שתף קטע נבחר
 

מוכן לקיץ: איך להכין את המכונית ליולי-אוגוסט

ארבעים מעלות בצל וקריר ברכב? זה אפשרי. צריך רק לזכור לבצע מספר פעולות חשובות

 

בשיתוף ynet רכב חדש

 

ממש מעבר לפינה מסתתרים שני אויביה הגדולים ביותר של המכונית: יולי ואוגוסט. מדובר באויבים קשים שבהחלט יכולים לעשות למכונית צרות צרורות אם לא נתכונן אליהם כמו שצריך. במיוחד אם מדובר במכונית שאינה ממש חדשה.

 

 (צילום: ענת שילה לשם) (צילום: ענת שילה לשם)
(צילום: ענת שילה לשם)

 

הסיבה לעבודה הקשה יותר של המכונית בחודשי הקיץ היא כמובן החום, והלחות, או השילוב של שניהם שנקרא "עומס החום". אבל לא רק: בחודשים אלה מערכות נוספות של המכונית, במיוחד כאלה שקשורות למזגן, עובדות בצורה אינטנסיבית בתוך תא מנוע לוהט ולכן דורשות תשומת לב מיוחדת. אלה המערכות שצריך לבדוק היטב כדי שהקיץ יהיה קל יותר:

 

מזגן: במערכת צינון האוטו יש חלקים רבים: מעבה, מפוח, גז, מדחס, צינורות שמחברים את הכול. רכיבים אלה עובדים כמובן עם מנוע המכונית ולכן צריך לבדוק היטב שהם תקינים. מזגן שקירר לנו את המכונית בצורה משביעת רצון במאי לא בהכרח יצליח לקרר אותה באוגוסט כשבחוץ שוררות 40 מעלות.

 

ראשית נבדוק את הרצועות: ברוב המכונית המודרניות המדחס של המזגן מופעל באמצעות רצועה אותה מסובב המנוע. הרצועה לא מסובבת רק את המזגן, לפעמים היא מסובבת אביזרים נוספים כגון האלטרנטור, משאבת מים ועוד. במכוניות ישנות יותר, או כאלה שהמזגן הותקן לא על-ידי היצרן, יש רצועה נוספת ייעודית למדחס. כאשר הרצועה בלויה קיים סיכוי שהיא תיקרע ואז לא רק שניתקע בלי המזגן, כנראה שניתקע גם בלי חשמל לאורך זמן או קירור למנוע.

 

רצועות לא רק נקרעות בבת אחת. הן עלולות גם להתרופף אם הרצועה כבר עשתה את שלה, או אם המותחן, החלק שאחראי על מתיחתה, התקלקל. בנוסף לרצועה יש לנו כמובן גם מדחס, שצריך לפעול היטב. אל המדחס זורם גז המזגן שאחראי בעצם על פעולת הקירור. כלומר אנחנו חייבים שיהיה גז בכמות מספקת.

 

ברכב שאין בו גז, המדחס לא ידחוס דבר וכמובן שלא יהיה לנו קירור. נרגיש זאת כמו ירידה ביעילות הקירור. מעבר לכך, למזגן שלנו יש מעבה שאחראי על המרת חום. המעבה חייב להיות נקי מלכלוך ואבק כדי לקרר היטב. יש דגמי רכב מסוימים שלהם יש מסנן אוויר פנימי למזגן כדאי לנקות אותו ולאפשר זרימת אוויר קלה.

 

מצנן (רדיאטור): מזגן לא תקין יגרום לנו להזיע. אך מערכת קירור תקולה תתקע את הרכב בשולי הכביש. כיום רוב המכוניות מקוררות בנוזל באמצעות רדיאטור (קירור אוויר כבר די חלף מעולם הרכב), כלומר יש לנו נוזל קירור שאוסף חום מהמנוע, יוצא אל הרדיאטור שם הוא מתקרר וחוזר חלילה.

 

ברכב שאין בו מספיק נוזל קירור, הקירור לא יהיה מספק ואז עלול להיגרם נזק למנוע. לא כל נוזל קירור מתאים לכל מכונית והצבע של נוזל הקירור לא באמת קובע: יש נוזלי קירור שנשארים יעילים חמש שנים, יש נוזלי קירור שמחליפים כל שנתיים, או כל מספר מסוים של קילומטרים. מומלץ מאוד להתייעץ עם מוסך מורשה כדי לדעת בדיוק איזה נוזל קירור למלא ברכב וכיצד.

 

כדי שנוזל הקירור יזרום כראוי במערכת אנו זקוקים לחלק שנקרא "תרמוסטט". הוא אחראי על פתיחת המעבר כדי שנוזל הקירור יזרום. תרמוסטט, כמו כל חלק אחר, עלול להתיישן ולא לפעול ולכן מומלץ לוודא שהוא תקין. וכמובן מערכת הקירור עצמה: הרדיאטור והמאוורר. המאוורר מקרר את הרדיאטור כשהרכב עומד, האוויר שמגיע מבחוץ מקרר כשהרכב נוסע.

 

לכן נבדוק כמובן שהמאוורר תקין, עובד כראוי ונכנס לפעולה בזמן. כי רוב הזמן אנחנו בפקק אז חשוב. הרדיאטור לא פחות חשוב: קודם כל נבדוק שהוא נקי חיצונית: כלומר נדאג שמישהו שיודע כיצד לנקות רדיאטורים בלי לפגוע במכלולי הרכב ינקה אותו באמצעות מים (אסור בלחץ גבוה!). יתכן שנדרוש גם ניקוי פנימי בהתאם למצב הרדיאטור. ניקוי חיצוני פשוט של רדיאטור עם מים יכול בהחלט להסיר משקעים של שנים שהצטברו בקדמת הרכב ופגעו ביכולת הקירור ולהציל לנו את המנוע ביום חם.

 

צמיגים: גומי הצמיגים ממש סובל בקיץ. גומי לא איכותי עשוי אפילו לשנות את תכונותיו בנהיגה ארוכה ביום לוהט. טמפרטורה גבוהה גם מעלה את לחץ האוויר בצמיג - עניין של פיזיקה - ולכן חשוב לבדוק שהצמיגים לא מנופחים בלחץ גבוה מדי. גם האספלט - פני הכביש ממש - נוטה לפעמים להזיע בחום. וכביש מזיע הופך שמנוני. לכן רצוי שהצמיגים שלנו יהיו במצב מצוין וכדאי שנהיה ברכב חדיש המצויד בבקרת יציבות.

 

ועוד נקודה אחת חשובה: מערכת הקירור שלנו, של הגוף שלנו. אל תיתנו למזגן ולמושבים הנוחים לשטות בכם: השמש עדיין קופחת. מומלץ להחזיק במכונית במקום מוצל בקבוק מים טריים, לשתות לרוויה ולהחליף את הבקבוק באופן תכוף. נסיעה טובה וקיץ מהנה.

 

הצעות לרכב חדש וליסינג

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים