המדינה הענייה באירופה מכורה לכרטיסי גירוד
בשנים האחרונות התמכרו אלפים לכרטיסי גירוד בבולגריה, המדינה הענייה ביותר באיחוד האירופי. חברות ההימורים הן המפרסמות הבולטות בטלוויזיה, אין איסור על מכירה לקטינים ובממשלה מודים ש"רק בכנסייה אין כרטיסי גירוד". עכשיו המדינה מנסה להילחם בתופעה - וזה לא יהיה פשוט
בבית קפה בכפר בולגרי קטן לוקח סטויאן סטוימנוב בן ה-96 עוד כרטיס גירוד, שולף מטבע ומנסה את מזלו. "אני אומר לעצמי: 'אני אזכה עוד פעם'. הסיכוי אמנם לא גבוה אבל מי יודע", מסביר הישיש וקורץ.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
סטויאן הוא אחד מאלפי בולגרים שהתמכרו בשנים האחרונות לכרטיסי גירוד במדינה הענייה ביותר באיחוד האירופי. בבולגריה מזהירים כעת מהסכנות של ההתמכרות להימורים ומהתפשטותה.
בפברואר זכה סטויאן ב-5,000 לב בולגרי (2,500 אירו, כ-11 אלף שקל) – פי 25 מקצבת הפנסיה החודשית שלו. הוא חילק את כספי הפרס לילדיו, לנכדיו ולניניו. ביום הולדתו ב-6 במאי קנתה לו המשפחה בתמורה עוד כרטיסי גירוד. בבית הקפה הקטן שבו זכה סטויאן בכסף השולחנות מלאים במהמרים. "אני מוכרת כרטיסי גירוד יותר מכל דבר אחר", אומרת הצעירה שעובדת בקפה.
בבולגריה טוענים שהחוק אינו מסוגל להתמודד עם ההתמכרות לכרטיסי גירוד, תופעה שצוברת תאוצה. אין שום הגבלת גיל על ההשתפות, וגם ילדים יכולים לנסות את מזלם ולהמר. "אני משחק לפעמים, אבל יש ילד בכיתה שלי שלא עושה כלום חוץ מלקנות כרטיסי גירוד", אומר דניסלב בן העשר, שהגיע לקפה וקנה כרטיס גירוד בשני לב – כסף שנועד במקור לארוחת הצהריים שלו.
לפי מחקר שערך גוף ממשלתי ביולי 2016 בצפון מערב בולגריה – האזור העני ביותר באיחוד האירופי – 10% מתלמידי התיכון קונים כרטיסי גירוד כל יום. 11% מהתלמידים קונים כרטיסים פעם בשבוע.
העיתון הכלכלי הבולגרי "קפיטל" מעריך ש-100 מיליון כרטיסי גירוד נמכרו ב-2017 במדינה, אף שיש בה פחות משבעה מיליון אזרחים. לפי סקר של "גאלופ" שנערך באפריל, 57% מהבולגרים מתנסים בצורה כלשהי של הימורים. המומחים מעריכים שתעשיית ההימורים בבולגריה היא השנייה בגודלה באיחוד האירופי. רק מלטה מקדימה אותה.
תעשיית ההימורים הבולגרית פורחת גם בזכות המדיניות של הממשלה. המסים נמוכים, ובנוסף בולגריה היא המדינה היחידה באיחוד האירופי שבה החוק אינו דורש מחברות ההימורים לתרום סכום מסוים מהרווחים.
כעת מנסים חלק מהפוליטיקאים להיאבק בתופעה. צבטן צבטנוב, סגן יו"ר מפלגת השלטון גרב, הזהיר מהפופולריות של ההימורים: "זו מגפה שהתפשטה בקרב בני הנוער ואנשים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך".
הטיפול הלקוי מתבטא גם בכל הקשור לפרסום ההגרלות והכרטיסים. בטלוויזיה אסור לכאורה לפרסם הגרלות או כרטיסי גירוד, אבל מותר לראיין את בני המזל שזכו. לפי נתונים שפורסמו, בשנת 2017 הפרסומות של חברות הימורים בטלוויזיה הבולגרית היו רבות יותר מהפרסומות של כל ענף אחר.
ההצלחה של כרטיסי הגירוד בבתי הקפה, במרכולים ובדוכני העיתונים הובילה את סגן ראש הממשלה, ואלרי סימאונוב, לומר על שיגעון כרטיסי הגירוד: "רק בכנסיות אי אפשר למצוא אותם".
בתחילת השנה הציע סגן ראש הממשלה שינויים בחוקי ההימורים, וכעת ממתינים השינויים לאישור הפרלמנט. סימאונוב קורא לאסור פרסום של הגרלות הלוטו, הזוכים והפרסים הכספיים שקיבלו, וכן לאסור מכירת כרטיסי גירוד לקטינים – ולהגביל את המכירות כך שייעשו בדוכנים מיוחדים בלבד.
הרפורמה נתקלה במתנגדים בעלי השפעה. "קריב", איגוד המעסיקים של בולגריה, הציע רפורמה מרוככת שרק מחייבת את ערוצי הטלוויזיה להזהיר מהסכנות של התמכרות להימורים. ב"קריב" חוששים שלשינויים שמציע סימאונוב יהיו "השלכות קשות" על התקשורת, על מועדוני הספורט ועל 177 אלף העובדים בתעשיית ההימורים של בולגריה.
התאחדות הכדורגל הבולגרית הביעה גם היא התנגדות לרפורמות של סגן ראש הממשלה, לנוכח העובדה שהקבוצות מקבלות חלק מההכנסות שמניבים ההימורים על תוצאות המשחקים. חריסטו סטויצ'קוב, אגדת כדורגל בבולגריה, השתתף בפרסומות להימורי ספורט, והביע תמיכה גדולה בתעשיית ההימורים. לדבריו הרפורמות שהציע סגן ראש הממשלה הן לא פחות מ"התנקשות בספורט".