"אמור לי מה הבושם שלך ואומר לך מי אתה"
שוק הבשמים מגלגל הון עתק, ומתחלק לבשמים קלאסיים ואופנתיים. לפי מחקרים, בני 50+ מעדיפים בשמים כבדים יותר, אוריינטליים, דרך נוספת להצהיר: "אנחנו כאן"
אמרת "בושם", ואמרת ריח טוב, יופי, טיפוח ומודעות לעצמך, אמרת אופנה ועדכנות, ואפילו כמה כסף יש לך בחשבון הבנק. השימוש בבושם מהווה תופעה נפוצה וחוצה גבולות ויבשות, תרבויות וזמנים, ולהזכיר: כבר בתנ"ך ניתן לגלות על שימוש בבושם: בביטוי "מור ולבונה". מאז ועד היום, כולנו או לפחות רובנו, משתמשים בבושם כל יום. חוש הריח משפיע עלינו הרבה יותר משאנחנו מדמיינים. יתרה מזאת, מחקרים הוכיחו, כי המשיכה לבני המין השני תלויה גם בריח הגוף שלו/ה.
קלאסי או אופנתי?
בשמים הם עניין של אופנה. מגוון עצום של חברות מציעות מגוון עצום של בשמים וריחות, כששוק הבשמים מגלגל הון עתק. מצד אחד, יש בשמים שתלויים במגמות אופנה משתנות, ומאידך יש בשמים קלאסיים, ששמם וריחם הולך לפניהם עשרות בשנים. לבשמים שונים יש גם ייעודים שונים. לא דומה בושם שמיועד לפגישת עסקים, בה עלינו ללבוש בושם שיגיד (לא באמצעות מילים) שאנחנו חזקים, עוצמתיים, סמכותיים, נבונים ומתאימים לעסקים, לבושם שלובשים לפני יציאה לפאב או לרחבת הריקודים. גם השפעת האקלים הובילה להתפתחות סוגי בשמים ייחודיים לפי עונות השנה. בשמי אביב וקיץ הם בשמים קלילים יותר, עם ניחוחות רעננים וקרירים, בשמים חמוצים או בשמים עציים. המגמה בעונות הקיץ האחרונות היא שימוש בניחוחות "אקווה" - ניחוחות ימיים וניחוחות "פרוטי" - ניחוחות של פירות הדר ופרחים, עם אחוז אלכוהול נמוך הרבה יותר. בשמי סתיו וחורף הם בשמים כבדים וחמימים, בשמים אוריינטליים הנושאים ריכוז אלכוהול גבוה. בחורף מופצים בשמים מתובלים, כבדים ואוריינטליים המבוססים על מרכיבים חמים חושניים וסקסיים, הנותרים על העור זמן רב, כגון: וניל, מאסק, אמבר, פצ'ולי וקינמון.
אנשים מגיל 50 ומעלה נוטים, לרוב, להשתמש בבשמים כבדים, מתוקים ומתובלים, בשמים אוריינטליים (עם אחוז אלכוהול גבוה), כאלו שיעידו: "אנחנו כאן". אגב, גוון הבושם עצמו מעיד על מידת הכובד של הבושם: ככל שהגוון כהה יותר, מדובר בבושם בעל ריח דומיננטי יותר, כבד, מתובל ואוריינטלי, כדוגמת הבשמים של כריסטיאן דיור, קשארל או נינה ריצ'י.
המהפיכה הפמיניסטית של הבשמים
המהפיכה הפמיניסטית חדרה לכל תחומי החיים. השוויון בין גבר לאישה הולך ותופס מעמד ומתבטא בדברים שונים. אחד הביטויים לכך הוא בשמים שלא מכירים בהבדל בין המינים והם מיועדים לגברים ונשים כאחד: להלן בושם יוניסקס. לרוב בשמי יוניסקס הם בשמים רעננים, קלילים, בשמים עציים עם ריחות ניטרליים. יש גם תופעה של יותר ויותר נשים המאמצות באופן יומיומי בשמים לגברים. בשמי יוניסקס: אולטרה ויולט מבית פאקו רבן, הוגו, קלווין קליין ועוד.
1. בין הבשמים היקרים ביותר נמצא את הבושם החדש של מותג היופי והטיפוח סיסלי פריז, "SOIR d'ORIENT", שמתכוון להותיר שובל מסתורי ומרגש לאישה שרוצה להשאיר חותם יוקרתי, עמוק ובלתי נשכח. התמהיל משלב בין היתר לימון איטלקי, גלבנום אירני, זעפרן, גרניום מצרי, ורד טורקי ופלפל שחור, ובהגדרה זה מוסיף מימד חצוף למסתוריות, שמתמזגת עם אלגנטיות. הבקבוק בצבע שחור עמוק מעוטר בפרטים אוריינטליים עשירים בצבע זהב המוסיפים ליוקרה של הבקבוק, והפקק המוזהב והמפוסל בצורת ראש של אישה.
נכון להיום: סואר ד'אוריינט 50 מ"ל – 989 שקלים. סואר ד'אוריינט 100 מ"ל – 1,349 שקלים.
2. הבשמים הקלאסיים של אסתי לאודר, כדוגמת: .White Linen, Private Collection , Super Estee
3. הבשמים של שאנל: המעצבת הצרפתייה הפמיניסטית. כדוגמת: שאנל 5 או קוקו שאנל.
4. הבשמים לאישה ולגבר של אניק גוטאל הצרפתייה, שעברה מעולם הדוגמנות ואיסוף עתיקות לייצור בשמים, שקשה להשיגם, כדוגמת: ANNICK GOUTAL PETITE CHERIE או מנדגור פרופר.
5. הבשמים של טיירי מוגלר: אנג'ל, אליאן ולגבר: LOVEN MOUR.
6. נרסיסו רודריגז השיק בושם חדש לגברים Blue noir for him בגרסת EDP עם ניחוח עמוק ואלגנטי, המזקק את הגבריות החדשה. גרסה עזה, המחדדת את הדואליות המצויה בגבריות עם בהירות, עומק ואלגנטיות מזוקקת. העיצוב גם מפנה לגבריות מאופקת מחד ומפתיעה מאידך, לאופי ההפכפך של הפיתוי. יש נשים שמשתמשות בבושם הזה.
7. lA VIE EST BELLE L’ÉCLAT (החיים יפים) בגרסת או דה טואלט של לנקום: פילוסופיית חיים ואושר. הבושם מהווה מגמה ריחנית חדשה, מתבסס על ענבר מושקי-עצי עם נגיעה של וניל, בעודו מוכיח שהוא מענג, מפתה וממכר.
8. מותג המעצבים הבינלאומי Yves Saint Laurent הציג בושם חדש לאישה: MON PARIS – פריז שלי, כי כך אמר איב סן לורן: "'MY PARIS' - בחרתי את השם שלך עבור הבושם הזה, כי אין יפה ממך. כי אני אוהב אותך. פריז שלי". הבושם מתיימר להוות חידוש חתרני ומערער של הניחוח המסורתי. הבקבוק ממשיך את מורשת הבקבוק של הבושם פריז המקורי, עם קסם של כוכבת רוק וסטייל יוקרתי ואדג'י משלו.
9. בושם הגברים האייקוני לבית ג'יבנשי, הושק בשנת 1975 ומאז ועד עתה נחשב כבושם גברי ונצחי. בשנה זו הובר דה ג'יבנשי שובר את הקודים המסורתיים בבשמי גברים, את מי הקולון וניחוח הלבנדר, ופיתח את Givenchy Gentleman, בושם חדשני ומהפכני בניחוח ארומאטי עם גוון עצי.
10. אליזבת ארדן השיקה מחדש את הבושם המיתולוגי RED DOOR שהוצג לראשונה ב-1989 ונוצר בהשראת מכון היופי של ארדן - .Red Door הבושם אמור להוות סמל לזוהר וליוקרה, בזכות תערובת חמה ומלאה של תווים חושניים ומזמינים שנוצרים ממרכיביו.