הרכבת הישירה לכרמיאל בוטלה. הנוסעים: "הקש ששבר את גב הגמל"
הנוסעים בקו הרכבת הישירה לכרמיאל צפויים לצאת למאבק לאחר פרסום לוח הזמנים החדש של הרכבת. עדי אלדר ראש עריית כרמיאל אמר "שוב ממשלת ישראל זנחה את הפריפריה. אין בכוונתנו לעבור על כך לסדר היום"
כאשר פרויקט הדגל נמצא במרכז הארץ, הדגלים בפריפרייה יורדים לחצי התורן: בשל מחסור בציוד, בקו המהיר לירושלים, הנוסעים בקווים מתל אביב לצפון ולדרום יסבלו. כך עולה מלוח הזמנים החדש שפרסמה רכבת ישראל לסתיו הקרוב. נוסעים וראשי רשויות בצפון קראו לשר התחבורה להתערב, והבטיחו לצאת למאבק.
נסיעה ראשונה ברכבת לכרמיאל, ספטמבר 2017:
פחות משנה אחרי פתיחת הקו לכרמיאל, זה שהבטיח נסיעה ישירה מהעיר הצפונית לתל אביב ולבאר שבע, מבצעים משרד התחבורה ורכבת ישראל פניית פרסה. החל מה-1 בספטמבר, לא יהיו באמצע השבוע רכבות ישירות, והנוסעים מכרמיאל לתל אביב יאלצו להחליף רכבת בתחנת חיפה מרכז השמונה. הנוסעים לבאר שבע ייאלצו להחליף רכבות פעמיים, בחיפה ולאחר מכן בהרצליה.
אם לא די בכך, גם הקו מנהריה לבאר שבע יקוצר בשני הכיוונים והנוסעים ייאלצו להחליף רכבת במרכז. המשמעות של השינוי הוא לא רק אי הנוחות שבכך, אלא הגדלת הצפיפות ברכבות בין חיפה ותל אביב, בהן יעשו שימוש מעתה הנוסעים מקו החוף, בקו כרמיאל ובקו העמק שגם כיום אינו כולל רכבות ישירות לתל אביב. זמן הנסיעה מכרמיאל לתל אביב, העומד היום על שעה וחצי, ייתארך ל-1:54 ש' לתחנת האוניברסיטה, ו-1:58 ש' לתחנת סבידור.
ברכבת ישראל נימקו את השינויים בהוראת משרד התחבורה, בשל היעדר ציוד להפעלת הקו המהיר והחשמלי לירושלים. לדבריהם, מדובר בשינוי זמני שיימשך עד לקבלת הציוד שהוזמן בחו"ל. ל-ynet נודע כי מדובר בסך הכל בחמישה קרונות ניהוג (הקרונות הכוללים תא נהג, וממוקמים בצד ההפוך לקטר), שחסרים, על מנת להניע רכבות בקו המהיר לירושלים. הקרונות המדוברים אמורים להגיע ארצה במהלך שנת 2019. בהנהלת הרכבת אמרו עם זאת כי לא ידוע מתי יחזור לוח הזמנים למתכונתו הנוכחית.
ממשרד התחבורה נמסר כי השינויים מבוצעים בהתאם לחוות דעת מקצועיות של רכבת ישראל, תוך חלוקת הנטל בין קווי הרכבת בכל חלקי הארץ. מדובר בשינויים זמניים המתחייבים עד להגעתם מחו"ל של קרונות וקטרים נוספים לרכבת ישראל והשלמת העבודות על איילון, דבר שיאפשר להחזיר ולהרחיב את השירות בקו כרמיאל- תל אביב וביתר האזורים בארץ.
ראש העיר כרמיאל, עדי אלדר, הגדיר את המהלך כשערורייה. "שוב ממשלת ישראל זנחה את הפריפריה. במקום לתת עדיפות לחיבור הצפון והדרום למרכז הארץ, הגדילה ממשלת ישראל את מרחק הנסיעה. המדינה השקיעה למעלה מ-3 מיליארד שקל במסילת הרכבת, אחרי עשרות שנים של תכנונים. לאחר שקו הרכבת לכרמיאל סוף כל סוף פועל באופן מוצלח עם יותר מ-200,000 נוסעים בממוצע בכל חודש הוחלט להפוך את הקו לגליל לרכבת פרברית". אלדר הודיע כי בכוונתו לפנות בדחיפות לשר התחבורה, כדי לעצור את המהלך. "אין בכוונתנו לעבור לסדר היום", הוסיף.
עינב הדרי, אחת מתושבות העיר העובדת בתל אביב, שבעבר ניהלה מאבק נגד האיחורים וביטול הרכבות בקו, אמרה: "מדובר בקש ששבר את גב הגמל. לפי לוח הזמנים החדש, הנסיעה לתל אביב תארך שעתיים, בדיוק כמו נסיעה ברכב, כלומר האלמנט של חיסכון בזמן התבטל. אם זה יהיה המצב, לא אוכל לעבוד רחוק מהבית ואאלץ לחזור לרכב שלי. חבל שעושים דברים טובים ובאותה נשימה גם מקשים עלינו עוד יותר".
אייל טל, תושב הקריות ויו״ר הקבוצה החברתית "נפלאות הרכבת" מסר בתגובה: "כנוסעים ותיקים ברכבת, אנחנו רגילים לבלת״מים מבית היוצר של רכבת ישראל, אבל לוח הזמנים החדש חוצה את גבולות האבסורד ואת רף ההתעללות בנוסעים. אני מחכה לרגע שבו ברכבת יתחילו להתייחס אל ציבור הנוסעים כלקוחות ולא כאל קהל שבוי שניתן להמשיך ולהתעלל בו".