רכב ממוגן לשרה נתניהו? "יש צורך בטחוני"
אגף הבטחון במשרד ראש הממשלה לחשב הכללי באוצר: "אשרו לנו לרכוש רכב ממוגן לשרה נתניהו בעלות של מיליוני שקלים עקב צורך בטחוני". שרה נתניהו: לא אני ביקשתי את הרכב
משרד ראש הממשלה מסיע את שרה נתניהו בכלי רכב שונים ממאגר רכבי השרד של המשרד, אך בדרך כלל ברכב ב"דרג שר" כגון אודי 6 או סקודה סופרב. בעבר נסעה גם ברכב מסוג פיז'ו 508, וולבו S80 ושברולט מאליבו.
באופן פורמאלי, משרד ראש הממשלה אינו מגדיר את כלי הרכב המשרתים את שרה נתניהו כ"רכב צמוד" לרעיית ראש הממשלה, ובשל כך היא גם לא נדרשת לשלם "זקיפת הטבה" כמו כל אזרח המקבל רכב צמוד. ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "הבקשה התקבלה ונבחנת בימים אלו ותטופל בהתאם למקובל". שרה נתניהו מסרה בתגובה שלא היא ביקשה רכב ממוגן וכלל לא היתה מודעת לנושא.
ממשרד ראש הממשלה נמסר כי "ראש הממשלה, רעייתו ולשכתו, אינם מעורבים בשום צורה בהחלטות הנוגעות למיגון ואבטחה, כולל סוגיית הרכב הממוגן לרעיית רה"מ. האחריות על כך היא בידי אגף הביטחון במשרד, וההחלטות בנושא זה מתקבלות אך ורק על פי השיקולים הביטחוניים והמקצועיים, וללא מעורבות כלשהי של רה"מ ורעייתו".
רכבי שרד ממוגנים וחדשים
כפי שפורסם ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet, באחרונה נכנסו לשירות 13 מכוניות אודי A8 ממוגנות ירי חדשות במקום דגמים זהים אך ישנים. לשכת ראש הממשלה קיבלה ארבע מהן ונשיא המדינה רובי ריבלין אחת. גם שר הביטחון אביגדור ליברמן, המתגורר ביישוב נוקדים שמעבר לקו הירוק ולכן מוסע תמיד ברכב ממוגן, קיבל אחת. שלוש מכוניות הועברו למשרד החוץ להסעת אח"מים שמגיעים לארץ ואילו שאר המכוניות הועברו לראשי מערכת הביטחון, שעד כה לא הוסעו תמיד ברכב ממוגן.
אודי A8 היא אחת ממכוניות הפאר הבולטות בארץ ומחירה מתחיל בכ-750 אלף שקל. אולם הדגם ממוגן הירי עובר בגרמניה שורה ארוכה של התקנות ושיפורים, שמכפילות את משקלו ומגדילות את מחירו פי חמישה: מחיר כל אחת מהמכוניות עומד על 3.5 מיליון שקל, וזאת אחרי שהמדינה ביצעה עיסקה גדולה עם היצרנית הגרמנית שהוזילה את המחיר. לבחירה באודי קדם מכרז שבו התמודדו גם ב.מ.וו ומרצדס, שגם להן גרסאות משוריינות לדגמי הפאר שלהן.
האודי A8 הישנות של ראש הממשלה והנשיא לא יועברו לגריטה אלא יופנו למשימות אבטחה שונות, בין אם להובלת שרים בשטחים ובמזרח ירושלים ובין אם למשימות מיוחדות. עם קבלת המכוניות יהיו למדינת ישראל קרוב ל-20 מכוניות אודי משוריינות, צי מרשים שלא היה מבייש מעצמה קטנה. למשרד החוץ יש בנוסף עוד צי של לימוזינות מרצדס לא משוריינות להובלת אח"מים.
ההחלטה להחליף את המכוניות הישנות התקבלה על-ידי מנהל הרכב הממשלתי ולא על-ידי משרד רה"מ או בית הנשיא. זאת מאחר והמכוניות המשוריינות הכבדות סובלות מבלאי גבוה בגלל משקל המיגון המטיל עומס רב על המערכות המכאניות שלהן כמו המנוע, תיבת ההילוכים והמתלים. המכוניות הקיימות עברו כבר מאות אלפי קילומטרים והוצאות האחזקה שלהן היו גבוהות.
במיגון הלימוזינות החדשות הוכנסו שיפורים והתאמות שנותנים מענה לאיומי טרור חדשים. באתר אודי מתגאה היצרנית ביכולת דגמי A8 "סקיוריטי" לספק ללקוחות הגנה מפני ירי לפי תקנים אירופים מחמירים. דגמי המכונית מצוידים במערכת המסוגלת לסנן גזים רעילים במקרה של מתקפת טרור ובמערכת קשר אינטגרלית המאפשרת ליושבים ברכב להינעל בתוכו.
הרכב עמיד לירי מנשק קל, מטעני צד ועוד, לאחר שנוספו לו חלונות משוריינים העשויים מכמה שכבות זכוכית, לוחות פלדה ואלומיניום, ועוד. הרכב "המוקמי" כולל גם מספר מיגונים מיוחדים לפי מפרט ישראלי ייחודי שהוכן בשב"כ.
בגלל משקלו הרב מספקת אודי את הרכב עם שני מנועים אפשריים: 4.0 ליטר עם 435 כ"ס, או 6.0 ליטר עם 500 כ"ס. אודי גם לא הזניחה את אביזרי היוקרה והרכב כולל מקרר, ריפודי עור מיוחדים ודיפוני עץ. נציגים של מנהל הרכב והשב"כ מלווים את השידרוגים וההתקנות בלימוזינות במפעלי אודי בגרמניה.