הכירו: נעלי הכדורסל שמותאמות במיוחד למגרש הישראלי
הסוף לפציעות ושחיקת הנעליים? סטודנט ישראלי לעיצוב יצר בפרויקט הגמר שלו נעלי כדורסל המותאמות באופן מדויק למגרש הבטון הישראלי הקשיח. צעד וחצי לכדורסל הישראלי
כדורסל תמיד היה מנת חלקו של ענף הכושר הישראלי והספורט הישראלי בכלל. פעילות ספורטיבית חברתית זו כבשה כבר לפני כמה עשורים את לבו של הקהל הישראלי והיא רק ממשיכה לצבור תאוצה.
בשל מזג האוויר החם השורר פה במשך רוב השנה רוב המגרשים הם מגרשי בטון הממוקמים באזורים פתוחים. נעלי הכדורסל עם זאת, מותאמות לאולם סגור, שבו הרצפה עשויה פרקט בדרך כלל. כעת, פרויקט חדש ומעניין שם לו למטרה לקדם את הנעליים צעד נוסף, תרתי משמע, לתנאי המגרש הציבורי בישראל ולצרכיו של הספורטאי הישראלי.
הפרויקט, אשר נקרא LAVI.03, הוא פרויקט הגמר של ארז ברזני, סטודנט לעיצוב תעשייתי בשנקר. "בארץ יש תרבות מאוד מפותחת של משחק במגרשים ציבוריים. כמעט בכל עיר בארץ תמצאו יותר מ-5 מגרשים", הוא מספר. "המשחק בחוץ נגיש יותר והכי חשוב - הוא בחינם. מגרש העשוי בטון, שבמדינה כמו ישראל חשוף לשמש רוב ימות השנה - ישפיע ישירות על השחקן ועל המגרש".
החום גורם להזעה מוגברת ורטיבות בתוך הנעל אשר יכולים להביא לתזוזות לא רצויות. אלו משפיעות על יכולת האחיזה של הרגל בנעל ובסופו של דבר עלולות להביא למספר סוגי פציעות. ממחקר שעשה ה-NCAA (טורניר אליפות המכללות בכדורסל בארה"ב) עלה שפציעת קרסול היא הנפוצה ביותר בקרב שחקנים חובבנים שמשחקים במגרשים ציבוריים.
"הבנתי שיש צורך בנעל שתהיה מיועדת למשטח שהוא גס, קשיח וחם מאוד, כזו שתשמש את המשתמש לאורך זמן", מסביר ברזני. הנעליים שהוא עיצב באות לפתור את כל הבעיות העולות ממשחק על מגרש בטון. הן מתאפיינות בבלימת זעזועים גבוהה יותר, סוליה העשויה מצמיג ממוחזר, עיצוב המאפשר אוורור מרבי, ותשומת לב מיוחדת לשמירה על הקרסול.
נעליים ישראליות דורשות עיצוב ישראלי
הוא החל לבצע מחקר ועבודת שטח. מביקורים במגרשי כדורסל ציבוריים הוא גילה שישנם שחקנים שחוו נקעים וסיבובי קרסול בעבר, וכניסיון למנוע פציעה חוזרת דאגו לעטוף את הקרסול בחבק עליו הולבשו הנעליים.
"החלטתי להכניס את מערכת החביקה הזו לעיצוב הנעל שלי. את הסוליה החלטתי לייצר מגומי מצמיגים ממוחזרים, חומר שעושים בו שימוש נרחב בארץ, בעיקר ברצפות של גני משחקים, על מנת למנוע פציעה של ילדים בנפילה. החיבור של דרישות הנעל לתכונות החומר היה טבעי - גומי של צמיגים מוכוון לבלום זעזועים במידה מסויימת, ויותר חשוב - בעל עמידות גבוהה לבלאי".
ההשראה העיצובית לפרויקט התבססה על פרויקט לאומי קלאסי שזכה להצלחה - מטוס הלביא הישראלי. "הקונספט מאחורי מטוס הלביא היה ליצור מטוס שיתאים בדיוק לדרישות חיל האוויר הישראלי. הלביא 1 והלביא 2 בעיני הם סוג של גאווה לאומית", הוא מספר.
אך לא פה הסתיימה הזיקה לישראל. מכיוון שהוא החליט שהוא אינו רוצה לעשות שימוש בשרוכים הוא פנה לסממן ישראלי מובהק נוסף - הסנדלים. "במקום להשתמש במערכת שרוכים מיקמתי באזורים שדורשים חיזוק נוסף רצועות חיזוק המאפשרות התאמה לכל משתמש לפי גודל וגובה כף רגלו".
את הסוליה הוא פיצל לשניים על מנת ליצור מקום אוורור נוסף לרגל. "כך החום הנפלט מהרגל אינו נבלם על ידי הסוליה ומשתחרר לכיוון הרצפה. בנוסף, מכיוון שקיבעתי את הקרסול בעזרת חבק, החלוקה מאפשרת למפרקי האצבעות חופשיות וגמישות בתנועה".
התובנות שהביא המחקר המקדים סייעו לו רבות. מהתבוננות על נעליים בלויות של שחקני כדורסל חובבים הוא מיפה את האזורים המרכזיים בהם הסוליה נשחקת ושם הוא מיקם טקסטורת עיגולים מיוחדת, המשמשת כמן "גל הדף" לזעזועים המופעלים על הנעל. בכך מתאפשרת אחיזה טובה יותר למשטח המשחק ועמידות הנעל לאורך זמן משחיקה.
גם בעיצוב ובבחירת הבד הושקעה תשומת לב מרובה. "יצרתי ביחד עם נועה דיחנו, סטודנטית שנה ד' שבפרויקט הגמר שלה התמקדה בטקסטיל לספורט, טקסטיל סרוג העשוי חוטי נפח וחוטי גומי בעל עמידות גבוהה ויכולת להימתח ולהתאוורר. השימוש בבד איפשר לי לצמצם את חלקי הנעל לגזרת טקסטיל יחידה וגמישה", הוא מסכם.
רוצים לדעת איך קושרים נעלי ספורט?