פרצו את הדרך לירושלים: תיעוד חפירת מנהרת שז"ר
אחרי שנתיים של חפירות המנהרה בכניסה לעיר, הצוותים נפגשו - אבל המעבר ייפתח רק בעוד ארבע שנים: הנכנסים והיוצאים מירושלים ייסעו מתחת לקרקע, ומעליהם יעברו קווי תחבורה ציבורית. צפו בהדמיה
במקביל ייחפר חניון ענק בן 1,300 מקומות חניה מתחת לבנייני האומה. הוא ישרת את נוסעי הרכבת המהירה מירושלים לתל אביב, שצפויה להיפתח במהלך שנת 2018 ואת מבקרי התחנה המרכזית הצמודה. בשטח שיתפנה מעל הרחוב ייבנו מגדלים שיצרו רובע חדש נטול מכוניות עם נגישות גבוהה לתחבורה ציבורית.
שינויי התנועה צפויים להימשך לפחות חמש שנים, אך כבר רואים את האור בקצה המנהרה. שני צוותים עובדים על חפירת המנהרה משני קצותיה, ובשבוע שעבר הם נפגשו והשלימו את חפירתה.
"הייתם עדים לפריצת המעבר הצפוני, מעבר שאותו אנחנו חופרים כבר יותר משנתיים, נסתר מעין הציבור", אמר דורון נויוירט, מנכ"ל חברת מוריה המבצעת את העבודות. "מעבר שיהווה בשנת 2022 הפרדה מפלסית, הנכנסים והיוצאים מירושלים ייסעו מתחת לקרקע ומעליהם תיסע בצורה מסודרת רכבת קלה, הקו הירוק, הקו שנוסף לקו האדום שקיים היום, תחבורה ציבורית כמובן והרבה מאוד שטחים ציבוריים לרווחת הולכי הרגל".
הוא סיפר כי הפרויקט ההנדסי המורכב "הוא חלק מתנופת פיתוח במרכז העיר. מעל הפרויקט ומעל ההנדסה ישווקו מגדלים בסדר גודל של פי עשרה מהפרויקטים המוכרים היום כמגדלי עזריאלי. הפרוייקט ייתן תנופה של כ-60 אלף מקומות עבודה, שטחי מסחר, תעסוקה, תיירות, ואף יחידות דיור. הם בעצם יהפכו את ירושלים לבירת התחבורה הציבורית".
החזון נשמע ורוד, אבל בינתיים ירושלמים רבים מתוסכלים מהשיבושים בתנועה. "מדובר במופת של איוולת תכנונית ותחבורתית. עיריית ירושלים חסמה ציר מרכזי
המוביל לתחנה המרכזית ולתחנת רכבת שתיפתח בקרוב - זאת ללא חלופה מהירה לנוסעי התחבורה הציבורית", אמר יוסי סעידוב, מייסד ארגון "15 דקות" לקידום התחבורה הציבורית. "את התוצאה מרגישים מאות אלפי הנוסעים בכל יום: פקקים מיותרים ובזבוז זמן אדיר גם למי שבחר לא להשתמש ברכב. אם בכירי עיריית ירושלים היו מנסים לנסוע באוטובוס מדי פעם, הם היו מבינים את החשיבות בהקצאת נתיבי תחבורה ציבורית לאוטובוסים בציר חלופי, במקביל לציר שנסגר".