שתף קטע נבחר

האם מקצוע ההוראה ישרוד גם בעתיד?

בוגרי מוסדות אקדמיים רבים עסוקים בימים אלה בשאלות המטרידות - מה צפוי להם עם סיום התואר וכיצד ישתלבו בהצלחה בשוק העבודה. במכללת לוינסקי לחינוך מציגים נתוני השתלבות מרשימים במערכת החינוך ומסבירים את ההצלחה

לאחרונה פורסם מחקר חדש של ארגון OECD, הצופה כי אחד מכל שני מקצועות במדינות החברות בארגון ייעלמו בשל אימוץ תהליכי מחשוב. מקצועות ההוראה והרפואה דורגו זה לצד זה ככאלה שימשיכו להחזיק בתפקידיהם גם בעתיד, משום שהם דורשים כישורים ויכולות שאי אפשר להחליף במחשבים, בהם השכלה גבוהה והכשרה, יצירתיות, קשר אישי, יכולת לפתור בעיות ולטפל באחרים.

 

"המטרה שלנו היא לחזק את המגמה שעליה מצביע המחקר של ארגון OECD", מסבירה פרופ' מיכל בלר, נשיאת מכללת לוינסקי לחינוך. "אנחנו יודעים שרבים מאתגרי העתיד אינם מוכרים לנו, אולם תפקידנו לצייד את הבוגרים היוצאים לשוק העבודה בכלים שיסייעו להם להסתגל בקלות לכל שינוי שייערך בעתיד במערכת החינוך", מוסיפה פרופ' בלר.

 

כיצד זה נעשה בפועל?

"אנחנו מעודדים את הסגל שלנו לעצב ולפתח כלי הוראה חדשניים באמצעות חשיבה יצירתית מחוץ לקופסה", אומרת פרופ' בלר. "כחלק מהיערכות המכללה לחינוך בעתיד, הושלמה השנה הקמתו של מרחב למידה והוראה עתידי (FLS – Future Learning Space). מרחב זה מקדים את זמנו ומאפשר לפרחי ההוראה לתרגל שימוש בכלים פדגוגיים חדשניים".

 

  (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

 

האם חידושים בהוראה הם רק בתחום הטכנולוגיה?

"בהחלט לא. הקו המנחה בחידושים הוא פדגוגי. המגמה היא לשלב את הטכנולוגיה בעיצוב הקורסים, אבל כמובן שתכני הקורסים החדשים מושפעים ממחקרים חדשים כמו גם מצרכים העולים מן הניסיון המעשי בשטח", מסבירה פרופ' בלר. "כך, למשל, החל השנה קורס העוסק בקשר של גננות ומורות עם הורים. קורס זה נבנה מתוך הבנה כי נוסף להכשרתם של מורים וגננות לעבודה עם תלמידים, יש לטפח אצלם גם כישורים הנדרשים לתקשורת עם הורים, אשר מעורבותם במערכת החינוך הולכת וגדלה".

 

פרופ' בלר מציינת כי על הקורסים החדשים לעלות בקנה אחד עם ערכי המכללה ועם חזונה החברתי. "השנה פתחנו קורס שמבקש לטפח רגישות רב-תרבותית ולתת קול למיעוטים ולקבוצות שונות בחברה. במסגרת קורס זה מציידים את הסטודנטים להוראה במצלמת סטילס או וידאו לצורך תיעוד של התלמידים במסגרות החינוך. באמצעות הצילום והדיון שבעקבותיו בכיתה עם כלל התלמידים, אנחנו מצליחים לנפץ דעות קדומות ולחולל שינוי ממשי בסביבתם של התלמידים", מספרת פרופ' בלר.

 

כיצד כלים אלה מסייעים לבוגרים בהשתלבות בשוק העבודה?

"אנחנו רואים שבשנים האחרונות, אחוז הבוגרים שלנו שמשתלבים מיד עם סיום לימודיהם במערכת החינוך הוא הגבוה ביותר מבין כלל המוסדות האקדמיים להוראה בישראל", אומרת פרופ' בלר. "בשנה האחרונה השתלבו 95% מבוגרינו במערכת החינוך. זהו מספר חסר תקדים המעיד על איכות ההוראה במכללה. מלבד זאת, הצלחת בוגרינו נמדדת גם בהמשך הקריירה שלהם ואנחנו רואים שרבים מהם מתקדמים לתפקידי מפתח, שבמסגרתם יש להם יכולת להשפיע באופן ממשי על מערכת החינוך בישראל".

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים