הוועדה המקומית של עיריית תל אביב אישרה את "חלופת חולדאי" להשארת שדה דב
החלופה שהציע ראש עיריית תל אביב תאפשר את השארת שדה התעופה במקומו, במחיר קיצוץ מספר יחידות הדיור מ-16 אלף ל-8,000. בשבוע הבא צפויה הוועדה המחוזית לדון בנושא
הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב-יפו אישרה היום (ד') להמליץ בפני הוועדה המחוזית על הפקדתה של החלופה התכנונית אותה מקדם ראש העירייה רון חולדאי, לחטיבת הקרקע של שדה דב.
על פי החלופה של חולדאי שדה התעופה ימשיך לפעול במקום ומספר יחידות הדיור שייבנו בסמוך לשדה יצומצם. מתוך תשעה חברי ועדה תמכו שבעה חברים בתוכנית ושניים התנגדו: סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי, וראובן לדיאנסקי.
רוח גבית מוועדת הפנים להצלת שדה דב
תוכנית להצלת שדה דב: יופעל באופן מצומצם ולצדו ייבנה רובע מגורים
על מנת למנוע את ההשלכות הקשות של סגירת שדה דב, גיבשה עיריית תל אביב-יפו חלופה לתוכנית שהציגה רשות מקרקעי ישראל, הכוללת "הקצאת שטח לבנייה למגורים של כ-8,000 יחידות דיור ו-כ-300 אלף מ"ר שטחי תעסוקה, מסחר ומלונאות בשטח שיתפנה משדה התעופה הצבאי", כך לפי הודעה שפרסמה העירייה.
מטרת התוכנית, אותה החל לקדם חולדאי לפני כשנתיים, היא להוות אלטרנטיבה לתוכנית שמקדמת הממשלה בשנים האחרונות יחד עם בעלי הקרקע הפרטיים במתחם, לפינוי מלא של השדה - צעד אותו רואים גורמים רבים כטעות שתפגע בתעופה האזרחית ובעיר אילת, שהגישה אליה תיפגע.
מנגד, חסרונה הבולט של התוכנית הוא חסימת קו החוף של צפון העיר, כאשר שדה התעופה מפריד בין השכונות ובין הים. כמו כן צפויות גם המדינה וגם העירייה להינזק במיליארדי שקלים באובדן הכנסות, בשל הבינוי המועט יחסית במקום.
התנגדות חריפה מצד ארגוני הסביבה והטבע
על פי תוכנית "רובע דב" שקודמה על ידי צוות ובו גורמים מעיריית תל אביב, רמ"י ובעלי הקרקע הפרטיים בראשותו של מהנדס העיר תל אביב, עודד גבולי, צפוי שדה התעופה להתפנות לחלוטין.
בשטח השדה תוכננה שכונה ובה כ-16 אלף יחידות דיור, כ-600 אלף מ"ר לשימושי מסחר ותעסוקה, ו-2,000 יחידות מלונאיות. במסגרת התוכנית, יחוברו רחובות הרוחב המרכזיים של שכונות צפון העיר – איינשטיין ופרופס, אל הים, ולאורך קו החוף יוקם פארק חופי בן 300 דונם ומעגנה. בשבוע הבא צפויה הוועדה המחוזית לדון באישור התוכנית להפקדה.
לדיון בוועדה המקומית קדם גם מכתב התנגדות ששלחו שורה של ארגוני סביבה וטבע, בהם החברה להגנת הטבע, גרינפיס, המועצה לבנייה ירוקה, האיגוד הישראלי לאדריכלי הנוף והשל, אשר הביעו תמיכה בתוכנית רמ"י והתנגדות חריפה לחלופת חולדאי.
"תוכנית שדה דב היא אחת התוכניות בהן הושקעה חשיבה ותכנון בר קיימא ברמה הגבוהה ביותר בתל אביב – נעשה שימוש בעקרונות של שימור טבע והשארת שטחים פתוחים, תכנון רחובות המעודדים הליכה ברגל ומרקם של עירוב שימושים, תמהיל דיור מגוון, ועוד.
"לנוכח החשיבה הרבה והתכנון הרב שהושקע בשכונה זו, על מנת שתהיה שכונת הדגל של תל אביב. לא ברור מדוע לאחר השקעה כה רבה, ישנה נסיגה לאחור בתוכנית המוצעת וכל העקרונות שהיו לחשובים ביותר, ירדו לטמיון", נכתב.
עוד יצויין כי להבי, שכאמור התנגדה – מנסה לקדם חלופה שלישית של העתקת מסלול ההמראה של השדה אל עומק הים, והותרת טרמינל יבשתי מצומצם על החוף, אשר יקושר למסלול באמצעות גשר.