צעד נוסף בתוכנית לצמצום הפקקים בגוש דן
קבינט הדיור אישר את התוכנית לסלילת מסילה רביעית בכביש איילון, שאורכה יהיה 22 ק"מ. המטרה: לצמצם משמעותית את העומסים באחד העורקים המרכזיים במדינה. עם זאת, הצפי להשלמת הפרויקט - בעוד 8 שנים
הסוף לפקקים? קבינט הדיור בראשות שר האוצר משה כחלון אישר אתמול (א') את תוכנית תת"ל 33 - התוכנית שכוללת סלילת מסילה רביעית באורך 22 ק"מ במתווה כביש איילון. חברת נתיבי ישראל המבצעת את הפרויקט הודיעה כי הוא צפוי להסתיים בשנת 2026. עלות התוכנית עומדת על כחמישה מיליארד שקלים.
מטרת התוכנית הינה לאפשר התוויה של ארבע מסילות במקטע שמתחיל בתחנת סבידור ומסתיים למתחם הרכבת בלוד. כיום קיימות בין נתיבי איילון ותעלת נחל האיילון שלוש מסילות והמקטע מהווה צוואר בקבוק לרשת המסילות הארצית. המטרה המרכזית היא כמובן לצמצם באופן משמעותי את הפקקים באחד ממוקדי התנועה המרכזיים במדינה. עם זאת, עדיין קיימת אי בהירות בקשר לשאלת ניקוז נחל איילון שאותו דרשה הוות"ל (ועדת התשתיות הלאומיות) לאשר גם בפנייה, זאת לאחר שמרבית תוכנית זו אושרה על ידי המוסדות המקצועיים.
ברצועת איילון עוברים מדי יום 75% מתוך כ-65 מיליון הנוסעים השנתיים ברכבות (ו-85% בשעת שיא בוקר) ועוברת בה כל תנועת הרכבות הארצית בכיוון צפון-דרום וכן לכיוון מזרח (מודיעין ובעתיד ירושלים), בנוסף לרכבות שהיעד שלהן הוא תל אביב. מספר זה אמור להיות מוכפל על פי התחזיות בעשור הקרוב. תדירות הנסיעה במקטע היא של 28 רכבות בלבד בשעת שיא וזאת למרות הגידול המואץ בשנים האחרונות במספר הנוסעים ברכבת. המסילה הרביעית תאפשר הגדלת קווים ומענה לתפעול קווים של מסילות נוספות.
התוכנית תביא גם לשינויים מהותיים בתחנות הרכבת הקיימות באזור, כשלדוגמה לתחנת תל אביב סבידור מרכז תתווסף מסילה רביעית ורציפים נוספים והתחנה תשרת את הקו הראשי ואת הקו לירושלים. רציף יתווסף גם לתחנת תל אביב השלום בצידה המזרחי ויעברו בו ארבע מסילות במקום השלוש שעוברות בו כיום. בתחנת תל אביב ההגנה השינויים יהיו הרחבת הרציף המזרחי והוספת עוד מסילה.
בתחנת כפר חב"ד יתארכו שני הרציפים הקיימים לכיוון מזרח וכן יורחבו הרציפים הנוספים. הרחבת רציפים תתרחש גם בתחנת גני אביב. ניסים פרץ, מנכ"ל נתיבי ישראל, בירך על החלטת קבינט הדיור וציין כי היא אבן דרך חשובה ליכולת הסעת ההמונים. "מדובר בפרויקט הכולל עבודה על צירי התחבורה מהעמוסים והחשובים במדינה. אנו מאמינים כי הניסיון והשותפות העמוקה עם משרדי הממשלה והרכבת יאפשרו לנו לבצע את הפרויקט בזמן המהיר ביותר", אמר פרץ.
ברכבת ישראל אמרו: "המסילה הרביעית באיילון הינה חוליה קריטית בדרך לתוכנית הפיתוח הרב שנתית ל-2022 ולתוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לעשורים הקרובים. התוכנית אמורה להביא להגדלת כמות הרכבות ביממה לכ-824 לעומת כ-500 כיום, צמיחה של כמות הנוסעים השנתית לכ-91 מיליון, ויתירות מסילתית בציר איילון הצפוף.