קווי התחבורה הציבורית יצאו למכרזים חדשים
משרד התחבורה יוציא את כל קווי התחבורה הציבורית העירונית והבינעירונית למכרזים חדשים החל מהשנה ועד 2030. אלו אמורים להביא שיפור באיכות הנסיעה, תכנון מיטבי של קווי השירות ושילוב אופטימאלי בין אמצעי התחבורה השונים, קיצור משך הנסיעה והגברת תדירות הקווים
הודעת המשרד, מגיעה בסיומו של שבוע בו כבר פורסם כי כל קווי אגד יוצאו למכרזים וכי בכוונת המשרד להוציא למכרזים גם את כל קווי מוניות השירות. כפי שפורסם ב-ynet השבוע, חברה שתזכה במכרז למוניות השירות
באשכול מסוים, לא תוכל לגשת למכרז על קווי האוטובוס באותו אשכול וההפך. לפיכך, קברניטי חברות התחבורה יאלצו כעת להחליט לאלו מכרזים הם ייגשו והיכן.
במשרד התחבורה טענו הבוקר כי במכרזים החדשים יינתן דגש לאיכות הנסיעה, תכנון מיטבי של קווי השירות ושילוב אופטימלי בין אמצעי התחבורה השונים, קיצור משך הנסיעה והגברת תדירות הקווים. המכרזים עוד יכללו הפעלת אוטובוסים חשמליים והפעלת טכנולוגיות מתקדמות הן באוטובוסים עצמם והן בתחנות.
נכון לשנת 2017 השתמשו כ-740 מיליון נוסעים בשירותי התחבורה הציבורית של כ-16 חברות הקיימות בשוק כיום, כאשר מספר הנוסעים בשירותי האוטובוס גדל בכל שנה ב-5%. במשרד התחבורה מאמינים כי מספרים אלו אף יגדלו לנוכח העובדה כי בשלושת המטרופולינים הגדולים, תל אביב, חיפה וירושלים יחלו בשנים הבאות לפעול מערכות להסעת המונים. בכוונת משרד התחבורה להוציא באופן מדורג במטרופולינים אלו קווים שעד היום היו של חברות "אגד" ו-"דן", דבר שיאפשר למפעילים החדשים לצבור ניסיון וידע בהפעלת הקווים לכשיזכו במכרזים.
מועד פרסום המכרזים ייקח בחשבון גם את רשת קווי מערכות הסעת ההמונים הצפויה לפעול במטרופולינים במקביל לפרסום ההליך התחרותי. כך למשל המכרזים בגוש דן יפורסמו רק לאחר תכנון מחודש של שירותי התחבורה הציבורית במטרופולין, לאחר הקמת קווי הרכבת הקלה וסלילת נתיבי התחבורה הציבורית (נת"צים) בשנים הקרובות.
כאמור הקווים ייצאו למכרזים בהדרגה, כל אחד לפי מועד סיום תקופת ההתקשרות הקיימת בין החברה המפעילה בכל אשכול לבין משרד התחבורה. כבר השנה ייצא המכרז בירושלים, בו פועלת כעת חברת "אגד" למכרז. בשנה הבאה, ייצאו למכרז הקווים בעיר נתניה ובשנת 2021, ייצאו למכרז כל הקווים בשרון, בהם מחזיקה כיום חברת "מטרופולין".
בשנת 2023 ייצאו למכרזים קווי מטרונית חיפה המבוצעים כיום על ידי "דן צפון", הקווים העירונים של חולון השייכים כיום ל-"אגד" וכן הקווים ששייכים לחברת "מטרופולין בנגב. שנה מאוחר יותר, ב-2024, ייצאו למכרז הקווים העירוניים ששייכים כיום לחברת "אגד" בחיפה, כמו גם הקווים בגליל שמשתייכים כיום לחברת "נתיב אקספרס".
בשנת 2025 יוכלו החברות להתחרות על קווים כמו אשדוד – יבנה – ת"א המופעל כיום על ידי חברת "אפיקים" וקווי החרדים שמופעלים כיום על ידי "אגד". חברה זו תצטרך להתמודד שנה מאוחר יותר על הקווים מחיפה דרך השרון ועד ירושלים והקווים מתל אביב דרך השרון ועד חיפה. בשנת 2027 תהיה התמודדות על מספר קווים בדרום הארץ כמו הקווים העירונים באשדוד שמופעלים כיום על ידי חברת "אפיקים" והקווים העירוניים בבאר שבע המופעלים כיום על ידי חברת "דן".
השנתיים האחרונות של הרפורמה יביאו לשני מכרזים משמעותיים, כאשר בשנת 2029 ייצאו למכרז כל הקווים העירוניים בחיפה וכן קו ירושלים – תל אביב, כולם שייכים כיום לחברת "אגד". בשנת 2030 ייצאו עוד שלושה קווים ששייכים כיום ל-"אגד", מדובר בקווים הדרומיים בעיר ירושלים, הקו בין ירושלים לתל אביב וכן הקו בין העיר רחובות לראשון לציון.
שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, ציין כי פתיחת ענף התחבורה הציבורית לתחרות נועדה להגביר את השימוש בה ולשפר בה את השירות. "מהלך זה, לצד הקמת נתיבים בלעדיים לתחבורה הציבורית (נת"צים), שילוב טכנולוגיות חדשות בשירותי התחבורה הציבורית, הנגשת אמצעי תחבורה ציבורית נוספים, דוגמת מוניות השירות, רכבת ישראל ורכבות קלות, יביאו לשינוי בתחבורה הציבורית שתשתנה ללא הכר.
מנגד התגובות למהלך של השר הינם מעט שונות. דובר אגד, רון רטנר, אמר בתגובה להודעת כי, "אגד שותף מלא עם ממשלת ישראל ומשרד התחבורה במימוש הרעיונות להסדרת מבנה התחבורה הציבורית בעשורים הקרובים במדינת ישראל אותם מוביל שר התחבורה והמודיעין ישראל כ״ץ. ההסכם שיחתם בקרוב יסדיר את מבנה התחבורה הציבורית בישראל ויבטיח את מעמדו ויציבותו של אגד גם בעתיד ויעניק בטחון תעסוקתי ויציבות כלכלית לטווח הארוך לכ- 6,500 העובדים והחברים".
גיל יעקב מנכ"ל עמותת "15 דקות" טען כי הוא מברך על המכרזים אך חשוב שהם יכללו ארבעה סעיפים מרכזיים. " במכרזים חייבים להקפיד על מנגנון גמישות שדרכו יוכלו להוסיף עוד שירות, אפילו ברמת כל רבעון. היום, בכל שנה, אנו נלחמים על הוספת שירותים. כמו כן, צריך שהם יהיו על בסיס ניקוד גבוה לרמת השירות של המפעיל ופחות על הצעת המחיר הזולה ביותר. המדינה חייבת להבין שעליה לשלם על שירות טוב לנוסעים ובתוך כך נכנס נושא השכר לנהגים. אני מקווה שהמסלולים ייקבעו לאחר תהליכים של שיתוף הציבור וסקרים שיציגו מהיכן ולאיפה אנשים צריכים להגיע".
יער אמיר, מנכ"ל פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות בישראל, טען כי הוא מברך על המהלך שיגביר את התחרותיות בענף שיביא לשיפור השירות לנוסעים. "יחד עם זאת ולצד צעדים כוללניים לטיפול בתחום התחבורה הציבורית לטווח הארוך ועל מנת לשפר את השרות לנוסעים, אנו מצפים לראות צעדים נוספים, בטווח המיידי, מטעם משרד התחבורה לטיפול במחסור החמור בנהגים, בהקמת תשתית מסיבית של נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית ולשיפור התחבורה הציבורית בישראל בכללותה".