"ישראל מקדימה את אירופה באוטו טק"
מנהל הפיתוח הדיגיטלי של סקודה הגיע לארץ כדי לחפש את הדבר הבא. בראיון ראשון הוא מסביר למה לרכב אוטונומי ייקח עוד עשור לעלות על הכביש ומביא בשורות לגבי זמני ההמתנה לסקודות חדשות
"אנחנו מאוד מתרשמים מהסטארט אפים אצלכם בתחום האוטו טק, ישראל מקדימה מאוד את אירופה בתחום הזה", כך מפרגן אנדרה וורנר, הבכיר הראשון בסקודה שממלא את התפקיד החדש בחברה, מנהל הפיתוח הדיגיטלי, והגיע לארץ בשבוע שעבר בראש משלחת של 20 עיתונאים צ'כים, להם ביקש להציג את הפעילות של סקודה בישראל בתחום.
בין החברות שסקודה כבר משתפת עימן פעולה אך עדיין ללא חוזה חתום: גארדיין, שפיתחה חיישן המזהה ילד שנשכח או נהג במצוקה רפואית, אנאגוג שמפתחת טכנולוגית בינה מלאכותית לניטור חיישני סמארטפונים, אוטונומו המנתחת דאטה מהרכב וחברת הסייבר XM סייבר.
סקודה מחזיקה בישראל שני עובדים קבועים ומפעילה בתל אביב את סקודה דיגילאב, המקשרת אותה לסצינת האוטו טק בארץ ומנוהלת בידי ירמילה פלאחה, אחת המנהלות הבודדות בתחום. "צריך לאזן את הנוכחות הגברית התחום, כחלק מהשינוי שהוא עובר", היא אומרת. "אנחנו באים צנועים ומציעים שיתופי פעולה, מחפשים סטארט אפים רלוונטים לפעילות שלנו ושנוכל להציע גם לשאר המותגים בקבוצת פולקסווגן".
מה יש לישראל להציע לסקודה?
"אנחנו מחפשים כאן רעיונות וטכנולוגיות לשיפור החברה שלנו וחווית הלקוח, מידע, אבטחה, תחבורה חכמה ובטיחות. למשל אחזקה מונעת, בה הרכב מודיע לנו מה מצבו ומתריע בפני הלקוח שעליו להגיע לטיפול לפי הבלאי ולפי תקלות שמתחילות להתפתח", אומר וורנר שתיזמן את ביקורו לכנס אקומושן שנערך לאחרונה.
מתי נראה מכוניות חשמליות שלכם?
"זה תלוי באזור הגיאוגרפי. באירופה זה יקרה קודם, ונשיק ב-2019 גרסה היברידית נטענת של הסופרב וב-2020 רכב כביש-שטח חשמלי. גם בסין אנחנו מזהים ביקושים לרכבים חשמלים, בזכות העידוד מהממשלה".
הסוף של מנוע השריפה הפנימית קרוב?
"אנחנו מניחים שב-2025 כ-25% מהלקוחות ירכשו רכבים חשמליים, מה שאומר ש-75% ימשיכו לרכוש מנועי שריפה פנימית, עם או בלי יחידות היברידיות. לכן נמשיך להשקיע במנועי בנזין וגם בדיזל, שאמנם יוחלף בדגמים כמו פאביה וראפיד ביחידות היברידיות, אבל יתפתח ברכבים גדולים יותר".
מתי תציעו רכב אוטונומי?
"המגבלה היא כבר לא טכנולוגית, אלא בעיקר רגולטורית ונכונות של הקהל לאמץ את החידוש. צריך לפתור את שאלת האחריות לתאונה, למשל, אנחנו הרי רוכשים רכיבי מערכת מיצרנים חיצוניים, האם האחריות תהיה שלנו או שלהם? צריך כאן רגולציה ברמה של יבשת ועדיף בשיתוף בין אירופה לארה"ב. אני מעריך שרק באמצע בעשור הבא נמכור מכוניות אוטונומיות, אך היכולת תוגבל רק לכביש מהיר. בערים העמוסות ומורכבות יותר למחשב, זה יקח עוד כמה שנים עד שרכבים באמת ינהגו בעצמם".
עוד לפני עידן הרכב האוטונומי, בסקודה מקווים להשתמש בטכנולוגיות ישראליות כדי להציע שירותים נוספים ללקוחות. פלאחה: "אם יש לך שתי מכוניות ובאחת אתה משתמש רק בסופי שבוע, תוכל להשכיר אותה בשאר הימים ולהקטין את עלויות השימוש שלך. אם אתה רוצה להרשים את חברה שלך, תשכור קבריולה לכמה ימים במקום להחליף אוטו. הלקוחות הצעירים נוטים יותר ויותר לשלם עבור שימוש במקום לרכוש, גם במכוניות".
עד שזה יקרה, יש לסקודה בעיות אספקה, ולקוחות בארץ מחכים כיום 6 חודשים לקודיאק חדש. מתי זה ישתנה?
"זה נראה כמו משהו טוב, אבל זו בעיה. אני מבין את התסכול של הלקוחות. אנחנו כל הזמן בודקים דרכים להגביר את קצב הייצור. באוקטובר למשל נתחיל ייצור של הקארוק החדש במפעל של פולקסווגן בגרמניה".
גם אצלכם הג'יפונים יחסלו את דגמי הסדאן?
"כרגע רכבי הפנאי הם הטרנד, אבל צריך לראות אם זה לא ישתנה בעידן הרכב החשמלי. יש לנו עוד דגמי כביש-שטח בדרך, אבל גם מי שירצה מכונית ולא ג'יפון נדע לשרת אותו. אוקטביה היא עדיין הלב של סקודה".
.