שתף קטע נבחר

יגואר I-פייס חשמלי בנהיגה ראשונה - הכי טוב עד עתה

קבלו התרשמות ראשונה מרכב הפנאי החשמלי של יגואר, שמקפיץ את היצרנית הבריטית באופן נדיר מעל המתחרות הקלאסיות מגרמניה

במה נהגנו: יגואר I-פייס

מתחרים (עתידיים): טסלה מודל X (אודי e-טרון, מרצדס EQC, ב.מ.וו iX3)

מתי אצלנו: תחילת 2019

מחיר: 454 אלף שקל

 

 

בעד: ביצועים, התנהגות, מרווח פנים

נגד: נוחות, עיצוב

 

יגואר I-פייס ()

בגדול: עבור יגואר, ה-I-פייס הוא ניסיון ראשון בתחום ההנעה החשמלית. עבור קטגוריית היוקרה מדובר בתשובה אירופאית ראשונה ליצרנית רכב צעירה ואנרגטית מעמק הסיליקון בשם טסלה, עם מודל X. יש לו גם משמעות נוספת. הרכב הזה מקפיץ את יצרנית הרכב הבריטית ממעמד של מפגרת-טכנולוגית באופן היסטורי אחר מתחרותיה הגרמניות, לכזו שממקמת עצמה צעד אחד חשוב לפניהן - אודי, ב.מ.וו ו מרצדס נמצאות הרי עדיין בשלב ניסוי נהיגה לאבות-טיפוס של כלי רכב דומים, דגמי פנאי חשמליים.

 

חוץ מזה, ה-I-פייס אמור לשלב בין המון עולמות, וזה לא קל. גם רכב פנאי נחשק, גם טווח נסיעה ראוי וגם תחושת יוקרה ואיכות נסיעה גבוהה שאפיינה את יגואר בעבר, וחסרות באותה יריבה אמריקאית צעירה. והכי חשוב, קיבלנו כעת הזדמנות יוצאת דופן לבחון זאת.

 

יגואר I-פייס ()
  

עיצוב ותא נוסעים: אי אפשר לטעות ב-I-פייס, המצליח לשדר זהות-יגואר ברורה עם חרטום מוכר, יחידות תאורה צרות וידיות פתיחת דלתות מוסלקות. ואם מתעקשים, אפשר לגלות כי הוא דווקא נעדר סממני רכב פנאי מקובלים דוגמת פסי גגון מכוערים ומגני סף מפלסטיק שחור וזול. הוויתור הזה גם מסדר לו מקדם גרר נמוך במיוחד (0.29cd) שמסייע בתורו להגדלת הטווח - אלמנט רב-חשיבות ברכב חשמלי.

 

בסביבת הנהג יש מסך תצוגת נתונים דיגיטלי וקונסולה מרכזית עם צמד מסכי מגע (כי אי אפשר פחות מריינג' רובר וולאר) וסוללת מתגים במקום בורר הילוכים מסורתי. אם תשאלו אותי, ניתן היה לייצר אפקט-רושם מוצלח יותר לרכב הייחודי, אבל התפעול לפחות אינטואיטיבי. המושבים נוחים אך חסרי תמיכה אך משטחי החלונות הגדולים מעניקים שדה ראיה מצוין לנהג ולנוסעים. השמשה האחורית קטנה מדי ומשום מה אינה כוללת מגב. חלון השמש (האופציונאלי) נעדר וילון אטימה.

 

יגואר I-פייס ()
 

בהשוואה ל-F-פייס המוכר, הדגם החשמלי של יגואר קצר ב-5 ס"מ (468 ס"מ), צר ב-6 ס"מ (201 ס"מ) ונמוך ממנו ב-8.5 ס"מ (156.5 ס"מ). בסיס הגלגלים לעומת זאת ארוך ב-11.5 ס"מ (299 ס"מ), ובכך מתאפשר מרחב מחיה מצוין לנוסעים. לתא המטען נפח מרשים של 656 ליטר, ויש תא נוסף בנפח 27 ליטר מתחת למכסה האין-מנוע הקדמי. גלגל חלופי? אין בנמצא.

 

יחידת הנעה וביצועים: על הנעת הרכב הזה מופקדים שני מנועים חשמליים בתפוקה משולבת של 400 כ"ס ו-71 קג"מ. האחד מחובר לגלגלים הקדמיים והשני לאחוריים, ובכך מתקבל סוג של הנעה כפולה-קבועה. כמקובל במנועים אלה, כל הכוח זמין מרגע הלחיצה הראשון על הדוושה כך שהזינוק מרגיש עוד מהיר בהרבה מ-4.8 השניות המוצהרות. מה שלא פחות מרשים הוא השקט מסביב, למרות הקצב הפנטסטי בה המכונית צוברת תאוצה. 

 

מערכת בלימה אוגרת-אנרגיה יעילה - וניתנת לביטול - מאפשרת ויתור כמעט מוחלט על שימוש בדוושת בלם ונטישת דוושת התאוצה מספיקה, אך היא עלולה להתגלות כאגרסיבית מדי לחלק מהנהגים. מצברי ליתיום-יון בקיבולת kWh90 מאפשרים טווח נסיעה תיאורטי של 480 ק"מ. אולם כמקובל בכלי רכב חשמליים, נהיגה בכבישים מהירים תקצר את הטווח משמעותית עד כדי רבע מהמוצהר, בעיקר בכביש הררי ומפותל. משך ההטענה עומד על כ-10 שעות בטעינה רגילה, בעוד שטעינה מהירה תאפשר 80 אחוז סוללה תוך 45 דקות.

 

יגואר I-פייס ()
 

נוחות והתנהגות: ביגואר נהנים להתהדר בפוטנציאל הדינמי הגבוה של ה-I-פייס, בין היתר תודות לפלטפורמת אלומיניום חדשה "הקשיחה ביותר שייצרה יגואר מעולם", ומרכז כובד נמוך בלא פחות מ-13 ס"מ מה-F-פייס. אבל הצהרות לחוד, למרות השימוש במתכת תעופתית ועוד הבטחות מהבטחות שונות, הסוללות הכבדות עושות את שלהן והמשקל העצמי עומד על 2.2 טון. וזה כבד על הנייר, בכל קנה מידה.

 

המשקל הזה אכן מורגש היטב בבלימות חזקות (ודוושה חסרת תחושה) אך פרט לכך הצליחו יגואר "להעלים" את המשקל העצום עם כיול מתלים נוקשה יחסית. לכן המרכב אינו רוכן יותר מדי בפניות, ההיגוי נחוש והתגובות להעברות משקל אינן קיצוניות. להגה משקל נכון והוא חד, מדויק ומהיר (2.5 סיבובים מנעילה לנעילה). כל אלה מקנים לנהג ביטחון לנהיגה מהירה, אפילו בקצב של מכונית ספורט ייעודית.

 

התשלום על הטיפול במשקל אכן מגיע בדמות נוחות נסיעה פושרת, גם עם מיתלי האוויר האופציונאליים בהם צוידו רכבי ההדגמה. במהירות גבוהה משתפרת הנוחות משמעותית.

 

יגואר I-פייס ()
 

היצרנית מצהירה גם על יכולת שטח מסוימת, בזכות הגבהת המרכב האפשרית עם מיתלי האוויר. אלא שאז נעלמת יכולת הספיגה שלהם כמעט לחלוטין. כן מרשימה יכולת מערכת ההנעה להוריד את הכוח לגלגלים האוחזים, ולכן מתמודד ה-I-פייס בקלות עם נסיעה בתוואי שטח רך כמו שבילי כורכר. בנוסף יש גם בקרת שיגור המאפשרת הורדה יעילה של הכוח בתנאי אחיזה נמוכים במיוחד כמו בוץ או שלג.

 

סיכום: כמו כל רכב חשמלי, גם ה-I-פייס יסבול בטווח הקצר מהיעדר תשתיות מספקות. אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שהוא הרכב החשמלי המרשים ביותר בו נהגנו עד כה, משכנע משמעותית מב.מ.וו i3 למשל. אם מבחינת איכויות הנסיעה, הביצועים או השימושיות. ההתרשמות הראשונית מאוד חיובית, ונותר רק לראות כיצד הוא מסתדר עם החיים במזרח התיכון. זה לא ייקח עוד זמן רב.


יגואר I-פייס EV400

יגואר I-פייס EV400
מנוע חשמלי
מצבר ליתיום-יון kWh 90
הספק / מומנט 400 כ"ס / 71 קג"מ
הנעה / תיבת הילוכים כפולה קבועה / יחס העברה ישיר
אורך 468.2 ס"מ
רוחב 189.5 ס"מ
גובה 156.5 ס"מ
בסיס גלגלים 299 ס"מ
משקל 2,208 ק"ג
נפח תא מטען 656 ליטר
100-0 קמ"ש 4.8 שניות
מהירות מרבית 200 קמ"ש
מחיר 454 אלף שקל
כריות אוויר 6
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות (Euro NCAP) 5 כוכבים

 

הכתב היה אורח חברת יגואר


פורסם לראשונה 09/07/2018 23:59

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים