המל"ט האזרחי שלא יפריע למטוסי נוסעים ויאתר מחבלים בלב הערים. צפו
אחרי שנים שבהן שימש למשימות אסטרטגיות, אלביט פיתחה את המל"ט הראשון שיוכל להמריא מנתב"ג או מהיתרו לסיכול פיגועים ולאבטחת אירועים. מוטת כנפיים שלו דומה לבואינג 737, סנסורים שמונעים התנגשות ומצלמות מתקדמות שסורקות רדיוס של 80 ק"מ. ויש כבר רוכשת
המל"ט האזרחי הראשון שיוכל לטוס מנמלי תעופה ולרדוף אחר מחבלים מעל ללב הערים הגדולות: בחברת "אלביט מערכות" סיימו לאחרונה לפתח את המטוס ללא טייס הגדול, ה"הרמס 900 סטאר ליינר", שיוכל לפעול מעל מטרופולינים ויופעל על-ידי גופי ביטחון פנים כמו משטרה ושב"כ, מבלי להפריע לתעופה האזרחית באותו המרחב.
עד כה הוגבלה תנועת מל"טים באזורים מאוכלסים מאחר והדבר חייב את עצירת תנועת מטוסי הנוסעים באותן שעות. המל"ט החדש עוצב לפי הסטנדרטים המחמירים של רשויות התעופה האזרחיות, והוא יוכל להמריא ולנחות גם בנמלי תעופה אזרחיים, כמו היתרו שבלונדון, דה גול שבפריז או נתב"ג הסמוך ללוד. הראשונה לרכוש את המל"ט הישראלי היא ממשלת שוויץ, שתשתמש בו לאבטחת גבולותיה ולמשימות משטרתיות חרף היותה ממוקמת במרכז אירופה ומבלי לעצור את התעבורה התעופתית הרבה שחוצה אותה.
הפלטפורמה למל"ט מבוססת על מל"ט ההרמס המוכר של אלביט, שנמצא זה שנים בשימוש של חיל האוויר וצבאות זרים, ומסוגל לבצע משימות גם נגד יעדים רחוקים כמו באיראן או במזרח סוריה. הוא בעל מוטת כנפיים של 17 מטרים המקבילה לאורך של מטוס בואינג 737, משקל של 1.6 טון, תקשורת לוויינית המאפשרת לו לשדר מעל לכל נקודה על הגלובוס ויכולת נשיאה של מטע"ד האלקטרו-אופטי הסקיי-איי, המכיל מצלמות ברזולוציה גבוהה ומכ"מים מתקדמים המכסים שטח ברדיוס של כ-80 ק"מ ובעלי טכנולוגיית כיסוי מלא של השטח ושידור לאחור מנקודה שלא נראתה בקרון ההפעלה בזמן אמת. כך יוכלו הכוחות לאתר בהרצת ההקלטה לאחור חוליית מחבלים שהחליפה רכב במהלך מנוסתה או התפצלה לכמה דירות מסתור.
טווח הפעילות של המל"ט הוא יותר מאלף ק"מ והוא יוכל לשהות כ-30 שעות באוויר, כך שהזנקתו תוכל להתבצע גם אל מול התרעה מודיעינית לפיגוע, לצורך סיכולו בטרם התרחש. בניגוד למל"טים צבאיים אחרים, וכחלק מהדרישות הגבוהות לצורך רישיונו של הסטאר ליינר כאזרחי, המל"ט החדש כולל מערכת מתקדמת של סנסורים המזהה התקרבות של מטוס אזרחי לנתיב הטיסה שלו, במצב שהטייס במטוס האזרחי איבד את הקשר עם מגדל הפיקוח.
בשלב זה, המל"ט החדש מסוגל לבצע תמרון אוטומטי שמונע התנגשות באמצעות מנוע חזק יותר שהותקן בחלקו האחורי עם 160 כוחות סוס. מערכת זו יעילה להתחמקות גם מצוקים או מהרים אם ההמראה או הנחיתה מתבצעת בנמל תעופה הסמוך לשטח טופוגרפי מורכב. בנוסף, ובדומה למטוסים אזרחיים, המל"ט החדש מוגן מהתרסקות במצב של פגיעת ברק וכן הוא מסוגל לנחות ולהמריא אוטומטית במסלול אזרחי ללא סיוע של כלי עזר כמו כבל בלימה, בדומה למל"טים אחרים, גם בערפל כבד, בשל מכ"ם קרקעי המותקן בתוכו המונע התנגשות גם על הקרקע.
הסטאר ליינר יוכל לטוס במהירות של 85 קשר ובגובה של 30 אלף רגל, בדומה למטוסי נוסעים. "עם המטעד התקדם שלו, במשימות צבאיות, ניתן לעקוב אחרי חוליית מחבלים אם באותו זמן התבצע שיגור של רקטות כמה עשרות ק"מ משם, ניתן מהר לחזור לאחור ולמצוא את נקודת השיגור ואת נתיב הבריחה של המחבלים ששיגרו", הסביר מנכ"ל חטיבת המודיעין באלביט מערכות, אלעד אהרונסון, בשיחה עם ynet. "כך תוכל ללכת אחורה ולאתר גם את מחסן האמל"ח ממנו הגיעו הרקטות".
מל"טים ישראלים כבר פעלו בעבר לאבטח מרחבים אזרחיים, בין היתר במונדיאל הקודם בברזיל לצורך איתור הפגנות, אך אז נאלצה המשטרה המקומית שחכרה את כלי הטיס, לעצור באותן שעות את התנועה האווירית למטוסים אזרחיים. בישראל נמצאים כבר כלי טיס בשימוש המשטרה, כמו רחפנים, מסוקים ובלוני תצפית, אך הם מוגבלים בגודל ובהתאם באיכות אמצעי הצילום והמעקב, במהירות ההפעלה, בזמן השהייה באוויר ובכוח האדם שמפעילם. "השקענו בפרויקט 4 שנות פיתוח, המל"ט מדויק מאוד ומותאם לדרישות הכי מחמירות שיש כיום ממטוסים כמו בואינג ואיירבוס", הוסיף אהרונסון. "לכל מל"ט שכזה בוצעו מאות דגימות וזוהי פריצת דרך של ממש בעולם המל"טים".