המשפחה נגד המשאבה
מינואר זינק מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן ב-41 אגורות. זו סיבה טובה לעימות היברידי בין המכונית הנמכרת בארץ למכונית ששימשה לה השראה. וגם, כמה דלק באמת צורכת המכונית הצמודה שלכם
היו מי שחגגו, שאמרו שכל התחזיות השחורות התבדו. אבל אנחנו ידענו שהכל אחיזת עיניים. פייק. שזה זמני, שזה לא אמיתי, ליטר בנזין ב-5.5 שקלים. ידענו, אבל קיווינו שיימשך כך כמה שרק אפשר ונהנינו כל עוד יכולנו. אכול ושתה כי מחר נמות. אבל המציאות טופחת על הארנק באכזריות. הדלק חוזר להתייקר ומכוניות חסכוניות חוזרות להיות צו השעה, אחרי שבחמשת החודשים האחרונים לבדם זינק מחירו של ליטר בנזין 95 אוקטן בשירות עצמי ב-41 אגורות, מייקר מכל דלק מלא של משפחתית ממוצעת בכ-20 שקלים.
היצע משפחתיות הדיזל בארץ הולך ומצטמצם, במקביל להכרזתם של יותר ויותר יצרנים על הפסקת ייצור רכבים עם המנוע העשיר בפליטת חלקיקים וחנקן מסוכנים לאדם ולחי בשנים הקרובות. העולם הכריז על ההנעה ההיברידית כאלטרנטיבה הנבחרת, שתנגוס יותר ויותר גם ברכבי בנזין טהורים. גם בישראל הפכה השנה לראשונה מכונית היברידית, יונדאי איוניק, לנמכרת ביותר בארץ, תואר שמזה כמה שנים לא החזיקו בו מכוניות משפחתיות.
הכוונה להגיש בקשה לתביעה ייצוגית נגד יבואני האיוניק, ותאומתה לבית קיה נירו, בטענה לקרינה אלקטרו-מגנטית גבוהה מהמותר, שנחשפה ב-ynet, בוטלה אחרי שהוצגו למבקשים ממצאי בדיקה מקבילה שערך המשרד להגנת הסביבה. גם בארה"ב, שבה נחשפו בשנים האחרונות שערוריות הדיזלגייט של פולקסווגן ובעיות הבלימה בטויוטה, מקבלות הרשויות בברכה את המכירות הגואות של ההיברידיות.
בחרנו לעמת הפעם את האיוניק (שכבר הפסידה אצלנו במבחן קודם לנירו) עם טויוטה פריוס, שזכתה לאחרונה לגרסה מוזלת ב-9,000 שקל - ה"אקטיב" - שנמכרה ב-140 אלף שקל, מה שקירב את מחירה לזה של האיוניק (מ-136 אלף שקל). בעוד שהאיוניק היא ניסיון ראשון של יונדאי בתחום, הפריוס - ששימשה לה השראה ברורה, כמכונית ההיברידית הנמכרת בעולם - נמצאת כבר בדור הרביעי שלה. מאז הושקה אצלנו ב־2004 היא יצרה לעצמה מוניטין של מכונית חסכונית ואמינה, וזכתה למעריצים רבים. מי מהן מלכת המשפחתיות הירוקות?
באולם התצוגה: הפריוס הנוכחית היא הנועזת למראה והמעוצבת, כמעט עתידנית. מצד שני, מדובר בעיצוב שמתאמץ קצת יותר מדי לתפוס את העין עם הרבה קווים שמשננים כיוון בחדות ולא בדיוק מתיישרים עם כללי "יופי" מקובלים. תוסיפו גלגלים קטנים יחסית שהולכים לאיבוד מתחת למרכב המאורך ותקבלו תוצאה סופית נאה למדי אם כי לא לטעמו של כל אחד. האיוניק, לעומת זאת, נראית מודרנית אבל "מקובלת" וסולידית יותר. פחות דרמטית.
הקו העיצובי הנועז של הפריוס ממשיך גם בתא הנוסעים, עם שילוב חלקי פלסטיק בוהקים בשחור ולבן ולוח מחוונים דיגיטלי מלא במרכז הפאנל הקדמי. היא מרווחת לאורך ולגובה, רחבה יותר מהדורות הקודמים שהיו צרים יחסית. המושבים נוחים למדי ואיכות ההרכבה גבוהה כמצופה, אבל החומרים בעלי תחושה זולה ותנוחת נהיגה בעייתית לנהגים גבוהים, עם גלגל הגה שממוקם נמוך מדי, בעל טווח כוונון מאוד מוגבל הן בממד האורך והן לגובה, מה שיפריע לנהגים גבוהים.
השמשה הקדמית מרוחקת מהנהג ויוצרת תחושה של מכונית גדולה ורחבה ממה שהיא באמת, מה שעלול לגרום לתחושת חוסר ביטחון בכבישים מפותלים וצרים. בורר ההילוכים הקטן המסורתי של דגמי טויוטה ההיברידיים נעדר אפשרות לשליטה ידנית, תא המטען רחב וארוך אבל רדוד מאוד ונפחו (410 ליטר) קטן משמעותית מזה שביונדאי (550 ליטר). לזכותה יצוין גלגל רזרבי בגודל מלא, לעומת אחד קטן באיוניק.
באיוניק הכל רגוע יותר. גוונים אפרפרים, פחות מושקעת בהיבט העיצובי, הסולידי ומקובל יותר. כאן תרגישו בבית, אין הפתעות אבל גם אין טעויות. הנדסת האנוש הסטנדרטית מוכרת מדגמי יונדאי האחרים, לוח המחוונים מול עיני הנהג, תנוחת נהיגה נוחה וטובה לטווח רחב של ממדי גוף שונים. גם כאן הרבה מדי פלסטיק לא יוקרתי למראה ולמגע ואיכות הרכבה טובה. הנדסת האנוש עדיפה, עם אפשרות לתפעול הסטריאו מכפתורים פיזיים, ופתחי מזגן ליושבים מאחור. המושב האחורי קצת פחות מרווח לברכיים, אבל מעט יותר רחב ובעל מרווח ראש מעט יותר גדול. גם מבוגר גדול יוכל לשבת כאן בנוחות.
לשתי המכוניות מערכות המולטימדיה המתקדמות בשוק, עם מסכי "7 והתקנה מקומית של מערכות הכוללות מאות תחנות רדיו אינטרנטיות, אפליקציות שירות ו-waze, תפעול קולי, מצלמת רוורס, בקרת אקלים, ועוד. היונדאי מוסיפה בדגם המאובזר (140 אלף שקל) מושב נהג בתפעול חשמלי מלא, משטח טעינה לסמארטפונים, ואזהרת רכב בשטח מת. הטויוטה מוסיפה בדגם המאובזר (149 אלף שקל) חיישן גשם, מושבים קדמיים מחוממים ומראות מתכהות.
מבחינת בטיחות מדובר בשתיים מהמכוניות המתקדמות בשוק, עם בלימת חירום אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית, כאשר ליונדאי יש גם הגה המתקן סטייה מנתיב, והתרעת רכב בשטח מת בדגם המאובזר. טויוטה מעניקה שלוש שנות אחריות לרכב וחמש שנות אחריות למערכת ההיברידית, שלאחריהן אפשר לשלם 300 שקל בשנה ולהאריך את האחריות עד 10 שנים. יונדאי מעניקה חמש שנות אחריות לרכב ועוד שבע שנים למערכת ההיברידית, וצפויה להציע בעתיד שירות הארכת אחריות דומה.
על הכביש: יחידת הכוח בנזין-חשמל בטויוטה (1.8 ליטר) מפיקה 122 כ"ס במשולב ומשודכת לתיבה אוטומטית רציפה. מקבילתה ביונדאי מפיקה 141 כ"ס במשולב ומשודכת לתיבה רובוטית כפולת מצמדים.
בזינוק מהמקום, איוניק החזקה יותר מקדימה את הפריוס, ומהירה יותר בהמשך, הודות לגיר המכוון יותר לביצועים. שתיהן מסוגלות לנוע בטווח המהירויות הנמוך בהנעה חשמלית מלאה (EV), כאשר הפריוס מקדימה לשלב את מנוע הבנזין.
בצריכת הדלק רשמה הטויוטה יתרון מזערי: 20.4 ק"מ לליטר בעיר, לעומת 20.3 ביונדאי, 20.1 קמ"ל בשיוט לעומת 20 קמ"ל, ובסוף היום, אחרי שגם הנהיגה המואצת נוספה למשוואה, רשמה היפנית 17.3 קמ"ל לעומת 17 קמ"ל לקוריאנית. מדובר בנתונים עדיפים בעשרות אחוזים על-פני משפחתיות בנזין מקבילות, וכמעט מחצית מהצריכה שישיגו ג'יפונים פופולריים כמו קיה ספורטאז' ויונדאי טוסון.
הפריוס נוחה ונעימה יותר במהירויות נמוכות על אספלט עירוני מצולק, אבל גם מרסנת פחות טוב, מפגינה זוויות גלגול גדולות יותר, ההגה שלה מדויק אבל קל מדי וחסר כל תחושה. אחיזת הכביש טובה אמנם, אבל על כביש תובעני ובנהיגה אגרסיבית היא משדרת לנהג להוריד מהירות.
גם האיוניק לא תככב בחלומותיו של חובב ההגה, אבל היא נוקשה ומהודקת יותר, קצת פחות נוחה בעיר, אבל מרוסנת יותר ומיטלטלת פחות בעיקולים. גם כאן אין מה לצפות להיגוי ספורטיבי, אבל למערכת ההיגוי הקוריאנית יש לפחות קצת יותר משקל וגם מרכוז טוב יותר והיא נוסכת יותר ביטחון בפניות. הגיר הקונבנציונלי של האיוניק עדיף בכל פרמטר על פני התיבה הרציפה של הפריוס.
השורה התחתונה: בתעריפי הדלק הנוכחיים פריוס ואיוניק יחסכו לנהג משפחתי הממוצע כ-2,600 שקל בשנה, לפי 18 אלף ק"מ שנתִיים לעומת משפחתית בנזין מודרנית, וסכום כפול לעומת חלק מהג'יפונים המשפחתיים. נהגי ליסינג שיבחרו בהן יזכו להנחת שווי שימוש בסך 550 שקלים לחודש. ביניהן עדיפה היונדאי. הפריוס יצירתית יותר, וקצת יותר חסכונית, אבל האיוניק זולה יותר, שימושית יותר, מתאימה יותר לקהל המשפחתי השמרן ברובו, ועדיפה בנהיגה. ניצחון בנקודות בלבד, אבל ניצחון ברור.
ואם כבר מתייחסים לתעריפי הדלק, כדאי לבדוק כמה צורכות מכוניות חדשות לפי מדגמי ציי חברות ההיי-טק. עזבו את נתוני צריכת הדלק הרשמיים, אלה שמפרסמים יצרני הרכב. אנחנו הרי יודעים שהם מושגים במעבדה, בלי קשר לחיים האמיתיים, ומציגים נתונים טובים בעשרות אחוזים ממה שמשיגות המכוניות על הכביש.
קחו למשל נתוני צריכת דלק אמיתיים של שלושת דגמי מכוניות חדשות החסכוניות ביותר בכל קטגוריה אותם אסף אתר autocom.co.il של נועם קום, יו"ר פורום נוהגים היי-טק, המאגד את מנהלי ציי הרכב של חברות ההיי-טק הגדולות.
מיני
טויוטה אייגו - 15 ק"מ לליטר
ניסאן מיקרה - 15
שברולט ספארק - 14.5
סופר-מיני
טויוטה יאריס היברידית - 19.5 ק"מ לליטר
רנו קליאו סטיישן דיזל - 17.5
סוזוקי סוויפט - 16
הונדה ג'אז - 16
משפחתיות
טויוטה פריוס היברידית - 19 ק"מ לליטר
יונדאי איוניק היברידית - 19
טויוטה אוריס סטיישן היברידית - 18.5
ג'יפונים
טויוטה C-HR היברידי - 18.5 ק"מ לליטר
רנו קדג'אר דיזל - 16.5
פיג'ו 3008 - 15
ניסאן אקסטרייל דיזל - 15
מיניוואנים
קיה קארנס דיזל - 14 ק"מ לליטר
טויוטה פריוס+ היברידי - 17
סיטרואן גרנד פיקסו דיזל - 14
משפחתיות גדולות
יונדאי סונטה היברידית - 17 ק"מ לליטר
קיה אופטימה היברידית - 16.5
טויוטה קאמרי היברדית - 14.5