מרכז לרכב אוטונומי עשוי לקום בחיפה
עיריית חיפה ומשרד התחבורה בודקים הצעה להקים מרכז שיבחן אוטובוסים זעירים ללא נהג. בשלב הבא ייתכן פיילוט ראשון בישראל להסעת נוסעים ברכב אוטונומי
עיריית חיפה ומשרד התחבורה בוחנים הצעה להקים מרכז ניסויים ברכב אוטונומי באזור חוף שמן. המרכז אמור לבחון בשלב הראשון אוטובוסים זעירים ללא נהג, בפעילות שעשויה להוביל לפיילוט ראשון להסעת נוסעים בארץ ברכב אוטונומי.
" כבר היום חיפה היא בעלת מערכת התחבורה הציבורית המפותחת בישראל, ונשמח לצרף אליה רכבים אוטונומיים", אמר ראש עיריית חיפה יונה יהב. "מדובר בפתרון משלים למטרונית, לכרמלית, לרכבת הכבדה ולרכבלית שהתחלנו לבנות בין מפרץ חיפה לכרמל. הפיילוט יוכל לאפשר לחברות ישראליות בתחום לערוך ניסויים בתשתיות, בממשק של הרכב עם מערכות אחרות ובכל הטכנולוגיות הדרושות לפיתוח מערך תחבורה חכמה".
מדובר בהצעה של חברת אוטוריטי הישראלית שחתמה על חוזה עם חברת "נביה" (NAVYA) הצרפתית שמפעילה כיום כ־70 אוטובוסים זעירים ומוניות אוטונומיות ברחבי העולם. אם תתקבל ההצעה, אוטוריטי תקים את המתחם ותשתמש בכלי הרכב של החברה הצרפתית כחלק מהפיילוט. בהמשך ייתכן שיוקצו גם חלקים מהרחובות במתחם מת"ם והנמל לצורך ביצוע השאטלים ונבחנת גם אפשרות להשיק קו אוטובוסים אוטונומיים זעירים מהכרמלית למשרדי הממשלה בעיר התחתית.
מדובר בהשקעה של למעלה מ־10 מיליון לבניית מתחם ההדמיה. באוטוריטי מעריכים שעלות תפעול אוטובוס זעיר למשך שנה, כולל עלות יבואו לארץ, היא כ־250 אלף יורו. כדי שהכלי יוכל להסיע נוסעים בקביעות, יצטרך משרד התחבורה לקבוע תקן לכלים מסוג זה. הרכב של נביה מצוייד במנוע חשמלי, מסוגל להסיע עד 15 איש, חלקם בעמידה. מערכת הנהיגה האוטונומית שלו מבוססת על מצלמות, מכ"ם לייזר, מערכת GPS וחיישנים נוספים ויש להדגיש שהוא מיועד לפעול בנתיבים ייעודיים, ולא בכבישים ציבוריים בהם גם תנועת מכוניות רגילות.
" כבר היום חיפה היא בעלת מערכת התחבורה הציבורית המפותחת בישראל, ונשמח לצרף אליה רכבים אוטונומיים", אמר ראש עיריית חיפה יונה יהב. "מדובר בפתרון משלים למטרונית, לכרמלית, לרכבת הכבדה ולרכבלית שהתחלנו לבנות בין מפרץ חיפה לכרמל. הפיילוט יוכל לאפשר לחברות ישראליות בתחום לערוך ניסויים בתשתיות, בממשק של הרכב עם מערכות אחרות ובכל הטכנולוגיות הדרושות לפיתוח מערך תחבורה חכמה".
מנכ"ל אוטוריטי, עופר שלזינגר: "כלי רכב אוטונומיים נמצאים היום בחיתוליהם, אך לכולם ברור כי כך תיראה התחבורה החל מאמצע העשור הבא. משרד התחבורה, כמו גם יצרנים רבים, מחפשים היום מתחמים ומעבדות, בהם יוכלו לבחון בצורה מבוקרת את טכנולוגיות העתיד לפני שניתן יהיה להעלות אותן לכביש, והמתחם שאנחנו מציעים להקים בחיפה ייתן מענה מדויק לצורך הזה".
נציג חברת נביה ויליאם בלס: "אחד האתגרים איתם מתמודדת החברה היא המורכבות האורבנית והטופוגרפית הייחודית לעיר חיפה. ממה שראיתי חיפה מתאימה לאתגר שלנו, הן בגלל המבנה והן בגלל היכולת הטכנולוגית הסביבתית".
לפי נתוני משרד הכלכלה, משרד הרישוי והרשות לחדשנות, פועלים היום בישראל למעלה מ־600 מיזמי סטארט־אפ בתחום התחבורה האוטונומית. הרשות לחדשנות פרסמה לאחרונה "קול קורא" לתקציבים בסך 30 מיליון שקל, המיועדים למיזמים בתחום וכן להקמת מתחמי הדמיה.
נביה מיניבוס אוטונומי