לא רק רכבת קלה: תכנון קווי המטרו של גוש דן יוצא לדרך
יותר מחצי מיליארד שקלים ישקיע משרד התחבורה בתכנון שלושה קווי מטרו שיצטרפו לרכבת הקלה בגוש דן. עלות הקמת הקווים נאמדת ב-150-100 מיליארד שקלים. אין עדיין אישור לתקציב הזה, וגם לא נקבע לוח זמנים. השר כץ: "מיזם שישנה מהיסוד את המציאות במטרופולין תל אביב"
משרד התחבורה יעביר בימים הקרובים לחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) יותר מחצי מיליארד שקלים לצורך תכנון סטטוטורי וקידום של שלושת קווי המטרו החדשים המתוכננים במקביל לרשת קווי הרכבת הקלה, המוקמת בימים אלה במטרופולין תל אביב. כך הודיע היום (א') שר התחבורה ישראל כץ. יצוין כי משרד האוצר טרם תקצב את הקמת קווי המטרו, ולכן לפחות לפי שעה - מדובר בתכנון עתידי בלבד. אם יתוקצב הפרויקט, מעריכים כי העבודות על שלושת הקווים יתחילו ב-2022, והם עשויים להתחיל לפעול לכל המוקדם ב-2026.
בימים האחרונים פורסם המכרז להקמת הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה בגוש דן. הירוק יחבר בין ראשון לציון וחולון להרצליה דרך תל אביב, והסגול בין בקעת אונו לתל אביב. עלות ההקמה של שני הקווים נאמדת ב-30 מיליארד שקלים.
העלות הראשונית של קווי המטרו מוערכת ב-150-100 מיליארד שקלים - אך כאמור, בניגוד לרכבת הקלה, אין אישור תקציבי להקמת המטרו. רשת קווי המטרו העתידית כוללת מסילות תת-קרקעיות באורך של 130 קילומטרים וכ-100 תחנות רכבת, האמורות לקלוט מיליון וחצי נוסעים ביום ו-450 מיליון נוסעים בשנה. תוואי הרכבת יעבור בין 22 רשויות מקומיות במרכז הארץ. תדירות הרכבות תעמוד על 4-3 דקות.
על פי התוכנית, קו המטרו הראשון, שיהיה באורך של כ-73 קילומטרים, ינוע בציר צפון-דרום, וישרת את רעננה, הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, הוד השרון, תל אביב, בת ים, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד, וכן אזורי פיתוח עתידיים, בהם תע"ש השרון, צומת גלילות, חולון וצריפין.
קו המטרו השני יהיה באורך של 25 קילומטרים וינוע בציר מזרח-מערב. הקו ישרת את ראש העין, פתח תקווה, רמת גן, גבעתיים ותל אביב, וכן אזורי פיתוח עתידיים, בהם אזור סירקין.
קו המטרו השלישי, שיהיה באורך של 32 קילומטרים, יהיה קו חצי-טבעתי שיחבר בין כל הקווים. הקו ישרת את בת ים, חולון, אזור, אור יהודה, גבעת שמואל, פתח תקוה, תל אביב, רמת השרון והרצליה, וכן אזורי פיתוח עתידיים, בהם גליל ים ומערב רמת השרון, תל השומר ואור יהודה.
השר כץ ציין כי המכרזים לתכנון הסטטוטורי ולקידום שלושת קווי המטרו יתפרסמו בימים הקרובים על ידי משרד התחבורה באמצעות חברת נת"ע, שהשלימה את בדיקת ההיתכנות ואת התכנון הראשוני של רשת קווי המטרו. לדברי השר, קווי המטרו מהווים השלמה לרשת העילית של קווי הרכבת הקלה, המוקמת כיום, וייתנו מענה גם לטבעת החיצונית של מטרופולין תל אביב.
עוד אמר כי רשת קווי המטרו בשילוב רשת קווי הרכבת הקלה בתל אביב הם הפרויקטים הגדולים ביותר שמשרד התחבורה מבצע מאז קום המדינה. "אחרי 100 שנים של חזון ו-60 שנה של הבטחות שלא מומשו, אנו מוציאים לדרך שני מגה-פרויקטים שישנו מן היסוד את המציאות התחבורתית במטרופולין תל אביב. המציאות שתהיה כאן ובגוש דן כולו בעוד שנים ספורות תהיה ותיראה אחרת, ותשתווה למקובל במדינות המתקדמות באירופה.
"רשת קווי המטרו תרחיב את רשת הסעת ההמונים בתל אביב ובגוש דן לכל הערים הסובבות את המטרופולין, תקצר באופן משמעותי את זמני הנסיעה למרכז הארץ ותאפשר לוותר על השימוש ברכב הפרטי בשעות העומס, בהתאם למקובל בעולם", הוסיף. תכנון קווי המטרו לא מעוגן בלוח זמנים מפורט לביצוע הפרויקט, ולכן לא ברור מתי ייצא הפרויקט לפועל.