כך תשתמשו בנייד כדי לעזור לילדים
כדי לעזור לילדים לפתח את רמת המודעות שלהם אתם פשוט צריכים לצלם אותם. רוי גקט מספר איך זה עובד בגן ומה אתם יכולים לעשות בבית כדי להשיג תוצאות מהירות
בשנת הלימודים השנייה שלי במהלך התואר הראשון, ליוותה אותי מדריכה מדהימה שבעזרתה נחשפתי לשיטה יעילה ומשמעותית שאיתה אני עובד עד היום.
את השיטה הזאת יכול כל הורה, כל מורה וכל גננת ליישם, ובעזרתה לפתח את רמת המודעות של הילדים לעצמם ולסביבה. מדובר בפעולה קלה ליישום, שלא דורשת כישורים מיוחדים. היא נקראת - תיעוד.
איך זה עובד?
מזהים סיטואציה שבה הילד חווה חוויה מיוחדת, כזו שאיננה מהווה חלק מסדר יומו הקבוע. את הסיטואציה מתעדים. שולפים את החבר הטוב ביותר של האדם, לא, לא הכלב, אלא הטלפון הנייד, ומצלמים. את התמונות מדפיסים ותולים על הקיר, במקום שהילד יכול לראות.
לאחר שתלינו את התמונות, השלב הבא הוא פשוט לדבר עליהן. במהלך השיחה שואלים את הילד שאלות שמאפשרות לו להתבטא וגורמות לו לנתח את מה שהוא רואה. כך, יפתח אותו ילד יכולות חשיבה גבוהה על עצמו ועל הסביבה.
מעבר לפיתוח המודעות העצמית, שיטת התיעוד מאפשרת לנו להעניק לילדים חיזוקים חיוביים שאין כמותם. זו איננה עוד מילת חיזוק, לא עוד "כל הכבוד שעשית כך וכך", אלא חיזוק מוחשי שמשמעותו גדולה פי כמה מכל חיזוק אחר.
לכתבות וטורים נוספים - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
רמת המוטיבציה של הילדים לחזור ולבצע את אותה הפעולה או פעולה דומה היא כל כך גבוהה, שאת הגלגל כבר כמעט אי אפשר לעצור.
בסרטון המצורף נעשה תיעוד וידאו. אפשרות נוספת שאיתה אפשר לעבוד. במקום לצלם תמונה ולהדפיס, מתעדים בוידאו את החוויה, מציגים לילדים את הסרטון ומנהלים שיחה על התוכן:
במהלך הצפייה של הילי הנפלאה בעצמה, היא כל כך התרגשה ושאלה אם בשבוע הבא היא תוכל להביא עוד סיפור לגן כדי לספר לחברים. ההתרגשות הזאת והרצון לחזור ולבצע שוב את אותה הפעולה, מצביעים על רמת המוטיבציה הגבוהה שלה, שהתגברה במהלך השיחה והצפייה בתיעוד. היא הבינה שהיא קבלה מקום שהוא רק שלה, ובאותו הזמן גם ניתחה את התנהגותה והסיקה מסקנות.
מילת המפתח כמובן כמו בכל שיטה או פעולה חינוכית היא עקביות. אם נבצע את התיעוד פעם אחת בלבד, ולא נחזור לתעד ולקיים שיחות עם הילדים, תהיה הפעם הבודדה הזו חסרת משמעת. כשילדים מבינים שקיימת מסגרת זמן קבועה שעוסקת רק בהם ונותנת להם מקום, הם יתרגלו אליה ויצפו לה.
לטורים הקודמים:
השינוי שגורם לילדים להצליח יותר
5 פעולות שיעזרו לילדים לחשוב חיובי
הגנן שמצא דרך יצירתית ללמד את האלף-בית
איך עושים את זה בבית?
פעולת ההדפסה של תמונה בה תיעדתם את ילדיכם עשויה להפוך את התהליך לארוך ומסורבל עבור חלק מההורים. למרות שתמונה התלויה בחדרו של הילד היא משמעותית מאוד, שכן בכל פעם שהילד יתקל ויתבונן בה הוא ישחזר באופן כמעט אוטומטי את פעולותיו ויוסיף חשיבה על חשיבה. ניתן לפשט את התהליך ולהציג לילדים את התיעוד בטאבלט או בטלפון הנייד.
אתם מכירים את ילדיכם הכי טוב. נסו לתעד את רגעי ההתפתחות וההצלחה שלהם. אם מדובר בילד צעיר בגיל גן, תעדו אותו בזמן פעולה חדשה שהוא מבצע. לדוגמה בזמן סידור החדר או בעת שהוא עוזר לאבא או לאימא באחת ממטלות הבית.
את התיעוד אפשר ליישם גם עם ילדים גדולים יותר. לילדים בכיתות היסודי אפשר להציג את עצמם כשהם מכינים שיעורי בית, או בשונה להציג להם את עצמם במהלך חוג כמו שחייה, ציור, ג'ודו, ריקוד וכו'. מבטיח שלילדים יהיה הרבה מה להגיד כשיצפו בעצמם.
זכרו, עקביות זה שם המשחק. נסו לקבוע את מסגרת הזמן הנוחה לכם. אחת לשבוע, אולי בסוף השבוע כשיש יותר זמן או באחד הערבים שבהם אתם נמצאים יחד באופן קבוע.
הכותב הוא גנן בגן חובה בחיפה