תוכנית המכסים של טראמפ: פגיעה בלב הכלכלה הגרמנית
הנשיא האמריקני, שאמר בעבר שמכוניות מרצדס לא ייסעו יותר בשדרה החמישית, תדלק מחדש את מלחמת הסחר עם ציוץ שבו איים להטיל מכס של 20 אחוזים על מכוניות אירופיות. בפועל: רוב מכריע של המכוניות הגרמניות הנמכרות בארה"ב מיוצר באמריקה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ תדלק אתמול (יום ו') מחדש את מלחמת הסחר, כשאיים להטיל מכס בשיעור של 20 אחוזים על יבוא מכוניות מהאיחוד האירופי. "בהתבסס עם המכסים ומגבלות הסחר שהאיחוד האירופי הטיל מזמן על ארצות הברית, על החברות הגדולות שלה והעובדים - אם המכסים והמגבלות הללו לא יוסרו, נטיל מכס של 20 אחוזים על המכוניות שמיובאות משם לארצות הברית. שייצרו אותן כאן!", צייץ הנשיא והפיל את מניות יצרניות הרכב הגרמניות.
Based on the Tariffs and Trade Barriers long placed on the U.S. & its great companies and workers by the European Union, if these Tariffs and Barriers are not soon broken down and removed, we will be placing a 20% Tariff on all of their cars coming into the U.S. Build them here!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 23 ביוני 2018
בניגוד להטלת המכסים על פלדה ואלומיניום, המכסים המתוכננים על מכוניות אירופיות מכוונים בעיקר לגרמניה. נכון להיום, בארצות הברית מוטל מכס של 2.5 אחוזים על מכוניות המיובאות מאירופה ומכס של 25 אחוזים על טנדרים ומשאיות קלות המיובאים מאירופה. בה בעת, האירופים מטילים מכס של 10 אחוזים על מכוניות אמריקניות. היצרניות הגרמניות פולקסווגן, דיימלר (יצרנית מרצדס) וב.מ.וו מייצרות יותר מכוניות במפעליהן בדרום ארצות הברית (במדינות שהצביעו עבור טראמפ) מאשר אלו שמיובאות לארצות הברית מגרמניה. תוכנית המכסים של טראמפ מיועדת בראש ובראשונה להפעיל עוד לחץ על יצרניות הרכב הגרמניות להרחיב את הייצור במפעלים בארצות הברית, ולהעדיף את ארצות הברית על פני מפעליהן במקסיקו למשל.
בעקבות הציוץ של טראמפ, ירד מדד יצרניות המכוניות האירופיות ב-1.25 אחוזים. ב"וושינגטון פוסט" ציטטו מחקר שערך מרכז ללימודי כלכלה בינלאומית במינכן, שקבע כי הטלת מכסים על מכוניות מתוצרת גרמניה תגרע 6 מיליארד דולר (קרוב ל-0.2 אחוזים) מהתמ"ג בגרמניה. מנהל המרכז, גבריאל פלברמאייר, אמר ש"קשה לנצח במלחמת סחר. כל הצדדים ישלמו מחיר כבד". ברית יצרניות המכוניות שבה חברות יצרניות מארצות הברית ומאירופה, הזהירה כי "מכסים ייקרו את מחירי המכוניות, יצמצמו את אפשרויות הבחירה ויגרמו לצעדי תגובה על-ידי שותפות הסחר". היצרנים הודיעו כי הם תומכים בצמצום מגבלות הסחר.
מכירות מכוניות מתוצרת גרמניה לארצות הברית צנחו ב-10 אחוזים ל-494 אלף מכוניות, בשעה ש-804 אלף מכוניות יוצרו במפעלים של יצרניות הרכב הגרמניות בארצות הברית בשנה שעברה. 7.2 אחוזים מכלי הרכב שנמכרו בחודש מאי בארצות הברית יוצרו באירופה. מכירות מרצדס וב.מ.וו לארצות הברית מהוות כ-15 אחוזים מכלל המכירות, מכירות פולקסווגן לארצות הברית מהוות 5 אחוזים ואילו מכירות אאודי לארצות הברית מהוות 12 אחוזים מכלל מכירות החברה.
טראמפ סימן כמטרה כבר תקופה ממושכת את יבוא המכוניות מגרמניה – ובעיקר את יבוא מכוניות היוקרה הגרמניות - לארצות הברית. לפני טקס ההשבעה, אמר טראמפ לעיתון הגרמני "בילד": "כשאתה הולך בשדרה החמישית בניו יורק, לכולם יש מרצדס חונה בפתח הבית. כמה שברולט אתה רואה בגרמניה? לא הרבה, אולי בכלל לא. זו דרך חד-סטרית".
בפגישתו האחרונה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, חזר טראמפ על המסר - ואמר שאינו מעוניין שמכוניות מרצדס ייסעו עוד בשדרה החמישית בניו יורק. בפגישה שקיים במאי עם יצרני הרכב בבית הלבן, אמר להם שהוא מתכנן להטיל מכסים על מכוניות מיובאות. טראמפ גם זעם על תוכניות של הגרמנים להתחיל לייצר במקסיקו וליהנות מעלות ייצור נמוכה ומיסוי זהה. שר החוץ הגרמני הייקו מאס מתח ביקורת באחרונה על תוכניות טראמפ, ואמר ש"מכוניות גרמניות הופכות את כבישי ארצות הברית לבטוחים יותר".
ב.מ.וו מייצרת רכבי פנאי מדגמי X במפעל בדרום קרוליינה ואילו מרצדס מייצרת רכבי יוקרה באלבמה. בב.מ.וו אמרו בתגובה כי הם "בוחנים את השפעות" הטלת המכסים. דובר החברה הדגיש כי היא ממשיכה לייצר בארצות הברית דגמים חדשים. ואילו מרצדס אמרה שהיא ממשיכה לעקוב אחר המשא ומתן בנושא המכסים: "אנחנו מאמינים ביתרונות הסחר החופשי והתחרות".
המפעלים הגרמניים בארצות הברית וקבלני המשנה שלהם מעסיקים כ-110 אלף אמריקנים. בפורשה מודאגים מהכוונה להטיל מכסים. בהודעה ששלחו, נמסר: "אנחנו עוקבים מקרוב אחר הדיון בארצות הברית. שליש מהמכירות שלנו הוא לצפון אמריקה, ומכיוון שאין לנו מפעלים שם, אנחנו מתייחסים לנושא ברצינות".
שברולט, שאותה הזכיר טראמפ, כלל לא מוכרת מכוניות באירופה מזה שנתיים. מכירות מותגים אמריקניים באירופה נמוכות היסטורית ועכשיו יותר מתמיד, בעיקר כי האמריקנים לא ממש מייצרים מכוניות שמתאימות לאירופים. אפילו מותגים חזקים מאוד כמו ג'יפ בקושי נמכרים באירופה. כל יצרניות היוקרה הגרמניות מייצרות שנים רבות בארצות הברית. כעת הצטרפה גם וולוו ואחרות יגיעו אחריה, בין היתר כדי להוזיל את התוצרת.
אנדראס קרמסקי, המנהל מפעל משפחתי בגרמניה המייצר מיליארדי חלקים למכוניות ברחבי העולם, אומר ש"אנשים ימשיכו לקנות מכוניות גרמניות. זה לא יהיה מאוד פטריוטי מבחינת האמריקנים לומר, אבל זו עובדה: מכוניות גרמניות פשוט טובות יותר".
הציוץ של טראמפ בעניין הטלת המכסים על מכוניות מאירופה מגיע בעיצומה של מלחמת סחר בין ארצות הברית לאיחוד האירופי ולסין על רקע טענות בנוגע לסחר לא הוגן. נשיא המועצה האירופית ז'אן-קלוד יונקר הודיע על מכסים על יבוא סחורות בשווי של 3.25 מיליארד דולר שיתרכזו בוויסקי, אופנועים ומיץ תפוזים. "המכסים על היבוא מאירופה חצו את כל גבולות ההיגיון", אמר יונקר לחברי פרלמנט באירלנד. "התגובה שלנו חייבת להיות מדודה - אך עם זאת חד משמעית. נעשה את כל מה שיידרש מאיתנו כדי לייצב מחדש את האיחוד".
בתגובה על הטלת המכסים על 25 אחוזים על פלדה ו-10 אחוזים על אלומיניום, הוטל מכס בשיעור של 25 אחוזים על רוב הסחורות האמריקניות שמגיעות לאירופה, כמו טבק, אופנועי "הארלי דייווידסון", אוכמניות וחמאת בוטנים. בנוסף, האירופים הטילו מס של 50% על ביגוד, הנעלה ומכונות כביסה אמריקניות. בתחילת השבוע הודיע הנשיא האמריקני על מכסים נוספים שיוטלו על סחורות מסין בשווי של 200 מיליון דולר. במקביל דווח שטראמפ בוחן מכסים נוספים על סחורות מסין בהיקף של כ-400 מיליארד דולר. דיווחים אלו גררו ירידות חדות בשוקי ההון.