שתף קטע נבחר
 

למרות ששילמתם לקבלן: היזהרו מקנס של 4,000 שקל בגלל פסולת

אל תגידו "לא ידענו": מדי שנה ניתנים קנסות לבעלי נכסים שלא בדקו האם פסולת הבנייה שבשטחם פונתה והוטמנה כדין במהלך השיפוץ או הבנייה. זאת, למרות ששילמו לקבלן אלפי שקלים עבור פירוק והטמנה כדין. אז איך נמנעים מעבירה פלילית ומקנסות גבוהים? אתר "המקצוענים" עם המדריך

אם אתם משפצים או בונים בתקופה הקרובה, כדאי שתתייחסו ברצינות לסעיף של פינוי והטמנת פסולת הבנייה בחוזה עם הקבלן. ולא רק לסעיף בחוזה, אלא גם לאכיפה שלו. אחרת תהיו חשופים לקנס בגובה 4,000 עד 8,000 שקל עבור כל השלכה בלתי חוקית. כן, למרות ששילמתם לקבלן אלפי שקלים בדיוק בשביל שיבצע פעולה זו.

 

נשמע דמיוני? לא אם אתם קוראים את החוק. בקרוב, רפורמה חדשה תחייב אתכם בנוסף להתקשר ישירות מול אתר הטמנה מוסמך, כך שלא תוכלו להשאיר את התפקיד הזה לקבלן ולגלגל אליו את האחריות (ראו כתבה קודמת בעניין שאלת הטלת האחריות במסגרת הרפורמה). אז מה חשוב לדעת, ממה להיזהר ומהו תפקידכם כבעלי נכס? לפניכם המדריך. 

  (צילום: עודד נצר, באדיבות המשרד להגנת הסביבה. פסולת בניין בבקעת ערד)
(צילום: עודד נצר, באדיבות המשרד להגנת הסביבה. פסולת בניין בבקעת ערד)

מי אחראי על פינוי פסולת הבנייה - הקבלן או בעל הנכס?

"זו אחריות משולבת של בעל הנכס (שמכונה גם יצרן הפסולת) ושל קבלן השיפוצים או הבנייה", מסביר אורי טל, מרכז אגף פסולת יבשה במשרד להגנת הסביבה".

 

מדוע בעצם החוק מטיל אחריות על בעל הנכס גם אם הוא לא זה שהטמין את הפסולת בצורה בלתי חוקית?

"חוק שמירת ניקיון מחיל אחריות פלילית וקנסות בראש ובראשונה על משליך הפסולת (הקבלן או המוביל)", מפרט טל. "אם לא יודעים מי השליך את הפסולת, האחריות מוטלת על המחזיק בקרקע. אם הפסולת הוטמנה בשטח פרטי, אז בעל הנכס הוא שיצטרך לשאת בעלויות. אם הפסולת הוטמנה בשטחים ציבוריים, אז הרשות המקומית היא שתצטרך לשלם קנס על הפסולת שנתפסה בקרקע שבשטחה. ואולם, במקרים קיצוניים יש גם אחריות שילוחית על בעל הדירה שיצר את החוזה עם מי שהשליך את הפסולת. לא מעט פעמים הוטלה אחריות גם על בעל הדירה שממנה יצאה הפסולת".

 

לדבריו, "בעלי נכסים משקיעים ממיטב כספם ועושים שמיניות באוויר כדי לקבל את כל המוצרים וההתקנות בהתאם לתקן. כשמגיעים לעניין של פינוי פסולת הבניין הם אפילו לא מבקשים את אישור ההטמנה. זאת, למרות שהם שילמו לקבלן על השירות הזה ממיטב כספם. זהו מצב די מקומם: לא רק שהם שילמו את מלוא הסכום לקבלן, הם גם מסתכנים בכך שיהפכו לעבריינים בגלל התנהגות בלתי חוקית של הקבלן". 

 

עוד כתבות בנושא:

סוגי עץ לרהיטים: מה ההבדלים ביניהם?

צביעת דירה: איך מחשבים עלויות צבע

שיפוץ בגבס בבית: אסתטיקה ואקוסטיקה

 

מהו בעצם ה"תמריץ" של הקבלנים או המובילים לעבור על החוק ובכך לסכן גם את בעלי הנכסים בקנסות? בכמה מסתכם ה"חיסכון" שלהם על גב הלקוח בעצם?

"הסיבה לכך שקבלנים עושים זאת, היא הרצון לחסוך אלפי ולעתים כמה עשרות אלפי שקלים הכרוכים בפינוי ובהטמנה של הפסולת כדין", אומר עודד נצר, ראש אגף פסולת מוצקה במשרד להגנת הסביבה. "כשהעבודה כוללת גם הריסה של בית ישן, הרי שמדובר בפסולת בהיקף של יותר מפי 2. החישוב הוא כזה: כל 100 מ"ר של בנייה גורמת לייצור של 20 טון פסולת בנייה. כשמדובר בשטח שכולל גם מבנה ישן להריסה, ייצור הפסולת עולה ל-50 טון לכל 100 מ"ר". 

  (צילום: עודד נצר, באדיבות המשרד להגנת הסביבה. פסולת בניין בבקעת ערד)
(צילום: עודד נצר, באדיבות המשרד להגנת הסביבה. פסולת בניין בבקעת ערד)

כיצד מחשבים את עלויות הפינוי וההטמנה?  

"עלות כל מכולה (כולל עלויות אחסון, הובלה והטמנה) היא סביב 1,000-800 שקל", אומר נצר. "כל מכולה מכילה 7-6 טון של פסולת בנייה, ואם מדובר בהריסה ובבנייה של בית חדש, מדובר באלפי שקלים ולעתים גם בעשרות אלפי שקלים".

 

האם מרבית המקרים הם של הטמנה בלתי חוקית בקרקע של בעל הנכס או של השלכת הפסולת בשטחים פתוחים?

נצר: "מנתונים שאספנו, רוב ההשלכות הבלתי חוקיות הן לשטחים פתוחים בלתי מורשים ולא הטמנה בשטחים פרטיים. הסיבה שקבלנים עושים זאת, היא הרצון לחסוך עלויות של הובלה ותשלום לאתרי הטמנה".

 

מה גובה הקנסות שבעלי הנכס והקבלנים חשופים אליהם?

טל: "גובה הקנסות מתחיל מ-4,000 שקל קנס עבור כל השלכה בלתי חוקית של פסולת בנייה. אם זו השלכה חוזרת, הקנס עולה ל-8,000 שקל לכל השלכה. מי שאחראי על האכיפה ומתן הקנסות הם פקחי הרשות המקומית, מפקחי המשטרה הירוקה וגופי אכיפה נוספים.

 

"גם בתי-המשפט מחמירים במקרים של עבירות סביבתיות. ככל שהיקף הפסולת גדול יותר וכולל כמה עשרות טונות, הקנסות עולים בהתאם ויכולים להגיע גם לעשרות אלפי שקלים. במקרים מסוימים, בשל העובדה שמדובר בעבירה פלילית, נפסק גם מאסר בפועל של חצי שנה לעבריין".  

  (צילום: באדיבות המשרד להגנת הסביבה)
(צילום: באדיבות המשרד להגנת הסביבה)

"אל תטמנו את הראש בחול": מה בעל נכס צריך לעשות כדי לפעול בצורה חוקית?

כדי להקטין את הסיכון שתיחשבו לעבריינים פליליים ותהיו חשופים לקנסות של אלפי שקלים, יש כמה דברים שתוכלו לעשות.

 

בשלב החוזה: "כבר בשלב ההתקשרות עם קבלן השיפוצים או הבנייה חשוב מאוד שיהיה סעיף שיציין במפורש שכל קבלני המשנה והפועלים המועסקים על-ידו יהיו מועסקים בצורה חוקית ובעלי רישיון עסק, במידת הצורך", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".

 

במהלך הבנייה או השיפוץ: "חשוב לוודא שהפועלים מועסקים כדין, שקבלני המשנה שמגיעים לספק את המכולה ולפנות אותה הם אכן בעלי רישיון עסק", אומר טל. "כמו כן, חשוב להתעקש לראות חשבוניות המעידות על כך שהמכולות אכן פונו באתר הטמנה מורשה על פי חוק. ניתן לערוך את החישוב של כמות המטרים שנהרסו ונבנו, ולראות שקיימת בחשבוניות כמות זהה של מכולות שהוטמנו".

 

"מומלץ לתעד את הבדיקה עצמה, כדי שבשעת הצורך, תהיה לכם אסמכתא לכך שעשיתם כל שביכולתכם לוודא שהפינוי וההטמנה נעשו כדין", מוסיפים במוקד השירות. "צריך לזכור שבמקרה כזה כדאי לא 'לטמון את הראש בחול' ולהתעלם מהסוגיה, שכן אחרת בהחלט תוכלו להפוך לשותפים לדבר עבירה. זהו שירות שאתם משלמים עליו, ומגיעה לכם התמורה המלאה עליו. מעבר לכך, במקרים של הטמנה ללא ידיעתכם בשטח הגינה שלכם, עלויות הפירוק, הפינוי והקמת הגינה מחדש יעלו לכם ביוקר. לכן, זכותכם להתערב, לשאול את כל השאלות ולא להסתפק בתשובות כלליות ומתחמקות של קבלן הבנייה או השיפוצים".

 

בקרוב, צפויה לעבור רפורמה שתחייב את בעלי הנכס להתקשר ישירות מול אתר הטמנה מורשה. עד שזה יקרה, תוכלו להסתפק בבירור מול מחלקת רישוי עסקים של הרשות המקומית שלכם. כל שעליכם לברר הוא האם המוביל שפניתם אליו לצורך השכרת המכולה ופינוי שלה הוא אכן מוביל מורשה מטעם הרשות שהוא פועל בשטחה.

 

זרקתם אסלה או דלת? זהירות, קנס לפניכם

גם אם אינכם עורכים שיפוץ מקיף, אלא מבצעים עבודה או תיקון קטנים יחסית, כדאי שתהיו ערניים. כלומר, אם אתם מחליפים פרקט, נפטרים מאסלה או כיור ישנים, מפרקים דלת, משקוף או כל אלמנט אחר בבית – הדבר מהווה פסולת בנייה. "לא משנה מה היקף הפסולת, לא ניתן לזרוק אותה לזרם הפסולת הכללי", מוסיף טל. "פסולת מזערית נחשבת לפסולת שמשקלה עד חצי טון".

 

אבל עבור פריט קטן כמו אסלה, לא בהכרח משתלם להזמין שירותי הובלה לאתר הטמנה. האם לא ניתן להוביל עצמאית את הפסולת ולחסוך בעלויות?

טל: "אם הצרכן מעוניין לחסוך עלויות הובלה ולהעביר בעצמו את הפסולת לאתר הטמנה מורשה, הוא יכול לעשות זאת באופן עצמאי, בשעות שבהן האתר המורשה פועל. פסולת בהיקף קטן נאספת בדרך-כלל באמצעות שקי אצירה ('באלות'), ונוחות ההובלה שלהם היא בהתאם למשקל הפסולת בדרך-כלל.

 

"אם מדובר באסלה או כיור, בהחלט ניתן להוביל אותם לבד לאתר ההטמנה. לעומת זאת, כשמדובר בהיקף גדול יותר, הגם שהוא קטן מחצי טון, לרוב ישתלם להזמין מוביל. זאת משום שעלות הפינוי (עם משאית מנוף) תעלה רק כ-150 שקל למרחק הובלה של עד 10 קילומטר. בנוסף יש לקחת בחשבון עלות של 50-70 שקל עלות שגובה אתר ההטמנה עבור פסולת בהיקף מזערי של עד חצי טון, כאמור".

 

צריכים קבלן שיפוצים? לחצו כאן

 

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עודד נצר, באדיבות המשרד להגנת הסביבה. פסולת בניין בבקעת ערד
צילום: עודד נצר, באדיבות המשרד להגנת הסביבה. פסולת בניין בבקעת ערד
מומלצים