מתכוננים לחיים האמיתיים
כיצד מנהלים אירוע חירום, ומה לא לעשות בראיון עבודה. טרנד שילוב פרקטיקת הסימולציה באקדמיה תופס תאוצה גם בישראל והסטודנטים מדמים סביבת עבודה מקצועית תוך כדי הלימודים. כך זה נראה באוניברסיטת אריאל
בשיתוף אוניברסיטת אריאל
הסטודנטים של היום כבר לא צריכים לדמיין איך מטפלים באירוע חירום רפואי בבוא היום - לאחר סיום הלימודים, או כיצד ייראה ראיון העבודה הראשון שלהם. הם כבר יכולים לפגוש זאת תוך כדי הלימודים. טרנד שילוב פרקטיקת הסימולציה באקדמיה תופס תאוצה גם בישראל, והסטודנטים מדמים סביבת עבודה מקצועית תוך כדי הלימודים. הגענו לבחון את מרכז הסימולציות החדש באוניברסיטת אריאל.
"מרכז הסימולציה הוקם באוניברסיטה כחלק מתשובה מדעית ומעשית יישומית למדעי הבריאות ובמיוחד להקמת המחלקה למדעי הסיעוד", אומרת פרופ' רות בירק, דיקנית הפקולטה למדעי הבריאות. "המרכז כמובן צריך לתת תשובה למגוון רחב מאוד של מקצועות ובעיקר מקצועות טיפוליים שמרכיבים את מדעי הבריאות אבל גם הוא מתרחב למקומות אחרים".
בירק מציינת כי מרכז הסימולציות נמצא בתוך תוכנית הלימודים בשלב מאוד צעיר של ההכשרה - דבר מאוד ייחודי לאוניברסיטאות בישראל. "בסופו של דבר אנחנו מוציאים סטודנטים עם רקע יישומי ואקדמי רחב מאוד ועם אפשרות להתמודד עם תרחישים צפויים ובלתי צפויים שעוזרים להם מאוד בעולם הטיפולי לאחר מכן".
יש לציין כי מרכז הסימולציות גם מיועד לגופים חיצוניים שמעוניינים לקיים סימוצליות שונות עבור הכשרת עובדים וריענון ארגוני הצלה שונים בישראל. "אנחנו רואים את המשימה שלנו גם כמקום שמחנך ארגוני הצלה וכל הארגונים שיש להם איזושהי נגיעה לתרגולים רפואיים", מוסיפה בירק.
"המטרה היא למעשה לקחת את הסטודנט בשלב ההכשרה ולהכין אותו לעולם האמיתי", מוסיפה ד"ר מיכל עצמון, מרצה וחוקרת במחלקת לפזיוטרפיה. "אנחנו מתרגלים פה גם מיומנויות טיפול רפואיות, כמו למשל לטיפול בחולים נשימתיים, טיפול נמרץ וכדומה".
עצמון מציינת כי "מרכז הסימולציות באוניברסיטה מיועד למגוון רחב מאוד של פעילויות, אם אנחנו מדברים על מכירות, שיווק, תרגול של פרזנטציה, תרגול של הוראה וכל מה שקשור למיומנויות בין אישיות. ובנוסף, אנחנו מתרגלים פה גם מיומנויות טיפול רפואיות".
לני עופרי, מרצה, אחות ומרכזת סימולציות במחלקה למדעי הסיעוד מסבירה את התהליך הלימודי. "כאן בעצם אנחנו מתרגלים עם הסטודנט את הפעולה, למשל הכנסת עירוי, עד שהפעולה נעשית כמו שצריך". לדבריה, כשאין לחץ של כל הרעשים מהסביבה האמיתית ניתן לתרגל את הטיפול בצורה טובה שגם תשפיע בהמשך כאשר זה ייעשה באירוע אמיתי. "אנחנו רואים באמת בשטח שכשהם מגיעים הם עושים את אותה מיומנות ובצורה הרבה יותר טובה ומובנת".
במרכז הסימולציות גם מצלמים את הסימולציה וכך מקבל הסטודנט פידבק, גם תוך כדי הפעולה הרפואית שהוא עושה וגם בדיעבד, מעין תחקיר שיעזור לו להבין את הטעויות וכך להשתפר. "הדבר הנוסף שיש לנו זה מבנה שקיים כמו מבנה בי"ח שמאפשר לסטודנט להיות בסביבה שהיא מדמה כמעט אחד לאחד מקום רפואי שבו הוא יתפקד בהמשך", אומרת פרופ' בירק.
ולא רק סימולציות שעוסקות בעולם הרפואה. במרכז הסימולציה מתרגלים גם מיומנויות בין אישיות כדי לסייע לסטודנטים לצלוח ראיונות עבודה, להתכונן לפרזנטציות ולדמות תרחישים מהעולם המקצועי. היום כשעולם העבודה הופך לדינמי ומורכב יותר, גם את זה מסתבר צריך ללמוד.
"זהו באמת רגע שצריך להתכונן אליו מראש", אומר אלימלך קרמר, סטודנט בשנה השלישית ללימודים שמגיע להתנסות בסימולציה של ראיון עבודה. "כשאנחנו מגיעים לראיון עבודה אנחנו צריכים בעצם לשווק את עצמנו".
"בסימולציה בעצם מיקדו אותנו מהם הדברים הרלוונטיים שאנחנו צריכים לדבר עליהם בנוגע לעבודה, הדברים שאנחנו אמורים לעשות, ומה לא. כשאנשים נכנסים למצבי לחץ הם פתאום מתחילים להסתובב בכיסא באי נוחות, או לשחק עם האצבעות. כשאנחנו יוצאים בסופו של דבר לשוק העבודה, אנחנו צריכים להציג את עצמנו כמו שצריך. לדעתי הדרך הכי טובה בעצם ללמוד דברים זה ללמוד מטעויות שלנו, אם לא עשיתי את הטעות אני לא אלמד ממנה".
בשיתוף אוניברסיטת אריאל