשיך לעמוד בפקקים.
מנכ״ל 15 דקות גיל יעקב: "העובדה שאישור או תגבור כל קו מקומי אמורה לקבל את אישור משרד האוצר היא אבסורדית וגורמת לפקק בירוקרטי ממשלתי. כדי להיחלץ ממשבר התחבורה על האוצר בניהול התקציבים ולא בניהול מקומי של קווים".
ממשרד האוצר נמסר: "כל תוספות השירות לאשכולות מפעילי התחבורה הציבורית נקבעים על ידי משרד התחבורה בכפוף לחוק התקציב המאושר. האוצר פועל במשותף עם משרד התחבורה ותוספות השירות הרלוונטיות אינן מעוכבות בשל העדר תקציב".
ממשרד התחבורה נמסר: "אנו פועלים להרחיב ולהגדיל את תדירות קווי התחבורה הציבורית בכל הארץ, בהתאם לתכנית העבודה שנקבעה". עם זאת, המשרד מאשר את נתוני '15 דקות' לגבי הקווים החסרים.