נהיגה ראשונה בג'יפ רנגלר החדש - היה בוצי ומשכנע
אחד מרכבי השטח המפורסמים בעולם זוכה לגרסה כל-חדשה, האמורה לטפל בחלק ניכר מבעיות העבר. נהיגה ראשונה ומאוד חיובית
מתחרים: טויוטה לנד קרוזר
מתי אצלנו: תחילת 2019
מחיר משוער: החל מ-300 אלף שקל
בעד: עיצוב קלאסי, יכולת שטח, נוחות נסיעה
נגד: מחיר, מערכות בטיחות
בגדול: ג'יפ רנגלר הוא אחד מרכבי השטח המפורסמים בעולם, עם שורשים הנעוצים אי שם בשנות ה-40 של המאה הקודמת ומורשת קרב הכוללת את שחרור אירופה בפלישה לנורמנדי. בדיוק 74 שנים וחודש אחד לאחר שצמיגי השטח של הסבא-רבא המיתולגי נחתו על חופי צרפת, אנחנו נוהגים ברנגלר JL, דור רביעי שהחליף את ה-CJ (ר"ת Civilian Jeep) בסוף שנות ה-80, הגרסה האזרחית לאותו גיבור קרבות מהולל.
כמו כל רכב אחר, גם הרנגלר החדש נדרש לעבור עדכון הנוגע לשורת תקנות בטיחות וזיהום אוויר, כמו-גם דרישה לשיפור איכות החיים על סיפונו הספרטני מצד הלקוחות. האם זה גרם לו לאבד את זוהרו וייחודו?
עיצוב ותא נוסעים: כמו יצרניות רכבי שטח טהורים ומוערכים אחרות - לנד רובר דיפנדר, מרצדס G - העדיפה גם ג'יפ לשמר כמעט ללא שינוי את העיצוב הקובייתי-אייקוני. השינויים? קלים מאוד. פה יחידות תאורה שונות בחזית, שם צמד פסי לד (מיותרים לחלוטין) על הכנפיים הקדמיות או פתחי קירור (מדומים) על מכסה המנוע ומאחורי בתי הגלגלים הקדמיים.
סבכת הפסים המפורסמת מעוגלת כעת בחלקה העליון והפגוש הקדמי שונה במעט, שניהם במטרה לשפר את מקדם הגרר הגרוע ממילא. כבעבר, הרנגלר ישווק בגרסת שלוש-דלתות קצרה או חמש-דלתות ארוכה תחת הכינוי "אנלימיטד".
לעומת זאת, סביבת הנהג והנוסעים עברה שינוי משמעותי, עם חומרים משופרים (לא בעיה גדולה לעומת הדגם היוצא) כולל משטחים דמויי עור וגימור בצבע מרכב (בחלק מהגרסאות), מסך תצוגת נתונים בלוח המחוונים ("7) ומסך מגע גדול ("8.4) עם צימוד Apple CarPlay ו-Android Auto המציג גם נתוני נהיגת שטח. יש יותר תאי אחסון ולא פחות מארבעה מתגי AUX אליהם ניתן לחבר מערכות חיצוניות דוגמת כננת, אמצעי תאורה שונים ועוד.
המושבים נוחים ותומכים וההגה מתכוון סוף סוף גם למרחק, שניהם מאפשרים כעת תנוחת נהיגה טובה מבעבר - גם אם בג'יפ מחליטים להתעלם ממדרס נחוץ לרגל שמאל. חלונות הצד גדולים כעת יותר וקיבוע הגלגל האחורי (על הדלת) נמוך יותר בשלושה ס"מ ומשפר כך את שדה הראייה. לדלתות מנגנון נעילה המאפשר להן להישאר פתוחות גם אם הרכב בשיפוע, וידיות אחיזה נחוצות על קורה A מקלות על הטיפוס לתא הנוסעים.
לטעמי לפחות, האלמנט העיצובי הנאה ביותר הוא בורר ההילוכים, עם מתג אדום לשחרור נעילה. רק חבל שמתגי החלונות עדיין ממוקמים במרכז הקונסולה (במקום בדלתות) העמוסה במתגים ממילא.
מרחב המחיה לנוסעים מאחור השתפר תודות לצמיחה של כ-6 ס"מ בבסיס הגלגלים (301 ס"מ בגרסת אנלימיטד) והסטת זווית מסעד הספסל, אלא נהנים כעת גם מפתחי מיזוג נפרדים, צמד שקעי USB ושקע חשמל.
תא המטען גדל ב-35 ליטר (533 ליטר) וכבעבר ניתן להסיר את הגג הקשיח ודלתות הצד, פעולה שתהיה נוחה וקצרה מבדגם היוצא: 15 דקות בלבד לטענת היצרנית. את השמשה הקדמית ניתן להשכיב כעת על מכסה המנוע במהירות, ולקבל בכך לא פחות מארבעה כיווני אוויר ייחודיים.
ועכשיו לחדשות המטרידות: מתכנני הרנגלר בחרו שלא להתקין בו אבזור בטיחות מתקדם ואקטיבי שהפך בשנים האחרונות לסוג של סטנדרט באזורי מחיר אלה, והוא מסתפק רק בהתרעת שטחים מתים. לדברי היצרנית, מערכות בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית - הקיימות כמובן בארסנל של הקונצרן - יוצעו רק בתחילת 2019, מועד הגעת הרכב לראשונה לישראל. בינתיים הן לא שם, וחבל.
יחידות הנעה וביצועים: לצד ה-V6 בנפח 3.6 ליטר (284 כ"ס) שעבר בירושה מהרנגלר הקודם, יוצעו גם שני מנועי ארבעה צילינדרים מוגדשים - בנזין עם 272 כ"ס ודיזל בנפח 2.2 ליטר עם 200 כ"ס. כל המנועים מצוידים כעת במערכת עצור-סע במטרה לצמצם פליטת מזהמים, כולם משודכים לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית (חמישה הילוכים בדגם היוצא) המאפשרים יחדיו לטענת ג'יפ הפחתת זיהום האוויר וצריכת הדלק ב-15%. ואל דאגה, ב-2020 תצטרף להיצע גם גרסה היברידית.
מנוע הדיזל היה היחיד שהופיע לאירוע ההשקה וכלל לא ברור האם הוא ישווק כאן. הוא כן מציע ביצועים טובים, לא רק מהדיזל הקודם (2.8 ליטר תוצרת VM) שלא שווק אצלנו, אלא הוא מרגיש בשרני מה-V6 הוותיק תודות לזמינות כוח עדיפה משמעותית. לכך מסייעת תיבת הילוכים עם יחסי העברה מצוינים, תגובה מהירה ויכולת להוריד הילוכים בעת האטה כדי לסייע בבלימת מנוע.
שינוי משמעותי מתבטא בתיבת ההעברה שמציעה כעת גם הנעה כפולה-קבועה (בנוסף לאחורית, כפולה והילוך כוח), מבוססת על מצמד רב-דיסקיות המעביר את הכוח לפנים כשכך נדרש, ומשפר משמעותית את יכולת הנסיעה על אספלט רטוב למשל.
נוחות והתנהגות: הרנגלר שומר על תצורת שלדת סולם (חדשה) וסרנים חיים (חדשים) מלפנים ומאחור הנתמכים על-ידי קפיצי סליל. עם זאת, תכנון עדכני ושימוש בחלקי מרכב מאלומיניום (מכסה מנוע ודלתות) מאפשרים הפחתה של כ-100 ק"ג במשקל העצמי. כיול המיתלים הנוכחי משפר משמעותית את נוחות הנסיעה, הן בכביש עירוני והן בשביל משובש.
השיפור המשמעותי ביותר הוא בגרסה הקצרה, שהייתה בדגם היוצא קופצנית בצורה בלתי נסבלת אך מציעה כעת כושר ספיגה טוב משמעותית. לגרסת "רוביקון" כיול נוקשה יותר ולכן היא פחות נוחה. לדברי היצרנית נוספו חומרי בידוד רבים, אבל רעשי הרוח מטרידים אפילו במהירות שיוט חוקית.
יחד עם השיפור בנוחות הנסיעה, גם היכולת הדינמית טובה כעת משמעותית, לרבות יציבות כיוונית והמנעות מזוויות גלגול מיותרות בעת פניות. ההגה שעבר מתגבור הידראולי לחשמלי מדויק יותר, תוך שהוא שומר על רדיוס סיבוב זהה לדגם היוצא (למרות הגידול בבסיס הגלגלים).
יכולת שטח: מסלול השטח שהכינה לנו היצרנית היה שונה מהמקובל. לא משטח מלאכותי מעשה ידי אדם שהתאים באופן מדויק ליכולות הרכב החדש והחמיא לתכונותיו, אלא פשוט שבילי אש ביערות. ואם לא די בכך, גשם שירד ללא הפסקה ערב קודם הפך את המסלולים לעיסה בעייתית של בוץ וסלעים.
הרנגלר, על מתליו החסונים, התמודד עם כל מה שניצב בפניו ללא בעיה, גם כאשר החלטתי להכנס עם הגרסה הרגילה בעלת צמיגי הכביש למסלול הרוביקון. בקרת משיכה יעילה אפשרה לצלוח את המסלול ללא בעיות.
עם גרסת הרוביקון זה היה בכל זאת קל עוד יותר. יש כאן קפיצים ובולמי זעזועים שונים שמעניקים למרכב מרווח גחון גבוה בסנטימטר (25.2 ס"מ), לצד זוויות גישה ונטישה מעט טובות יותר (31.4/36 מעלות בהתאמה), יחס העברה קצר יותר בהילוך הכוח (1:4 לעומת 1:2.72), אפשרות ניתוק למוט המייצב הקדמי (ובכך להאריך מהלך מתלה), נעילת דיפרנציאל אחורית וקדמית וצמיגי שטח קרביים. הבדלים אלה המגיעים בגרסה זו מפס הייצור הופכים את הרנגלר לחיית שטח מרשימה ומעוררת התפעלות.
סיכום: רנגלר חדש מושק בממוצע אחת לעשור, ותמיד מלווה בחשש של מעריצי המותג לאובדן יכולת השטח הטובה שמאפיינת אותו. כיום, עם תקנות המחמירות לזיהום אוויר ובטיחות, עוד יותר מתמיד.
אבל ג'יפ הצליחה גם הפעם לשמר את המתכון המוכר והאהוב, תוך המנעות מאלקטרוניקה מתוחכמת המככבת במרבית רכבי השטח המודרניים כיום, יחד עם שיפור הנוחות והאיכות. תג המחיר המשוער יהיה אמנם גבוה בכ-20 אלף שקלים, אבל יש לכך הצדקה.
עם הסתלקותו - לפחות הזמנית - של לנד רובר דיפנדר והפער העצום לרעת מרצדס G ואגון במחיר, נותר הרנגלר די יחיד מסוגו, כמעט ללא מתחרים ישירים. רק התקינו בו בבקשה מערכות בטיחות מתקדמות, ונוכל לפצוח במחמאות.
מנוע | 4 צילינדרים, טורבו |
נפח / סוג דלק | 2,143 סמ"ק / דיזל |
הספק מרבי | 200 כ"ס ב-3,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 45 קג"מ ב-2,000 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה לא קבועה / אוטומטית 8 הילוכים |
אורך | 488.2 ס"מ |
רוחב | 189.4 ס"מ |
גובה | 183.8 ס"מ |
בסיס גלגלים |
300.8 ס"מ |
משקל | 2,158 ק"ג |
נפח תא מטען | 533 ליטר |
100-0 קמ"ש | 9.6 שניות |
מהירות מרבית | 180 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 13.1 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 202 גרם לק"מ |
מחיר משוער | החל מ-300 אלף שקל |
כריות אוויר | 4 כריות אוויר |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | כוכב אחד |
הכתב היה אורח חברת ג'יפ